Permalänk
Avstängd

Google Fiber till Sverige?

Kommer Google Fiber till Sverige eller är det begränsat till USA? är så jävla trött på 5 mb/s nedladdning och regeringen bryr sig inte och vägrar uppgradera internet här

Permalänk
Medlem

Var och hur bor man där det är regeringens ansvar att "uppgradera internet"?

Bor man en bit ifrån så begränsas ADSL, och då kanske man hamnar på 5 Mbps, men har du undersökt närmare?

(Sverige har, historiskt sett, Sunet etc., i omgångar legat riktigt bra till i jämförelser. Vad Google leker med i enstaka städer är väl av mindre intresse och inget vi behöver.)

Permalänk
Avstängd

Mitt i en stad med över 100k invånvare!

Permalänk
Medlem

haha, varför skulle regeringen ge dig snabbt internet?
Man får det man betalar för. Vill man ha fiber så får man väll kontakta ett företag och begära offert.
Mina föräldrar drog in fiber i deras villa nyligen. Slutade på ca 25000 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beundrarsamt:

Kommer Google Fiber till Sverige eller är det begränsat till USA? är så jävla trött på 5 mb/s nedladdning och regeringen bryr sig inte och vägrar uppgradera internet här

Med tanke på att Google Fiber bara finns i 3 städer i USA än så kan jag rätt lugnt säga att dom lär inte planera nått i Sverige inom de närmsta 10-15 åren iaf.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inte statens ansvar att uppgradera internet, vill ni ha snabbare får ni väl skriva ett avtal med en ISP där ni förhandlar om vem som tar vilken kostnad och hur länge hushållet blir låst osv.

Permalänk
Medlem

http://www.telia.se/kommuninfo

Bästa jag kunde hitta även om de är riktat mot att man ska köpa helhetslösning från telia..

Vad har regeringen med fiberutbyggnaden att göra?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Är det denna artikeln du läst? Har för mig att det kom som förslag från någon av partierna om det nu inte var Piratpartiet som sa att de skulle jobba för att alla hade tillgång till bredbandsuppkoppling inom ett par år framöver?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ingen aning vart dina förväntningar kommer ifrån, men regeringen kommer troligtvis inte att gräva ned någon fiberkabel åt dig. Kontakta ett ISP-företag om du nu vill ha det!

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rodaa:

Ingen aning vart dina förväntningar kommer ifrån, men regeringen kommer troligtvis inte att gräva ned någon fiberkabel åt dig. Kontakta ett ISP-företag om du nu vill ha det!

regeringen har lagt förbud på kommunen att låta oss betala för fiber i förorten jag bor i

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, vilken stad? Själv bor jag 6 km utanför Örebro på en dammig grusväg utan gatlampor. Men fiber rätt in i villan har jag! Kostade 20 lax men värt varanda öre. Lycka till...... Men 5MB/s är väl inte så jäkla illa.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Av nyfikenhet, vilken stad? Själv bor jag 6 km utanför Örebro på en dammig grusväg utan gatlampor. Men fiber rätt in i villan har jag! Kostade 20 lax men värt varanda öre. Lycka till...... Men 5MB/s är väl inte så jäkla illa.

Riktig skillnad på 5MB/s och 5mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av beundrarsamt:

regeringen har lagt förbud på kommunen att låta oss betala för fiber i förorten jag bor i

Har du någon källa på det där? Skulle bli mycket överraskad om regeringen ensamt beslutade att komunen du bor i inte får gräva ner en kabel!

Edit: Till TS, läs på lite om regeringens uppgifter (vad dom kan och inte kan göra) så inser du nog det orimliga i ditt antagande att regeringen tagit ett sånt beslut du påstår. http://www.riksdagen.se/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagen-i-samha...

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beundrarsamt:

regeringen har lagt förbud på kommunen att låta oss betala för fiber i förorten jag bor i

Kan du förklara det där lite ?
Hursomhelst är det val i höst och då är det ett utmärkt tillfälle att försöka byta regering/kommunalfullmäktige och övrig politisk ledning om du är missnöjd med hur de sköter sig, det är även EU val och EU står för en stor del av bidragen/regleringen av nätet i Europa så det är ju bra att rösta även i det valet om man vill framföra sina åsikter och påverka vart man vill styra det.
http://ec.europa.eu/digital-agenda/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beundrarsamt:

Mitt i en stad med över 100k invånvare!

Visst kan man säga att regeringarna har haft ett finger med vid flera tillfällen genom åren längre tillbaka, men att det numera i stort är upp till marknadens aktörer, som det så vackert heter.

Under ett antal år har det gjorts en satsning på ökad utbyggnad på landsbygden, som regeringen då har avsatt medel för.
http://www.pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Bredbandss...

Men man kan inte säga att mitt i kommuner med runt 100.000 invånare klassas som landsbygd.

I vissa delar av Storbritannien sitter de med, vad som verkar vara, kablar från drottning Victorias tid och en hundradel av 5 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beundrarsamt:

regeringen har lagt förbud på kommunen att låta oss betala för fiber i förorten jag bor i

Har jag väldigt svårt att tro...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Vänta, TS skriver i sin låsta tråd att det finns fiber och det kostar 30k att koppla in.
Vad är problemet TS? Betala så har du fiber.

Säger samma som i förra tråden. Mod, snälla lås saknar ju värde och TS vill upenbarligen bara bråka.
Kanske dags för en varning på TS också..

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Avstängd

Regeringen gör inget och bör inte göra något. Förstår inte varför svenskar är och vill vara så beroende av staten, de flesta projekt de lägger sig i blir bara skit.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av beundrarsamt:

Kommer Google Fiber till Sverige eller är det begränsat till USA? är så jävla trött på 5 mb/s nedladdning och regeringen bryr sig inte och vägrar uppgradera internet här

Vänta nu lite? Tror du seriöst att regeringen ansvarar direkt för att du ska få fiber? Snälla.. Fiber är dyrt att gräva ner.. Vill du ha det får du betala för det om nu inte det är i samband med tex. fjärrvärme. Sedan är det separata operatörer som oftast gräver ner fiber.. Inte regeringen.

Skrivet av beundrarsamt:

Mitt i en stad med över 100k invånvare!

Vad har innevånarantalet med något att göra? Bor i en förort till en mindre stad på ungefär 23.000 innevånare och jag har fiber för att bostadsrättsföreningen såg fördel med att öka värdet när de ändå skulle gräva ner fjärrvärme. Om du vill ha fiber så är det bara att kontakta typ Telia. Kostar extra mycket pga. att det är i stan och det är antagligen asfalt/Kullersten som ska grävas upp.. Varför skulle ens regeringen bry sig om att du vill ha snabbare internet?

Skrivet av beundrarsamt:

regeringen har lagt förbud på kommunen att låta oss betala för fiber i förorten jag bor i

Nej. Det har de inte.. Ev. Kommunen har gett förbud (varför skulle de göra det?) men knappast regeringen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av beundrarsamt:

regeringen har lagt förbud på kommunen att låta oss betala för fiber i förorten jag bor i

I förorten prioriteras andra saker. Tyvärr kan du inte göra annat än att flytta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av pi:

Av nyfikenhet, vilken stad? Själv bor jag 6 km utanför Örebro på en dammig grusväg utan gatlampor. Men fiber rätt in i villan har jag! Kostade 20 lax men värt varanda öre. Lycka till...... Men 5MB/s är väl inte så jäkla illa.

20 lax med kraftiga statliga subventioner ja.. 20 lax räcker inte ens till maskinkostnaden..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xibalba_SWE:

20 lax med kraftiga statliga subventioner ja.. 20 lax räcker inte ens till maskinkostnaden..

Beror helt på distans, underlag, var det handlar om (kostar betydligt mer i stan tex.) och vilka man anställer. Man kanske känner någon som gräver åt en till ett kraftigt rabatterat pris? (Finns en hel del som verkar ha fått fiber denna väg). Kanske är konkurrens så blir priset mindre (var så när fiber las ner och drogs in i föräldrarnas kåk).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

haha, varför skulle regeringen ge dig snabbt internet?
Man får det man betalar för. Vill man ha fiber så får man väll kontakta ett företag och begära offert.
Mina föräldrar drog in fiber i deras villa nyligen. Slutade på ca 25000 tror jag.

Läs på.

http://www.nexans.se/landsortsnat/fiber-regeringens-bredbands...

Citat:

Det innebär att år 2020 bör 90 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/sekund. Redan år 2015 bör 40 procent ha tillgång till bredband med den hastigheten. Det är viktigt att svenska företag och hushåll i alla delar av landet kan dra nytta av de möjligheter som tillgång till kraftfullt bredband ger. Då kan traditionella arbetsmetoder förändras, nya tjänster och affärsmodeller utvecklas och nya beteenden växa fram.

Alla hushåll och företag bör också ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband. När allt fler tjänster i samhället blir digitala måste alla ges möjlighet att koppla upp sig. Det handlar om att ha en fungerande vardag. Det är i grunden en demokrati- och rättighetsfråga.

Utgångspunkten är att elektroniska kommunikationstjänster och bredband tillhandahålls av marknaden. Regeringen ska inte styra marknaden eller den tekniska utvecklingen. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för marknaden och undanröja hinder för utvecklingen. Det handlar bl.a. om att se till att det finns en relevant reglering.

För att bidra till att målen uppfylls och ge marknaden förutsättningar för att driva verksamhet och investera i bredband i hela landet föreslår regeringen insatser inom flera områden. Det handlar bl.a. om att ge bra förutsättningar för en fungerande konkurrens, en delvis ny modell för frekvensförvaltning och främjande av investeringar i bredband i mer glesbebyggda områden.

Permalänk
Avstängd

De siktar på ja. Men det betyder inte att regeringen ska bry sig om ett specifikt fall (som TS tror). Sedan skulle det inte vara första gången ett mål inte nås av regeringen. De sa även att arbetslösheten för ungdomar skulle mer än halveras 2006 när de kom till makten men den har istället ökat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

dont feed the troll...

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tumnus:

De siktar på ja. Men det betyder inte att regeringen ska bry sig om ett specifikt fall (som TS tror). Sedan skulle det inte vara första gången ett mål inte nås av regeringen. De sa även att arbetslösheten för ungdomar skulle mer än halveras 2006 när de kom till makten men den har istället ökat.

Bredband är ett mål för EU i den digitala agendan för 2020 så där lär Sverige få mer tryck på sig än när det gäller arbetslöshetens vilket snarare är en sak som vissa politiska krafter tjänar pengar på om den är hög.
Hursomhelst så har knappast regeringen förhindrat nån fiberutbyggnad på nån specifik ort i landet, möjligtvis att nått bidrag inte utgått men det hindrar inte att man bygger ändå om viljan finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beror väl mer på kommunen än regeringen om det dras fiber i staden

Själv bor jag i en liten håla men i en rätt stor kommun så vi fick fiber här för snart 10 år sen..

Kontakta din kommun och hör med dom helt enkelt...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Som alla säger vill du ha fiber får du köpa det kosta de bara 18600kr för mig dock bor jag i en Stockholms förort..
Ska folk gnälla över att Storstäderna har det bättre kan ni hosta upp 15 miljoner och flytta hit.. Bilköer och överbefolkning har sin charm de med..

/ranting

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De siktar på ja. Men det betyder inte att regeringen ska bry sig om ett specifikt fall (som TS tror). Sedan skulle det inte vara första gången ett mål inte nås av regeringen. De sa även att arbetslösheten för ungdomar skulle mer än halveras 2006 när de kom till makten men den har istället ökat.

Jag tror vi ligger ganska bra till med målsättningen. Jämför med Storbritannien, som inte riktigt har samma medelhastighet som Sverige ... och där skillnaderna mellan lägsta och högsta hastigheter också är stora (är medveten om att det finns sådant som BT Infinity med riktigt höga hastigheter), då kulturminister Jeremy Hunt deklarerade för några år sedan att Storbritannien skulle ha Europas bästa "supersnabba" bredbandsnätverk 2015, som sedan reviderades både upp och ned 2012; det skulle även vara det snabbaste 2015, men man sneglade då istället på större länder som Tyskland och Frankrike. Vilket är lätt att förstå då små länder, eller för den delen stora där befolkningen är koncentrerad till ett fåtal orter, ofta har mycket lättare att uppnå snabba nät, vilket gör det svårt att "konkurrera" med dessa länder. Men det kan hända saker på kort tid, länder i öst har lagt väldigt mycket krut på bredband och klättrat snabbt. Som sagt, Sverige låg riktigt bra till, och har fortsatt bra, men det finns de som tycker att en annan lösning än stadsnät kunde varit vägen framåt.

Så vitt jag vet ser det väldigt olika ut i Europa, och våra vanligt förekommande svenska stadsnät är inte vanliga.

Permalänk
Medlem

Till TS: Nu vet jag inte hur exakt du bor, men bor du i ett villaområde så vore det ide att fråga dina grannar om att starta en "fiber-förening" då kan ni söka bidrag för att kunna få fiber draget till era hus. Men, det är en tung process, jag vet...