Permalänk

Litium mod till Boomblaster

Hej!

finns det någon el-kunnig som kan hjälpa mig med vad jag skall köpa och hur jag skall koppla?

Jag vill modda baksidan på batteriluckan så att den har en anslutning te.x en powerbrick till en laptop
och jag vill få in så många litium batterier i den som möjligt för lång batteritid.
jag tänker mig laptop batterier.
helst vill jag kunna plocka ut allt också så att jag kan ha flera samt även möjlighet att fortsätta använda D-Celler när jag måste

den sväljer idag 10st D-Celler och de är inte speciellt billiga eller miljövänliga att använda då det går åt så många
och vanliga laddningsbara D-Celler är svindyra och en laddare för 10 batterier har jag inte hittat.

HP 60W laddare har jag lätt åtkomst på.

eller går detta inte så jag får prenumerera på batterier från Kjell & Co?

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte extremt elkunnig, men känns som att laptop batterier kommer bli onödigt dyrt. Får man ut ström ur dem vettig för övrigt? Tänkte på att dem har ju en ganska avancerad kontakt mot datorn. Varför inte köra direkt på vanliga lithiumceller istället? Tänkte alltså något i denna stil då: http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=130_132_228

Laddare finns att köpa för ganska små pengar. Min LiPo laddare kostade 200kr tror jag, hittade ingen på den sidan bara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av linus.klang:

Hej!

finns det någon el-kunnig som kan hjälpa mig med vad jag skall köpa och hur jag skall koppla?

Jag vill modda baksidan på batteriluckan så att den har en anslutning te.x en powerbrick till en laptop
och jag vill få in så många litium batterier i den som möjligt för lång batteritid.
jag tänker mig laptop batterier.
helst vill jag kunna plocka ut allt också så att jag kan ha flera samt även möjlighet att fortsätta använda D-Celler när jag måste

den sväljer idag 10st D-Celler och de är inte speciellt billiga eller miljövänliga att använda då det går åt så många
och vanliga laddningsbara D-Celler är svindyra och en laddare för 10 batterier har jag inte hittat.

HP 60W laddare har jag lätt åtkomst på.

eller går detta inte så jag får prenumerera på batterier från Kjell & Co?

Smartast är att bygga en egen Powerpack med Litiumjon-celler. Går att köpa hyfsat billigt från Ebay. Sedan behövs en spänningsregulerare för rätt spänning samt en kontroller som ser till att cellerna inte överladdas.

För att få in skiten i batteriluckan räcker egentligen med krokodil klämmor till anod och katod.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av cheben:

Nu är jag inte extremt elkunnig, men känns som att laptop batterier kommer bli onödigt dyrt. Får man ut ström ur dem vettig för övrigt? Tänkte på att dem har ju en ganska avancerad kontakt mot datorn. Varför inte köra direkt på vanliga lithiumceller istället? Tänkte alltså något i denna stil då: http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=130_132_228

Laddare finns att köpa för ganska små pengar. Min LiPo laddare kostade 200kr tror jag, hittade ingen på den sidan bara

Fine låter ännu smidigare!
så behöver jag bara lösa hur jag skall ansluta allt och hur jag får rätt spänning.

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem

Som DavidtheDoom sa, du behöver nog en spänningsregulator, vilken lämnar jag till någon annan att svara på. Skydd för överladdning finns i alla LiPo laddare, så det skall du inte behöva oroa dig över. En så kallad "LiPo varnare" kan vara bra med, så du inte riskerar ladda ur batterierna för mycket. LiPo batterier kan bli arga om man misshandlar dem för mycket. Är du villig att beställa utomlands finns annars http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp. Det går att välja på deras Kina eller UK warehouse när du beställer. Finns laddare och batterier av alla storlekar där. Ganska billigt med. Tänk bara på att samma risker som vanligt för kinashopping gäller.