Permalänk
Medlem

Får inget ljud från HDMI

Tjena, har nydligen köpt en laptop, en Asus,
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-R553LA-XX177H,90952,510478,1225647.html?langId=-16
När man sätter i Hdmi i sladden till tvn så kommer det bild på en gång men kommer inget ljud, utan de kommer i datorns högtalare.
Då går jag in under uppspelningsenheter och väljer visa inaktiva och och frånkopplade enheter men det är helt tomt. Det är bara Datorns ljudkort som finns, inte hdmi eller tvn liksom.

Vet att det inte är kabeln eller tvn det är fel på för det funkade utmärkt på gamla datorn.

Har försökt att ladda hem drivrutiner från Intels hemsida men inget resultat.

Det är Windows 8.1
Grafikkort:
Intel HD Graphics 4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

När man sätter i Hdmi i sladden till tvn så kommer det bild på en gång men kommer inget ljud, utan de kommer i datorns högtalare.
Då går jag in under uppspelningsenheter och väljer visa inaktiva och och frånkopplade enheter men det är helt tomt. Det är bara Datorns ljudkort som finns, inte hdmi eller tvn liksom.

Har du försökt att gå via Enhetshanteraren i Kontrollpanelen i stället? Dels bör du där se ditt grafikkort och ljudenheterna. Du kan också prova att uppdatera drivrutinerna automagiskt när du är där.

Jag har för mig att hdmi-enheten under vissa omständigheter bara visas i Uppspelningsenheter när sladden är inkopplad och den externa enheten (TV...) är påslagen. Det kan vara ett tips.

Det var vad jag kunde komma på.

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Har du försökt att gå via Enhetshanteraren i Kontrollpanelen i stället? Dels bör du där se ditt grafikkort och ljudenheterna. Du kan också prova att uppdatera drivrutinerna automagiskt när du är där.

Jag har för mig att hdmi-enheten under vissa omständigheter bara visas i Uppspelningsenheter när sladden är inkopplad och den externa enheten (TV...) är påslagen. Det kan vara ett tips.

Det var vad jag kunde komma på.

/Johan

Japp, har testat, och den hittar inga nya drivrutiner därifrån heller . Och japp tvn har varit ikopplad och på när jag testat

Permalänk

Prova detta. Avinstallera drivrutinerna för ljudkortet, starta om och låt Windows installera nya drivrutiner själv. Bör fungera då.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Sen när har Intels grafik kunna skicka ljud via HDMI?
Vad jag vet måste man koppla en separat ljudkabel om man har Intels grafik.

Nvidia grafik vet jag inte heller hur det är på nya men på äldre laptops gick det inte.
AMD grafik har dock kunnat skicka ljud via HDMI i många år sedan 2xxx generationens grafikkort.