"Passiv" kylning på HD6850, vilken fläkt ska man välja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

"Passiv" kylning på HD6850, vilken fläkt ska man välja?

Jag köpte för ett par månader sedan en passiv vga-kylare från Arctic Cooling då stockkylaren på mitt HD6850 låter som en dammsugare om man råkar missa att stänga av v-sync eller liknande.

Kollade innan köp att Accelero S1 PLUS skulle vara kompatibelt med HD6850 men när jag öppnade förpackningen har de en fotnot listad om att ja, den funkar till HD6850 OM man kompletterar den med en S1 PLUS Turbo Module (sold separately, så klart), vilket är en fläkt med fyra gummipluttar som fäste på kylaren. Till saken hör att den utgått ur allas sortiment och att arctic har ETT exemplar kvar. I Hongkong. Jag orkar/vill inte beställa, vänta och betala för skiten och tänkte istället ghettomodda på en tyst fläkt med buntband istället.

Min fråga då är: VILKEN fläkt ska jag köpa.

Eftersom syftet med PASSIV kylning (heh) var att slippa oljud så vill jag ha en så tyst och effektiv fläkt som möjligt. Vanligtvis är det väl Noctua som anses som mest effektiva/tysta fläktar men jag behöver lite mer detaljer än så. Jag har för mig att jag läst någonstans att det är skillnad på chassifläktar och fläktar som ska blåsa eller dra luft genom kylflänsar till exempel, och sedan funderar jag på om PWM-fläkt kan funka då jag är osäker på hur fläktstyrningen funkar mellan sensorerna på grafikkortet och styrningen från moderkortet?

Nu blev det wall of text så jag sammanfattar:

Jag ska ghettomodda en passiv vga-kylare och behöver tips om vilken fläkt jag ska sätta på den. Det ska vara en 120mm fläkt tror jag, men vilken modell och ska det vara pwm eller inte?

Tips och motiveringar till dessa välkomnas.

Moderkort: Asus Z97M-Plus PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U9B SE2 GPU: Gigabyte NVIDIA GTX 970 G1 Gaming Edition 4GB RAM Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Рос&#10
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Release:

Jag köpte för ett par månader sedan en passiv vga-kylare från Arctic Cooling då stockkylaren på mitt HD6850 låter som en dammsugare om man råkar missa att stänga av v-sync eller liknande.

Kollade innan köp att Accelero S1 PLUS skulle vara kompatibelt med HD6850 men när jag öppnade förpackningen har de en fotnot listad om att ja, den funkar till HD6850 OM man kompletterar den med en S1 PLUS Turbo Module (sold separately, så klart), vilket är en fläkt med fyra gummipluttar som fäste på kylaren. Till saken hör att den utgått ur allas sortiment och att arctic har ETT exemplar kvar. I Hongkong. Jag orkar/vill inte beställa, vänta och betala för skiten och tänkte istället ghettomodda på en tyst fläkt med buntband istället.

Min fråga då är: VILKEN fläkt ska jag köpa.

Eftersom syftet med PASSIV kylning (heh) var att slippa oljud så vill jag ha en så tyst och effektiv fläkt som möjligt. Vanligtvis är det väl Noctua som anses som mest effektiva/tysta fläktar men jag behöver lite mer detaljer än så. Jag har för mig att jag läst någonstans att det är skillnad på chassifläktar och fläktar som ska blåsa eller dra luft genom kylflänsar till exempel, och sedan funderar jag på om PWM-fläkt kan funka då jag är osäker på hur fläktstyrningen funkar mellan sensorerna på grafikkortet och styrningen från moderkortet?

Nu blev det wall of text så jag sammanfattar:

Jag ska ghettomodda en passiv vga-kylare och behöver tips om vilken fläkt jag ska sätta på den. Det ska vara en 120mm fläkt tror jag, men vilken modell och ska det vara pwm eller inte?

Tips och motiveringar till dessa välkomnas.

Du nämner svaret själv, Noctua:)

Jag har 2 st i mitt chassi, den ena från en gettomoddad kylplatta som gick på okontrollerad ström eftersom strömkällan var en univerallaptop laddare. Så det har resulterat i att något har gått åt helvete i den. Men den trasiga Nocutan är fortfarande tystare än tex en Corsair fläkt vid samma RPM.

Min flickvän som är otroligt känslig för ljud hör inte när datorn är igång, hon stör sig bara på att det blinkar nu.

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Du behöver en fläkt som snurrar i typ 500 RPM, vid de varvtalen brukar de flesta vara tysta.

Jag hade även satsat på något mellanting mellan statiskt tryck och skyfflande av luft, då flänsarna i din kylare sitter så glest.

Scythe Slip Stream hade funkat bra och är billiga. Har för mig att de finns som 500 RPM också.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Carlj:

Du nämner svaret själv, Noctua:)

Jag har 2 st i mitt chassi, den ena från en gettomoddad kylplatta som gick på okontrollerad ström eftersom strömkällan var en univerallaptop laddare. Så det har resulterat i att något har gått åt helvete i den. Men den trasiga Nocutan är fortfarande tystare än tex en Corsair fläkt vid samma RPM.

Min flickvän som är otroligt känslig för ljud hör inte när datorn är igång, hon stör sig bara på att det blinkar nu.

Jo Noctua had jag listat ut ja, det jag funderade på var vilken Noctuafläkt isåfall, statiskt tryck eller luftskyffel var det jag funderade på men nästa kille kom med lite svar där.

Skrivet av Rydisen:

Du behöver en fläkt som snurrar i typ 500 RPM, vid de varvtalen brukar de flesta vara tysta.

Jag hade även satsat på något mellanting mellan statiskt tryck och skyfflande av luft, då flänsarna i din kylare sitter så glest.

Scythe Slip Stream hade funkat bra och är billiga. Har för mig att de finns som 500 RPM också.

Jo men det kräver ju att 500 RPM räcker för att kyla kortet tillräckligt (nu spelar jag ändå nästan bara LoL och Diablo III, som kräver mer cpu än gpu, men jag funderar på att köpa Dark Souls 2 på pc också). Det var just statiskt tryck eller luftskyffel jag funderade på, vet du om Noctua har någon sådan kombination och vet du om PWMstyrningen skulle kunna funka för gpukylning?

Moderkort: Asus Z97M-Plus PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U9B SE2 GPU: Gigabyte NVIDIA GTX 970 G1 Gaming Edition 4GB RAM Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Hur varmt blir kortet utan fläkt på? Ett hd 6850 bör funka fint att kyla passivt om du har ok luftflöde i chassit. Annars finns ju t ex scythe GT med 500rpm.

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Håller med samtliga talare, inga dåliga fläktar har nämnts. Skulle vilja flika in med Noiseblocker BlackSilent XL1. Bra och tyst fläkt, även på 1000rpm. Visst den flyttar inte så mkt luft men för 80kr har den trevligare kvalite än en Slip stream fläkt och låter mindre om man sätter lite motstånd till den. SS fläktarna låter rätt mycket om de behöver jobba för att flytta luft.

Du skulle kunna köra på vilken typ av fläkt skulle jag tro, tryck eller luftflöde spelar ingen roll då du inte kommer att behöva ett jätteflöde för att kunna kyla kortet. Att kylaren klarar att kyla kort passivt indikerar att den inte är så restriktiv och därför skulle du kunna skippa fläktar med statiskt tryck.

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Saandberg:

Håller med samtliga talare, inga dåliga fläktar har nämnts. Skulle vilja flika in med Noiseblocker BlackSilent XL1. Bra och tyst fläkt, även på 1000rpm. Visst den flyttar inte så mkt luft men för 80kr har den trevligare kvalite än en Slip stream fläkt och låter mindre om man sätter lite motstånd till den. SS fläktarna låter rätt mycket om de behöver jobba för att flytta luft.

Du skulle kunna köra på vilken typ av fläkt skulle jag tro, tryck eller luftflöde spelar ingen roll då du inte kommer att behöva ett jätteflöde för att kunna kyla kortet. Att kylaren klarar att kyla kort passivt indikerar att den inte är så restriktiv och därför skulle du kunna skippa fläktar med statiskt tryck.

/S

Väl rutet, då kollar jag på låg-rpmare till att börja med och testar om det räcker med luftskyfflare på låga rpm och uppgraderar om det behövs, med era resonemang kommer jag inte bränna kortet medan jag provar mig fram iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

6850 har tillverkats som passiva kort av Powercolor. Kan inte tänka mig att powercolor gör så mkt bättre kylflänsar än Arctic.
Vettigt luftflöde i chassi är a och o vid passiv kylning.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Det är specifikt ett PowerColor PCS+ Radeon HD6850 CoD MW2 Edition, jag hittar ganska dåligt med info på powercolors hemsida, är det nån som vet om pwm-kontakten på det här kortet är 3- eller 4-pins?