Koppla ihop Modem med Router trådlöst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Koppla ihop Modem med Router trådlöst?

Hej, jag bor för tillfället i ett gästhus och behöver stadigt internet.
Jag har kopplat ihop min router med modemet via kabel och ställt routern så nära gästhuset som möjlig
(fönstret i huset)
Det är c.a 50m avstånd mellan gästhuset och huset, internet funkar men det är ostabilt och jag förlorar "täckningen" ibland.

Jag skulle precis beställa en 50m kabel som jag tänkte dra från huset till gästhuset men kom sedan på att det kanske går att koppla ihop modemet med routern utan kabel?
Har aldrig gjort något liknande så skulle vara underbart om någon här kan förklara hur man gör om det nu går.

Router : D-Link DIR-645

Vet inte exakt vad modemet heter, kan kolla om det behövs. Det är från Telia och trådlösa funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Du beskriver inte vad du har från Telia så jag förmodar att du har ett "dumt" modem som inte gör något annat än vara modem. Isf krävs det en fysisk kabel mellan modem och ditt DIR-645. Däremot kan du låta en WNR3500Lv2 med Tomato firmware vara WIFi-klient till ditt DIR-645 så att WNR3500L'ens LAN-portar sprider nätverket i gäststugan. På WNR3500L kan även koppla in en AP om behovs finns.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Är det ett rent adsl modem då saknar det per definition radiodelar och kan alltså inte kopplas trådlöst.
Är det däremot en gateway (smart) så har den wifi.
Men det bästa om du ska dra till ett annat hus är att använda en riktig fast radiolänk mellan husen typ:
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.