Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Router eller accespoint?

Hej!
Jag har köpt ny router och vet inte vad jag ska sätta den i för läge. Kör adsl så först har jag ett zyxel P-660H-D1 Triple Play modem och sedan min asus rt-n12 för att jag ska kunna ansluta fler datorer till nätverket + få wifi. Just nu har jag satt den som accespoint och undrar om det är rätt? När jag kollar nätverkskarta och sedan klienter så har jag 186 klienter ansluta, är det för att jag kör den i accesspoint och inte router dvs att allt som tar kontakt med internet går direkt till min asus rt-n12 iställer för igenom min dator och ip?

För att inte krångla till det för mycket, ska jag sätta den som vanlig router eller ha kvar den som accespoint? Internet funkar lika bra nu som när jag hade den inställd på router läge!

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är olika funktioner, en AP ha man normalt sett efter en router annars kan du inte ansluta fler enheter än du får ipnummer från ispn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av nbdod:

För att inte krångla till det för mycket, ska jag sätta den som vanlig router eller ha kvar den som accespoint? Internet funkar lika bra nu som när jag hade den inställd på router läge!

När du kör den i AP-läge är din dator direktansluten till internet, dvs du har en publik ip i din dator och den är nåbar från hela Internet. Dessutom kan du (troligtvis) inte koppla in fler en 1-2 enheter.

Mitt förslag är att du konfar din asus som en router. Då kommer du kunna ansluta fler enheter samt får ett hyfsat skydd för attacker från internet.