Router som klarar statisk IP-adress (WAN)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013

Router som klarar statisk IP-adress (WAN)

Hej,

Nu orkar jag inte håller på mer med högljudda rackservrar ... nu får de bli en ljudlös svensson router och försöka köra allt trådlöst så därför är jag på jakt efter en router som fungerar bra trådlöst. Kommer att köra 3-4 datorer trådlöst varav en av dessa är en NAS (Debian) kommer nödvändigtvis inte flytta mycket filer till den utan de är helt OK om man kan flytta filer till den i en hastighet av 10MB/s mer behövs inte.

Problemet är att jag har fast IP-adress ifrån BBB som jag tidigare manuellt har knappat in i IPFire/pfsense. Har inte särskilt stor koll på svensson routrar men jag antar att de flesta klarar av det?

Har funderat på en ASUS RT-AC52U som nu kostar enbart 399kr på netonnet medans den kostar 699kr på alla andra ställen, är det en bra deal? Den verkar visserligen inte ha gigabit LAN/WAN portar men de kvittar för mig då jag inte kommer köra något med kabel.

Tacksam för köpråd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rättvik
Registrerad
Maj 2011

Alla routrar klarar av statisk ip. Tror jag mina 2st Netgear Wnr3500 klarar av det iallafall att knappa in statisk ip-adress. Så tror alla svensson routrar ska fungera.

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Alla klarar det.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Apr 2010

Du kan ju använda en "svensson router" kablat också...vem fan har ens gett dig förslaget att ha en rackserver hemma..

| Enthoo EVOLV ITX | Z170-GAMING | I5 6500 3,2GHz | 8gb DDR4 | Intel 600p Series 256GB | MSI GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Acer Predator GN246HLBbid | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av dulingen:

Du kan ju använda en "svensson router" kablat också...vem fan har ens gett dig förslaget att ha en rackserver hemma..

Jag hade gärna haft en rackserver hemma om jag hade kunnat stuva undan den så man slipper det värsta ljudet från den.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

10 megabyte/s kan bli mkt svårt om det inte är kort avstånd när du kör trådlöst, speciellt om även NAS'en kör trådlöst.
Kör trådat till alla stationära enheter, för du verkar ju redan ha dragit kablar. Men visst kan du ändå skaffa en router så att du enkelt får brandvägg, lokalt nätverk och trådlöst för dina mobila enhetet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Tyvärr ha jag tvingats radera en del inlägg som bröt mot olika delar av §1 i reglerna, alternativt svar på inlägg som bröt mot reglerna. Det inleddes med ett personligt påhopp, något som avhandlas i §1.2. Försök hålla en vänlig ton i forumet.

*Otrevliga inlägg raderade*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *