Tele 2 4G B593, vpn via pptp fungerar ej från ny dator, bara från gammal

Permalänk
Medlem

Tele 2 4G B593, vpn via pptp fungerar ej från ny dator, bara från gammal

Har stött på ett mycket märkligt problem. Har en ny Lenovo X240 med Windows 7 Pro 64-bit.

Direktkopplad till stadsnätet med kabel med publikt IP -> PPTP VPN, fungerar
Router kopplad på stadsnät med wifi -> PPTP VPN, fungerar
Internetdelning från WP 8.1 -> PPTP VPN, fungerar

Tele 2 4G med B593 router -> PPTP VPN, fungerar inte. Vare sig via ethernet eller wifi. VPN kopplar upp, tilldelas IP. Går dock inte att pinga gateway eller maskiner bortom VPN. Går inte att surfa på internet när VPN är uppkopplad.

Den gamla datorn en HP Elitebook med samma OS fungerar dock via B593.

Har kört in alla uppdateringar för både Windows, drivrutiner, BIOS.

Hade problemet varit begränsat till wifi så hade jag kunnat köpt det, men att det inte fungerar via kabel...

Enda som jag kan tänka mig är att Lenovo har lagt in någon skit i burken som gör att miniport drivrutinen inte fungerar optimalt. Har dock provat att avinstallera dem och lägga in dem igen.

Någon som har något uppslag som inte innefattar en totalformatering. Datorn är färdiginstallerad med rätt mycket program och tillämpningar.

edit: Har verifierat problemet på två olika B593 routrar. Har testkört ytterligare en annan dator via samma router som fungerar utmärkt. Har också testat flera olika VPN-providers med samma resultat.

Permalänk
Vila i frid

VAD är det du vill göra, ansluta VPN-klient utifrån och in till din dators inkommande VPN-anslutning eller ansluta till en extern VPN-server från din dator?

Vi har företagskunder vars servrar ligger bakkom Tele2's 4G B593 och de kör PPTP utan problem, både in och ut. Det enda problem som finns är att Tele2 startar om sin infrastruktur lite nu och då och kundernas externa IP ändras stup i kvarten utan förvarning. Det är tyvärr bara M2M-konton (typ Coca-Cola maskiner) som kan få statiskt IP. Piss.

Permalänk
Medlem

Det är vid uppkoppling till pptp server som det inte fungerar. B593 är alltså klient.

Permalänk
Vila i frid

Uhm, lixom - själva routern B593 kan väl inte agera VPN-klient mot en extern server? Däremot dina enskilda datorer - som NAT'ar trafiken genom routern. Du har uPnP påslagen i routern?

Du lär vara medveten om att Tele2 blockerar portar - okänt exakt vilka. Jag vet att port 3389 fungerar mindre bra (jag fick byta till 987 för RDP). Förmodligen beroende på den Tele2 APN du använder. Prova att växla mellan mobileinternet.tele2.se 4g.tele2.se internet.tele2.se surf.tele2.se

Det är förmodligen Tele2 som sitter på det exakta svaret på din fråga.