Skadar säkerhetsrensining SSD?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Skadar säkerhetsrensining SSD?

He jag funderar på att rensa ledigt utrymme med CCleaner dvs ta bort onödiga filer alltså att man typ skrive över dem. Kan det skada min SSD?

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Slimdex:

He jag funderar på att rensa ledigt utrymme med CCleaner dvs ta bort onödiga filer alltså att man typ skrive över dem. Kan det skada min SSD?

Troligtvis inte.

Det enda man inte ska göra med en SSD är att defragmentera den.

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ta bort filer är helt ok och sliter inte, men att skriva över dem äter ju på skrivcyklerna och verkar rätt onödigt att göra i onödan, så rensa bara och kör ev trim manuellt i stället för att radera och be ett program skriva över utrymmet.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.