Gå från Windows 8.1 till Ubuntu 14.04 och RAID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2009

Gå från Windows 8.1 till Ubuntu 14.04 och RAID

Hej!

Jag funderar på att byta OS från Win 8.1 till Ubuntu 14.04. I dagsläget har jag 2st TB i mjukvaru raid (RAID1) i Windows och jag undrar vad som händer när jag installerar Ubuntu med denna setup? Hur kommer Ubuntu att hantera detta?

// Anthon

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

OS RAID är OLIKA mellan OLIKA OS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av jookeer:

OS RAID är OLIKA mellan OLIKA OS

Ja det förstår jag, så det som kommer hända om jag installerar Ubuntu är att Ubuntu kommer se 2 diskar istället för en?

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Möjligen kan Ubuntu se diskarna men om de redan är fullpartitionerade kräver Ubuntu att du raderar tillräckligt många Windowspartitioner så Ubuntu får lediga partitioner att installera till.

Verkar inte alls genomtänkt att installera Ubuntu på en av Windows administrerad RAID-array, det går inte ...

Tänk om, tänk rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Som jag förstår det ska du byta OS helt, eller?? Isåfall är det ju bara att köra in Ubuntu live CD:n eller stickan, ta bort eventuella Windows partitioner och så låta Ubuntu skapa en ny raid, finns riktigt bra guider för detta på nätet. Själv testat och är riktigt smidigt!

Dator: Asus Z87m Pro mAtx, i7 4770k@4.3ghz, 16g ram 2133mhz, MSI GTX 1080ti FoundersE, Fractal Design S, Samsung EVO 250 ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Stylaren:

Ja det förstår jag, så det som kommer hända om jag installerar Ubuntu är att Ubuntu kommer se 2 diskar istället för en?

Du kommer att ha två oanvändbara diskar om det fungerar som hårdvaruraid. Det är inte så enkelt att raid 1 innebär att det är två kopior av standardformatterade diskar.

Edit: Det är därför man inte använder raid i annat än nas, omöjligt att flytta data/diskar mellan datorer om man uppgraderar/byter samt om raidhårdvaran går sönder. Icke-raid och backup är det som gäller i det fallet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Enda gången du kan komma undan är om du kör chipset raid. Borde vara väldigt ovanligt att köra renodlad mjukvaru raid1 då det inte blir möjligt att boota från.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

TS säger "mjukvaru raid (RAID1) i Windows" vilket tyder på renodlad OS-RAID annars hade TS sagt "chipsetRAID" - kan man möjligen antaga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Har du saker på någon disk du måste ha kvar? Annars kör du bara in ny raid när du installerar.
Har du något du vill ha kvar blir det knepigare. Har du mjukvaruraid som hanteras av chipset (aka fakeraid) eller mjukvaruraid som hanteras av OS?
Mjukvaran är olika mellan OS så där får du problem.

Backa alltid upp det du vill ha kvar på annat medium, blås sen om allt ihop med ny raid i Linux, det hade jag gjort.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2009

Tack för alla svar, jag kommer se till att få igång min NAS och lägga all data där från min RAID1 och sedan rensa diskarna och installera Ubuntu.

// Anthon