Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

RGW208EN för SIP

Hej! Är ny kund hos Bahnhof och porterade även min fasta telefon dit. Valde då att köpa deras "sip box" som i princip är en router. Hade först tänkt ha den endast för telefonen men hade några andra enheter som jag behövde koppla på portarna där. Problemet är lite att jag inte riktigt fattat hur man bäst sätter upp den. Jag har idag fiber direkt till en router där jag kör tomato. Från den går sladd till en annan router som är en access punkt till övervåningen och dessa är på samma nät. Sip boxen är ansluten från wan interfacet mot mitt lan. Jag har portforwardat för att få sip att fungera. Hade helst använt boxen i bryggat läge men då anslutningen är i garaget kan jag inte ha telefonen där nere. Nu står den på mitt LAN men de enheter jag kopplar på får då adresser som är 192.168.176.X. Routerns address är 192.168.176.1 medans den via wan får 192.168.0.66. Effekten blir att jag inte når 192.168.17.0 nätet från mitt vanliga lan. Om jag gör en factory reset så läses inställningarna tillbaka från Bahnhof direkt.

Undrar lite om någon annan kör denna och isåfall hur. Helst hade jag viljat ta bort wifi och dhcp och få adresser från mitt vanliga lan.

Freddan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2007

De inställningar som hämtas av din operatör går att ändra på från deras håll. Vill du stänga av DHCP och liknande så kontakta Bahnhof som skriver om inställningarna och ber dig återställa din box.

4690K + Phanteks PH-TC14PE | 24GB DDR3 | MSI 1080Ti Gaming X | Asus Z97-Pro Gamer | EVGA Supernova G2 650W | Samsung 840 Pro 512+256Gb | Bitfenix Shinobi XL