Permalänk
Medlem

Kylpasta: hur tar jag bort den?

Hejsan!

Har ingen T - röd kan jag ta bort gammal kylpasta från processorn
med något annat?

Låter ni processorn sitta kvar på moderkortet när ni torkar, eller
tar ni bort det och torkar av det?

Är aktiv silver 5 på kjell & co bra!

Tackar för svar!

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Du får bort det mesta genom "mekanisk rengöring"...torka bort det...helst med något luddfritt material - t.ex. ett kaffefilter.
Men det bästa är att samtidigt använda ett lösningsmedel, t.ex. isopropanol (alkohol).

Låt CPU:n sitta kvar.

AS5 är en bra kylpasta.

Permalänk
Medlem

Isopropanol och mikrofiberduk/kaffefilter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ren vodka funkar fint med. lite högt vatteninnehåll men stressa inte med ommontering så går det fint. slöseri men men.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... har jag använt i några år nu och det funkar hur bra som helst. Den ena vätskan löser upp kylpastan och den andra rengör ytan på IHS'en för ny applicering.

Självklart går det lika bra med isopropanol som andra säger men jag upplever i alla fall att processen blir lite smidigare med Articlean

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Inaktiv

Jag själv kör med gripen bensin från konsum.
Små vita plast flaskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Isopropanol och mikrofiberduk/kaffefilter.

+1

Permalänk
Hedersmedlem

Finns redan sjuttielva trådar om detta.

§ 2 Innan du skapar en tråd

För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:
§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.