NAS jag kan inget om dom

Permalänk
Medlem

NAS jag kan inget om dom

Jag har en tanke att skaffa ett NAS för att lagra mina bilder, filmer och viktiga filer men sedan tänkte jag om man vill spela upp filmerna till tvn kommer det bli lagg eller kommer det att kunna streama?
kan jag lägga över information samtidigt som jag streamar?
vad kan vara viktigt att tänka på?
skall jag strunta i det och skaffa en billig dator istället?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Citat:

Jag har en tanke att skaffa ett NAS för att lagra mina bilder, filmer och viktiga filer men sedan tänkte jag om man vill spela upp filmerna till tvn kommer det bli lagg eller kommer det att kunna streama? kan jag lägga över information samtidigt som jag streamar?

Det beror helt på hur du tänkt streama innehållet, vilken specifikation NASen. ditt nätverk och din TV har.

Citat:

vad kan vara viktigt att tänka på?

Kabel är antagligen en bättre lösning än wifi. Det går inte bara rakt av att streama från en NAS till en TV, båda måste stödja ett streamingprotokoll.

Citat:

skall jag strunta i det och skaffa en billig dator istället?

Lösningen jag själv kör hemma:
- Billig dator med NVIDIA HDMI-grafikkort direktkopplad till TV
- 4x 4TB diskar, hälften används som backup
- Archlinux + XBMC (standalone, utan DE)
- NFS för överföring/streaming till Linux, Samba för överföring/streaming till Windows

Permalänk
Medlem

- Archlinux + XBMC (standalone, utan DE)
- NFS för överföring/streaming till Linux, Samba för överföring/streaming till Windows[/QUOTE]

detta var lite grekiska (kan inget grekiska)
känns nästan som man skall gå denna väg ändå

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Avstängd

Har en Seagate NAS kopplad till en Telia Router/ADSL-modem.
Kan heller inget om hemnätverk men använde de medföljande programvarorna.

Sedan dess har jag lärt mig att döpa om nätverket och välja eget lösenord för det
Kommer åt NAS:en på två datorer, två surfplattor och två mobiler.

Strömmar film dagligen från NAS:en till en bärbara datorn och använder den även som backup tillsammans med en stationär dator.

Ibland kan det hacka i filmerna, även lågupplösa filmer men det är oftast då man använder hemnätverket även för annat.

Däremot är det tråkigt och jobbigt att kopiera till och från NAS:en trådlöst (N-standard).
Fast för stora överföringar går det att koppla NAS:en direkt i en dators nätverksport och kopiera mycket snabbare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Har en Seagate NAS kopplad till en Telia Router/ADSL-modem.
Kan heller inget om hemnätverk men använde de medföljande programvarorna.

Sedan dess har jag lärt mig att döpa om nätverket och välja eget lösenord för det
Kommer åt NAS:en på två datorer, två surfplattor och två mobiler.

Strömmar film dagligen från NAS:en till en bärbara datorn och använder den även som backup tillsammans med en stationär dator.

Ibland kan det hacka i filmerna, även lågupplösa filmer men det är oftast då man använder hemnätverket även för annat.

Däremot är det tråkigt och jobbigt att kopiera till och från NAS:en trådlöst (N-standard).
Fast för stora överföringar går det att koppla NAS:en direkt i en dators nätverksport och kopiera mycket snabbare.

Då ska du ta dig en titt på en NAS med allt möjligt inbyggt. Kör själv PlexMediaServer på min, streamar film utan problem. Inbyggd torrentklient

Asustor 202TE har jag.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Jag har en tanke att skaffa ett NAS för att lagra mina bilder, filmer och viktiga filer men sedan tänkte jag om man vill spela upp filmerna till tvn kommer det bli lagg eller kommer det att kunna streama?
kan jag lägga över information samtidigt som jag streamar?
vad kan vara viktigt att tänka på?
skall jag strunta i det och skaffa en billig dator istället?

Alltså, jag kan bara förklara min egna situation.

Har i alla år kört "egenbyggda" servers med olika mjukvaror.
Kör nu sedan ett eller ett par år sedan en Synology DS412+ och allt strul med tja allt är borta.
Den gör allt jag vill (säkert mer också).

Har man ett brinnande intresse och gillar att pula runt så är det nog bäst att bygga eget.

Vill man lägga kraft på annat så sköter Synology servern åt dig.

Mina 2 cent.

// Dale