Frågor angående routers funktioner (QOS, begränsad bandbredd) hjälper mot hög ping?

Permalänk

Frågor angående routers funktioner (QOS, begränsad bandbredd) hjälper mot hög ping?

Jag undrar om det finns routrar med funktioner där man kan begränsa andra familjemedlemmars bandbredd för att få en lägre PING när routern belastas.
Är så trött på att bli kickad från servrar så fort någon annan i huset ska ladda upp/ladda ned saker.

just nu vi sitter på en ADSL-lina 24 Mbit och kör med en dlink dir-615. Det finns QOS funktion i den men den är väldigt begränsad, jag märker då ingen skillnad om jag har den igång eller inte.

så om ni på forumet har några förslag på hur jag kan lösa mina PING problem så får ni gärna skriva ett inlägg eller två.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det finns routrar med avancerad trafikprioritering, endera styr man det per dator eller så går man efter typ av trafik.
De enheter som kan köra DD-WRT och Tomato brukar klara sånt och en del andra modeller också, så här kan det se ut, här har jag get min laptop hög prioritet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns routrar med avancerad trafikprioritering, endera styr man det per dator eller så går man efter typ av trafik.
De enheter som kan köra DD-WRT och Tomato brukar klara sånt och en del andra modeller också, så här kan det se ut, här har jag get min laptop hög prioritet.
http://ladda-upp.se/files/2014/b99614.png

vilken router föreslår du att jag köper isåfall? fungerar den där prioriteringen bra tycker du?

Permalänk
Rekordmedlem

Den routern är helt ny för mig så jag har inte hunnit testa så mycket men normalt sett fungerar de funktionerna och de är rätt vktiga om man är några som delar på adsl eftersom upplänken är så klen.
Vilken router man väljer har inte enbart med internetuppkopplingen att göra eftersom många modeller har olika andra funktioner tex kan de bli en nas om man ansluter en hårddisk och så kan det skilja mycket på hur lanet presterar, jag tycker att man bör ha en apparat med stöd för 5GHz wifi och bland de billigare modellerna som har bra mjukvara så är Asus ett vettigt val, men annars så är i princip alla som kan köra DD-WRT eller Tomato vettiga val om man sätter sig in i hur de operativsystemen fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns routrar med avancerad trafikprioritering, endera styr man det per dator eller så går man efter typ av trafik.
De enheter som kan köra DD-WRT och Tomato brukar klara sånt och en del andra modeller också, så här kan det se ut, här har jag get min laptop hög prioritet.
http://ladda-upp.se/files/2014/b99614.png

Skrivet av mrqaffe:

Den routern är helt ny för mig så jag har inte hunnit testa så mycket men normalt sett fungerar de funktionerna och de är rätt vktiga om man är några som delar på adsl eftersom upplänken är så klen.
Vilken router man väljer har inte enbart med internetuppkopplingen att göra eftersom många modeller har olika andra funktioner tex kan de bli en nas om man ansluter en hårddisk och så kan det skilja mycket på hur lanet presterar, jag tycker att man bör ha en apparat med stöd för 5GHz wifi och bland de billigare modellerna som har bra mjukvara så är Asus ett vettigt val, men annars så är i princip alla som kan köra DD-WRT eller Tomato vettiga val om man sätter sig in i hur de operativsystemen fungerar.

Jag försökte lägga in DD-WRT i min router, men den tog sitt sista andetag efter att jag förmodligen gjort något allvarligt misstag hur som helst så var jag iväg och köpte en asus dsl-n55u och tror jag har fått ordning på mina ping problem (än så länge i alla fall)

Permalänk
Rekordmedlem

Du får försöka igen och tänk på att en del problem kan bero på att datorn behöver en statisk ip om dhcp servern är av för att inte tappa kontakten med routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Tomato (Shibby) på min Asus RT-N66U och har numera en ping i spel som är helt oberoende av vad som händer i nätverket (upload/download). Dessutom har den aldrig hängt sig.
Ska du ha QoS som faktiskt funkar så får du skaffa Tomato och konfigurera rätt.