Extern hdd visas inte upp i utforskaren. Hjälp.

Permalänk

Extern hdd visas inte upp i utforskaren. Hjälp.

Hejsan Sweclockersläsare.
Min pappa köpte för ungefär tre år sedan en extern hårddisk som har använts tillsammans med en stationär MAC dator. Nu när macen har gått i graven så har det blivit en ny bärbar dator som kör windows 8. När man kopplar in hårddisken i datorn så visas den inte upp i utforskaren.
Jag har även testat att koppla in den i min egna dator som kör windows 7 för att se om den dyker upp då. Det gör den inte men den visas i diskhanteraren. (se länken nedan)
Eftersom att det ligger massa filer på disken som absolut inte får försvinna och jag inte alls är speciellt kunnig inom datorer eller har de engelskakunskaper som behövs för att kunna läsa på engelska sidor så undrar jag om det finns någon vänlig själv som har något tips på hur man ska göra. Går det att fixa själv eller behöver man lämna in den?

http://gyazo.com/4a6090e4f3a10a6e2301c48e57566fb0

Permalänk
Hedersmedlem

Mac använder HFS filsystem som Windows inte kan läsa. Du behöver lämplig extra programvara. Googla och se vad du hittar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att disken är HFS formaterad för Mac och då inte kan läsas av win ?
Det finns program till win för att kunna läsa HFS men win klarar inte av det av sig själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att disken är HFS formaterad för Mac och då inte kan läsas av win ?
Det finns program till win för att kunna läsa HFS men win klarar inte av det av sig själv.

Skrivet av MultiMan:

Mac använder HFS filsystem som Windows inte kan läsa. Du behöver lämplig extra programvara. Googla och se vad du hittar.

Tack så mycket! Jag hittade ett program som heter HFSexplorer. Det funkar fint. Uppskattar verkligen hjälpen man får här på sweclockers!