Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2005

Router för 200mbit

Då var det tid för en ny router då min 3500L inte räcker till längre. Jag är på jakt efter en som kan köra dd-wrt/tomato utan att flaska min uppkoppling.

Har kikat lite på R7000 som känns framtidssäker, men undrar om inte det är lite overkill. Jag har inga enheter idag som har stöd för AC standarden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

För tomato är det bara RT-N66U och RT-AC66U som kanske kan klara det. Det är nog på gränsen med "äkta" NAT dvs inte med fusk-NAT etc. Båda med 600 MHz cpu. Alternativet är en RT-N56U eller RT-N65U och köra Google-Code moddad fw.

Själv skulle jag ställt 3500L som enbart AP (utan wan, utan dhcp, utan dns) och köpt en annan kul grej att ha som trådad router. Själv har jag en i7-3770T som kör en virtuall pfSense (och hopers andra operativ/funktioner) som klarar gigabit med massor av samtidiga sessioner. Min ISP's tjänsteleverantör (Zitius) har dock för chokad anslutning dit jag bor så det blir bara ca 600 Mbit numera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2005

Tomato eller dd-wrt spelar mig ingen större roll. Jag är ute efter en så enkel lösning som möjligt.
3500L orkar inte ge mig mina 200mbit med varken tomato eller dd-wrt och stock firmwaren är bedrövlig.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om du bara ska ha en ren router så är Ubiquiti Edgemax billiga och bra och de skyfflar 821Mbit/s för kaffepengar, men det är ju en ren router och har inte accesspunkt inbyggd.
https://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-edgemax-edgerouter-l...
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Själv håller jag på att testa en Linksys WRT1900ac och det jobbas på mjukvarustödet för den så det lär dyka upp saker när wifidrivrutinerna är ok för DD-WRT och andra Open source projekt, jag tror att det kommer att dyka upp bra nasfunktiober till den typen av enhet eftersom den har både usb 3 och e-sata port och väger man in det i priset så blir den prisvärdare och dess filhantering är redan idag snabbare än Nighthawken och jag tror inte att det blir sämre när det kommer nya mjukvaror till den.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.