Permalänk
Medlem

Kanske var lite otydlig men jag tänkte mest på vattenkylningen.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kanske var lite otydlig men jag tänkte mest på vattenkylningen.

Mellan grafikkorten är det
http://highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/bits...
och
http://highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/bits...

av akrylen får du bara 1 av varje storlek, så vill du ha 2 rör så blir det 2 förpackningar etc.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Mellan grafikkorten är det
http://highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/bits...
och
http://highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/bits...

av akrylen får du bara 1 av varje storlek, så vill du ha 2 rör så blir det 2 förpackningar etc.

Tusen tack! När kommer nästa update av bygget?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwiko:

Hur mycket kostade det här då?

Det finns en lista på vad han använder, do the math

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

I sista uppdateringen så fick jag vattenblock på GPUerna och nu har det blivit dags att montera dem, jag fann det enklast på grund av vikten att lägga chassit på sidan och försiktigt får ner grafikkorten i expansionsfacken och sen dra åt dem med skruvar innan jag reste chassit igen.

Smart som jag är så glömde jag SLI bryggan för fotona, men jag tror ni överlever

Som jag nämde i en tidigare post angående radiator placeringen så har jag på denna bild vänt på dem så portarna till 480 radiatorn är bakom PSUn, det finns tillräckligt med utrymme under nätdelen för att leda en slang där. Men vilket råttbo.... Som ni ser så sleevar jag bara kablarna som syns, så SATA kablar, och molex kontakter får ha originalsleeven kvar

Dags att sätta fast lite fittings och mäta lite så man kan börja såga till crystal link rören.

En bild till

Då var det dags, att såga i detta material var inte det lättaste och här syns min första sågade bit akryl rör

Som ni ser är den rätt ojämn och kommer behöva gå över sandpappren ett par gånger till, jag använder våt slippapper i tre olika kornighet.

Och efter en stunds slipande och mätande och fipplande så har jag nu kopplat samman 480 radiatorn på toppen med VRM blocket! Det sitter en liten bit crystal link ner till en 90 graders adapter och ur den min egengjorda crystal link.

Men då det gick bra så var det väl bara att såga till och slipa de resterande jag kommer behöva. För att mäta att de verkligen är raka så kom ett vattenpass väl till pass.. Hoppas bara diskbänken är plan....

Fler rör som ska passa mellan chipset blocket och reservoaren samt grafikkorten och reservoaren. De ska bara slipas ner lite till.

De ska bara slipas ner lite till.

Sucess! En loop klar med ett färdigt retur system iaf!

Hoppas andra passar med!

Och det verkar den ju göra, då har vi ett retur system till båda looparna tillbaka till toppen av reservoarerna!

En bild till ur en annan vinkel

Och en sista

Denna sidan lär man ju inte så ofta när front panelens 5,25" luckor är fast igen så man får passa på att fota den nu...

Nästa uppdatering så kör vi lite crystal link mellan VRM-CPU och CPU-Chipset och ser hur de sleevade 8 pin kablarna kommer in!

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi närma oss slutet på detta bygge känns det som. Min to-do lista börjar se tom ut!

Vi lämnade ju av vid att fixa lite crystal link för CPUn. Jag var tvungen att använda extenders för att komma över skruvarna till blocket.

Efter lite trixande och kämpande och insikten att man skulle behöva fler extenders så blev resultatet:

I med minnena igen och returrören som jag lossat för att komma åt:

Annan vinkel

Här ser ni hela härligheten, även om jag skulle vilja ha en kortare crystal link mellan CPU-chipset så blev det rätt okej.

Jag insåg ju när jag monterade vattenblocken att jag var tvungen att skaffa mig något att styra fläktarna med, då min idé om att låta grafikkorten själva styra det grusades när den adapter jag köpt inte passade.

Det fick bli en aquaero6 för PWM styrningen, men då jag hört blandade resultat om att man bara kan ha x antal fläktar på swiftechs splitters var jag tvungen att testa den först.

Som tur var så fungerade det att styra alla 8 fläktar tack vare Be quiets låga krav på PWM signal

Då jag ville ha en clean front utan något på, så var enda alternativet att montera den baklänges. Då jag kommer styra den med mjukvaran Aquasuite så behövs ju inte fronten. Hade Aquaero6 funnits i LTE versionen så hade jag hellre tagit den så klart.

Dags att installera mina PCIe kablar som legat och dammat!

Jag är rätt nöjd med hur färgen blev ändå. Förhoppningsvis blir färgen i vätskan sen en bra kontrast.

Nu var det dags att fylla looparna och läcktesta, pappershandukar everywhere!

halvfulla

Första anblicken så verkar allt hålla tätt!

Trycker igång aquaeron så ni ser att den är där, även om den inte syns

Allt verkar fungera som det ska

To-do list

Lägga till färg i vattnet
Ljus slinga
Borra hål i midplaten och montera en passthrough. Jag vill ha crystal link mellan midplate och grafikkorten.
Skapa galleri

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Som alla datorbyggare säkert vet så blir det inte alltid som man tänkt sig haha och lite småändringar har ägt rum i bygget just nu. Den goda nyheten är att det nu är färdigt!

Jag har skrotat ljudkortet, jag har skrotat en av de två LED stripsen och även skippat att färga vattnet!

Första ändringen var vid CPU blocket, jag satte en 90graders crystal link adapter där för att få mer akryl istället för den äldre versionen som var en 40mm extender.

Närbild när jag fyller loopen igen.

Min första tanke var att ha ett ljudkort här som skulle passat i en av de PCI-e 1x portarna som finns på Rampage IV black. Då dessa skyldes av Grafikkorten så satte jag det i den fjärde PCI-e 16x och använde sedan extenders för att dölja slangen, detta var inte så snyggt och jag undersökte möjligheten till att använda en passthrough genom midplaten. Detta gick inte heller på grund av radiatorerna och följande lösning blev aktuell för att dölja slang och extenders.

90 graders adapter med två stycken extenders gör att det bara syns om man kollar snett underifrån vilket man naturligtvis inte gör så ofta.

Primoflex slangen som jag köpte för att ersätta de extremt gulnande Tygon och Masterkleer slangarna är fortfarande transparenta och helt klart bästa slangen i mitt tycke.

Jag valde att bara använda den vita LED strippen som via aquaeron ändrar intensitet mellan 55%-75% beroende på belastning ger ett behagligt sken.

Och det var det sista på min todo-list och så här ser den ut nu

Jag har ju velat hålla den så stilren som möjligt samtidigt som man försöker fylla det gigantiska 900D chassit och jag tycker jag lyckats bra!

Efter att ha överklockat processorn till 4,5Ghz och grafikkorten till 1200Mhz core och 3700 på minnet så tänkte jag det kan vara kul att se lite prestandasiffror. (Om ni undrar varför firestrike testen inte valideras online så kan ni nog gissa er till vart det kommer ifrån).

Så här mycket slukar den i full load när jag körde benchmarks.

3DMark11 Performance

3DMark11 Extreme

Firestrike

Firestrike Extreme

Unigine Heaven 4.0

Får tacka alla som följt loggen, hoppas ni tycker det varit lika kul att titta som det varit för mig att bygga!
Jag har skapat ett galleri nu på morgonen som ni hittar här:

http://www.sweclockers.com/galleri/12597-h2o-reactor

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Wow snyggt bygge!
Ang att fylla upp ditt 900D. Jo du lyckades. Normalt ser allt ut som miniatyr i det chassiet men allt ser ut som det hör hemma där

Sen måste jag vara lite skamlig och fråga om du skulle ha lust att ge en liten review på skärmstativet.
Är själv ute efter ett sådant men min erfarenhet med AX är att det är lite rangligt och inte helt så stabilt som jag önskat

Lite bilder på och tankar skulle uppskattas stort.

Åter igen snyggt bygge 5/5

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jävla snyggt!! Diggar bygget som fan (:

Aquaeron är helt klar nåt av det bästa jag köpt nånsin till dattamaskinen min. Lika nöjd med din antar jag?
Så jävla skönt att kunna ställa kurvor som stänger av vissa fläktar när de inte behövs och allt sådant. Har aldrig haft en tystare dattamaskin! Enda som fattas nu är ju ett till 780

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Wow snyggt bygge!
Ang att fylla upp ditt 900D. Jo du lyckades. Normalt ser allt ut som miniatyr i det chassiet men allt ser ut som det hör hemma där

Sen måste jag vara lite skamlig och fråga om du skulle ha lust att ge en liten review på skärmstativet.
Är själv ute efter ett sådant men min erfarenhet med AX är att det är lite rangligt och inte helt så stabilt som jag önskat

Lite bilder på och tankar skulle uppskattas stort.

Åter igen snyggt bygge 5/5

Bilder går tyvärr inte att ordna då jag gjorde mig av med det, som du säger var det inte så stabilt som jag trodde och även när man hade positionerat skärmen precis där man ville ha den så när man släppte den så halkade den ner någon cm på kulleden men det går ju att kompensera för. Tyvärr så var mitt stativ snett så att fästet på den högra skärmen diffade över 1,5 cm i höjd vilket gjorde mig mer och mer frustrerad. Blandat med att med skärmarna i porträtt så hamnade 4e skärmen onaturligt högt. Om man kör dem i landskap hade det nog fungerat bra, men det blev för mycket för mig så jag gav min 4e skärm till sambon och lämnade tillbaka skärmstället.

Och tack så mycket för den positiva feedbacken

Skrivet av Tandborste:

Jävla snyggt!! Diggar bygget som fan (:

Aquaeron är helt klar nåt av det bästa jag köpt nånsin till dattamaskinen min. Lika nöjd med din antar jag?
Så jävla skönt att kunna ställa kurvor som stänger av vissa fläktar när de inte behövs och allt sådant. Har aldrig haft en tystare dattamaskin! Enda som fattas nu är ju ett till 780

Aquaeron är skitgrym, helt klart ett köp som var värt varenda krona. Om den bara funnits i LTE versionen så hade det varit ännu bättre, men någon gång kanske jag får användning av frontdisplayen.
Och tack även till dig

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Bilder går tyvärr inte att ordna då jag gjorde mig av med det, som du säger var det inte så stabilt som jag trodde och även när man hade positionerat skärmen precis där man ville ha den så när man släppte den så halkade den ner någon cm på kulleden men det går ju att kompensera för. Tyvärr så var mitt stativ snett så att fästet på den högra skärmen diffade över 1,5 cm i höjd vilket gjorde mig mer och mer frustrerad. Blandat med att med skärmarna i porträtt så hamnade 4e skärmen onaturligt högt. Om man kör dem i landskap hade det nog fungerat bra, men det blev för mycket för mig så jag gav min 4e skärm till sambon och lämnade tillbaka skärmstället.

Och tack så mycket för den positiva feedbacken

Ah ok som jag befarade då
Får väl bli att bygga ett eget i slutändan om man inte hittar något stabilt.
Tack för svar

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ah ok som jag befarade då
Får väl bli att bygga ett eget i slutändan om man inte hittar något stabilt.
Tack för svar

Jag planerar byta 3skärms setupen så fort en större 21:9 skärm dyker upp då skärmytan motsvarar 3 skärmar i portrait. Dagens 34" bygger lite dåligt på höjden och Phillips 40" 4k är lite för hög och erbjuder inte någon utökad aspect ratio. Den som väntar på nått gott....

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Jag planerar byta 3skärms setupen så fort en större 21:9 skärm dyker upp då skärmytan motsvarar 3 skärmar i portrait. Dagens 34" bygger lite dåligt på höjden och Phillips 40" 4k är lite för hög och erbjuder inte någon utökad aspect ratio. Den som väntar på nått gott....

Jo jag har också vart inne på det spåret men inte sett något som tilltalat mig heller ännu.
Den som tilltalat mig mest hittills har vart LG 34UM95 men 8000kr är inget jag just nu vill lägga ut på skärm så bygga fäste till mina nuvarande får prio ^^

Jobbig när man blivit bortskämd med skärmytan av tre skärmar ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vilket brutalt bygge! Riktigt intressant läsning.

Du bör vara extremt nöjd med detta hoppas jag

Var köpte du midplaten?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfZap:

Vilket brutalt bygge! Riktigt intressant läsning.

Du bör vara extremt nöjd med detta hoppas jag

Var köpte du midplaten?

Tackar Jag är extremt nöjd, men som så många här vet så blir man aldrig klar, så nu sitter jag och sleevar kablar till mitt nya 1500w agg och säkerhetskopierar filer så jag kan byta SSDerna etc.

midplaten är från Coldzero, Patuga som driver det är väldigt bra att ha och göra med, kan göra många custom delar efter specifikationer.
Han har precis återöppnat butiken nu så passa på

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |