MineCraft Server port forward (2 routers)

Permalänk

MineCraft Server port forward (2 routers)

Hej!. Jag vill port forwarda min minecraftserver, problemet är att jag har 2 routers, en som går in i modemet, och en som är en förlängare, som jag är ansluten till. Hur gör jag? Jag måste använda mig av förlängaren, så bortse från att koppla direkt in i routern.

Permalänk
Medlem

Använd inte router nummer 2, som en router utan endast som repeater.

Permalänk
Medlem

Ditt nätverk är ganska skevt konfat. Slå av DHCP och NAT på din andra router och använd den bara som AP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Använd inte router nummer 2, som en router utan endast som repeater.

hur gör jag det och kommer det påverka något annat?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrorkossan:

hur gör jag det och kommer det påverka något annat?

Gör du som LemonIllusion säger så kommer du uppnå det resultatet. Skillnaden blir att du bara kommer ha ett nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med förlängare ? Är det för wifi så ska du konfigurera om den till accesspunkt och fungerar inte det så ska du stänga av dess dhcpserver och bara använda lanportarna, det kan även vara praktiskt att se till så att enheterna har unika adresser så att du kan logga in i dem utan att behöva koppla isär nätet, alla brukar ju ha samma interfaceadress som förval typ 192.168.1.1 och har du då 3 enheter på samma adress blir det strul. man bör inte ändra på den som agerar gateway eftersom dhcpservern oftast delar ut 192.168.1.1 som standardgateway.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med förlängare ? Är det för wifi så ska du konfigurera om den till accesspunkt och fungerar inte det så ska du stänga av dess dhcpserver och bara använda lanportarna, det kan även vara praktiskt att se till så att enheterna har unika adresser så att du kan logga in i dem utan att behöva koppla isär nätet, alla brukar ju ha samma interfaceadress som förval typ 192.168.1.1 och har du då 3 enheter på samma adress blir det strul. man bör inte ändra på den som agerar gateway eftersom dhcpservern oftast delar ut 192.168.1.1 som standardgateway.

när jag stängde av dchpservern så började allt strula, gick inte att var ansluten i mer än 10 sekunder trådlöst och inte alls med sladd, aja, finns det något annat jag kan göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska se till att du har ordning på adresseringen och inte utför NAT på mer än ett ställe, får du problem när du stänger av en av dhcpservrarna så har du förmodligen kopplat så att du utför NAT på den routern, dvs du använder wanporten vilket du inte får göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enklast är att koppla och konfigurera rätt istället för att behöva köra två nat-kopplingar, blir snyggare i längden.

Det första du ska göra är att ansluta dig till router2 och logga in i den.
Stänga av DHCP, dvs. adressutdelningen. Notera vilka adresser som används, för tappar du anslutningen får du konfigurera en fast adress manuellt i datorn.
I förväg har du kontrollerat vilket IP-när första routern nyttjar på LAN-sidan.
Sedan kan du välja en adress i första routerns IP-nät och konfigurera på Lan-sidan i router 2. Dvs. om router 1 har 192.168.1.1 som adress sätt ".2" i router 2. Därefter kopplar du ihop routrarna på LAN-portarna. Router 1, som pekar mot internet använder sin WAN-port.
Plocka bort eventuella fast adress i datorn, och starta om de som tidigare varit kopplade i router 2.
Nu ska du kunna komma åt båda routrarna och internet, vill du snygga till ytterligare kan du nu utan problem använda samma ssid i routrarna. Kravet är då att inställningarna på det trådlösa på båda matchar så när som på kanal, vilket ska vara olika och helst 1,6 eller 11.