Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Aug 2002

Trådlös router för 2,4 bandet

Jag försöker få lite fart i det trådlösa nätet här hemma då jag ledsnat på bredbandsbolagets router.

Tyvärr så upptäckte jag att min lenovo yoga 2 pro samt chromecast bara kör på 2,4 ghz bandet. Så jag försöker hitta en router som orkar med torrents, streaming till chromecasten utan att krokna.

Det blir inte bättre att jag bor i hyreshus med många grannar med trådlöst.

Jag har googlat runt lite de sista dagarna med alla nya routrar så skrivs det mest om ac hastigheterna och inte hur pass bra de är på 2,4 ghz n. Det enda hemma som skulle använda ac är min z1 compact men det känns mindre viktigt.

Jag köpte chromecasten för att göra om htpcn till en freenasserver som jag kan ställa undan.

Just nu har kör jag 1000mbit hos bbb men har nedgraderat ner mig till 250mbit då jag "bara" får ut ungefär hälften på det trådade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Sjögren:

Jag försöker få lite fart i det trådlösa nätet här hemma då jag ledsnat på bredbandsbolagets router.

Tyvärr så upptäckte jag att min lenovo yoga 2 pro samt chromecast bara kör på 2,4 ghz bandet. Så jag försöker hitta en router som orkar med torrents, streaming till chromecasten utan att krokna.

Det blir inte bättre att jag bor i hyreshus med många grannar med trådlöst.

Jag har googlat runt lite de sista dagarna med alla nya routrar så skrivs det mest om ac hastigheterna och inte hur pass bra de är på 2,4 ghz n. Det enda hemma som skulle använda ac är min z1 compact men det känns mindre viktigt.

Jag köpte chromecasten för att göra om htpcn till en freenasserver som jag kan ställa undan.

Just nu har kör jag 1000mbit hos bbb men har nedgraderat ner mig till 250mbit då jag "bara" får ut ungefär hälften på det trådade.

om du har en android telefon ladda då ner "wifianalyzer" så kan du se vilka kanaler dina grannar har.
1,6,11 brukar vara mest störningar på

ja har den äldre varianten av TP-Link TL-WR1043ND (vita). har comhem's sketna router också då det är coaxial kabel från väggen.
TL-WR1043ND går också att köra med dd-wrt kostar ca 420kr
använder du vanliga firmware så behöver du göra lite inställningar. krypteringar/lösenord sätts inte på automatiskt utan är öppet från början.
QSS är funktionen för att koppla upp sig enkelt mot wifi då kan du ha 60tecken långt lösen men allt skyddas av en vanlig pinkod 8 siffror. (ganska korkat)

däremot klarar den av streamat / torrent har dock endast testat upp till 32mbit ja betalar för 10/7 och får 32/10.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Aug 2002

Jag får ut uppåt 40/30 som det är nu ungefär men skulle gärna ligga runt 100/100 stabilt så jag vet att det finns ork att både streama till chromecasten, använda den bärbara samt mobilen. Som det är nu så orkar det inte riktigt med.

Jag har kört wifianalyzer och testat olika kanaler tidigare men jag hittar som minst 10 grannar så det är lika illa på nästan alla kanaler. Tanken var att försöka hitta en router som är kraftigare än grannarnas så min inte störs av dom näten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Sjögren:

Jag får ut uppåt 40/30 som det är nu ungefär men skulle gärna ligga runt 100/100 stabilt så jag vet att det finns ork att både streama till chromecasten, använda den bärbara samt mobilen. Som det är nu så orkar det inte riktigt med.

Jag har kört wifianalyzer och testat olika kanaler tidigare men jag hittar som minst 10 grannar så det är lika illa på nästan alla kanaler. Tanken var att försöka hitta en router som är kraftigare än grannarnas så min inte störs av dom näten.

10st är ingenting ja har 56st wifi nätverk som ses från datorn (bor mitt inne i Stockholm)
använder ja riktantenn & WirelessMon så "ser" jag 96st

kanske detta kan vara ett alternativ ?
http://arstechnica.com/information-technology/2012/05/anti-wi...

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Desto starkare din router är desto större är chansen att det blir störningar, för grannarnas enheter kommer att passa på direkt när du slutar spamma ut paket med lång räckvidd, problemet blir troligen värre om du har hög effekt, däremot kan du skaffa nått som använder 5GHz för det som klarar det och kanske riktantenn och lägsta möjliga effekt på 2,4GHz för att försöka minska problemen.
Men en kabel är ju svårslagen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Aug 2002

Då är jag fel ute alltså som funderat på att hitta en starkare än grannarnas. Saken är att jag inte har plats för htpc som jag tidigare kört med trådat. Sen så tycker jag det är smidigt att köra med en chromecast istället för att hålla på med tangentbord till tvn.

Skrivet av mrqaffe:

Desto starkare din router är desto större är chansen att det blir störningar, för grannarnas enheter kommer att passa på direkt när du slutar spamma ut paket med lång räckvidd, problemet blir troligen värre om du har hög effekt, däremot kan du skaffa nått som använder 5GHz för det som klarar det och kanske riktantenn och lägsta möjliga effekt på 2,4GHz för att försöka minska problemen.
Men en kabel är ju svårslagen.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Sjögren:

Då är jag fel ute alltså som funderat på att hitta en starkare än grannarnas. Saken är att jag inte har plats för htpc som jag tidigare kört med trådat. Sen så tycker jag det är smidigt att köra med en chromecast istället för att hålla på med tangentbord till tvn.

Det är viktigast att ha en stor nivåskillnad mot störningar och att få tid i etern om man då alla ökar signalnivån så krockar fler nät med varandra och då minskar tiden som kan användas till nyttotrafik för alla även om signal/brus förhållandet kan öka, däremot så ger en riktantenn undertryckning av signaler i vissa riktningar, då dämpas alltså en stor del av grannarnas signaler bort och man kan kanske sänka sin egen signalstyrka så att man stör mindre i den riktning antennen pekar. Dessutom är ju trafiken dubbelriktad så man behöver ha ordnnig på båda ändarna i länken och inte bara routeränden, routern kan stå så att den inte uppfattar andra nät men datorn kanske känner av 10.

Om alla skulle använda riktantenner så skulle förhållandena för alla förbättras men nu är det ju tyvärr inte så i verkligheten utan många vill ha en "stark accesspunkt" hemma i stället för flera klena.
Riktade antenner och flera accesspunkter är däremot en vettig lösning om man vill ha bättre wifi, att bara ha hög effekt som ökar räckvidden åt alla håll är däremot ofta en dålig lösning om det finns andra nät inom radioräckvidd.

Däremot kan ett modernare, snabbare wifinät förbättra förutsättningarna eftersom det behöver kortare tid i etern för att föra över en viss mängd data, säg att du pga dina grannars nät kan kommunicera 1/20 av tiden, då är det praktisk skillnad på om man har en länk på 54 eller 300Mbit/s, har man den långsamma länken räcker farten (2,7Mbps) troligen inte för att strömma video med bra flyt medan den som ger en 300Mbit länk kan överföra 15Mbps på samma tid.

Vill man ha en tekniskt bra router/AP så bör man alltså välja nån som stödjer mint 2 dataströmmar, de brukar kallas N300 eller liknande som syftar på att de minst stödjer 300Mbps 802.11n och det är bra om den har yttre antenner så det går att byta ut dem om det skulle behövas.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.