Legacy/UEFI/MBR/GPT + filproblem?

Permalänk
Medlem

Legacy/UEFI/MBR/GPT + filproblem?

Monterade en dator för första gången under fredagen och lördagen, allt rullar på förutom det sista; att installera Windows 7 på SSD:n.
De första gångerna jag försökte få mitt huvud runt problemet dök felmeddelandet:

"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar."

Så jag läste lite om Legacy, UEFI och MBR, GPT i trådar och på olika webbsidor. Hittade de diverse "lösningar", tog bort partitionerna, startade om installationen och fick samma resultat. Nu har jag dock ett annat felmeddelande:

"Det gick inte att installera de begärda filerna. Filen finns inte. Kontrollera att alla filer som behövs vis installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x80070002."

Därav antog jag det blivit fel med skivan och drog ner Windows 7, engelsk version dock, till min bärbara dator och satte in detta på ett USB-minne enligt instruktioner giva här; http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/893716-... .
Det ville sig heller inte utan begärdes om och om igen att starta om datorn efter varje omstart.

Tror jag kan behöva ändra lite i BIOS (dock inte 100% på vad) men har det blivit ett fel på installationsskivan dessutom?

Gigabyte Z87X-SLI, Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-series 250GB, Windows 7 Home Premium.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade precis samma problem och vi fick det endast att fungera om vi ställde om från ahci till ide mode i BIOS.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

En kompis till mig hade precis samma problem och vi fick det endast att fungera om vi ställde om från ahci till ide mode i BIOS.

Då båda problemen?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Då båda problemen?

Yes.

Sen är det ju direkt tråkigt att behöva köra det i IDE mode eftersom man tappar lite hastighet på disken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Yes.

Sen är det ju direkt tråkigt att behöva köra det i IDE mode eftersom man tappar lite hastighet på disken.

Hellre att det funkar är inte. :/ Testar med IDE nu.

"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:" (...)
Valde UEFI för dvd-läsaren men installationen kommer ju upp åter då. Ska jag välja Legacy eller UEFI för att få detta att fungera?

Första delen av installationen fungerade denna gång men som sagt, det verkar som om jag får ett annat fel då. >_<

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Har testat att ha endast Legacy, endast UEFI, IDE, AHCI och inget verkar vilja fungera.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Har testat att ha endast Legacy, endast UEFI, IDE, AHCI och inget verkar vilja fungera.

Du ska boota UEFI och ha AHCI. Sedan öppnar du en kommandoprompt under windowsinstallationen (shift+f10) och kör följande kommandon.

diskpart list disk select disk # (byt ut till rätt siffra) clean convert gpt

Sedan fortsätter du som vanligt med att installera på "ej allokerat utrymme".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Har testat att ha endast Legacy, endast UEFI, IDE, AHCI och inget verkar vilja fungera.

Hur mär usb minnet formaterat som du försöker installera med? fat32 eller ntfs?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du ska boota UEFI och ha AHCI. Sedan öppnar du en kommandoprompt under windowsinstallationen (shift+f10) och kör följande kommandon.

diskpart list disk select disk # (byt ut till rätt siffra) clean convert gpt

Sedan fortsätter du som vanligt med att installera på "ej allokerat utrymme".

Får meddelande:

"Det går inte att installera Windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny."

Testade dock att installera i alla fall, installationen gick igång. Givetvis slutade detta med följande:

"Det gick inte att installera de begärda filerna. Filen finns inte. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x80070003"

Skrivet av Oneone:

Hur mär usb minnet formaterat som du försöker installera med? fat32 eller ntfs?

Övergav USB-minnet och har försökt installera från skivan.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]