Installera ubuntu 14.04 i Windows

Permalänk
Medlem

Installera ubuntu 14.04 i Windows

Hej,

Jag blev sugen på att prova ubuntu och såg att det gick att installera i windows med hjälp av Wubi och sedan var det väldigt lätt att avinstallera det om jag inte ville avnända det längre. Nu till mitt problem, jag har laddat ner ubuntu 14.04 och gjort en boot bar USB men när jag kör wubi vill den bara installera ubuntu som vanligt. Finns det något sätt att installera 14.04 i windows eller måste jag anväda en äldre version som stöder det? Observera att det inte är dualboot jag vill göra utan en sån här installation: https://www.youtube.com/watch?v=ixTgarNnQvw

/Mvh

Permalänk
Entusiast

Ett tips är att använda VirtualBox, kan vara lite krångligt att installera "Guest drivers" om man inte vet hur man gör, men det går lätt att googla fram.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredda11:

Hej,

Jag blev sugen på att prova ubuntu och såg att det gick att installera i windows med hjälp av Wubi och sedan var det väldigt lätt att avinstallera det om jag inte ville avnända det längre. Nu till mitt problem, jag har laddat ner ubuntu 14.04 och gjort en boot bar USB men när jag kör wubi vill den bara installera ubuntu som vanligt. Finns det något sätt att installera 14.04 i windows eller måste jag anväda en äldre version som stöder det? Observera att det inte är dualboot jag vill göra utan en sån här installation: https://www.youtube.com/watch?v=ixTgarNnQvw

/Mvh

Wubi skrotades vid förra LTS släppet. 14.04 stödjer inte wubi. Kör dual boot eller virtual PC / Virtual Box.

Dessutom så stödjs wubi enbart på Windows 7. Om du har Windows 8 så fungerar inte wubi.

Permalänk
Rekordmedlem

VMware Player
Free for Personal Use
Player Plus is licensed for commercial use but if you simply want to learn about virtual machines or run virtual machines at home you can always use VMware® Player™ for free!
Download Player for personal use.

https://my.vmware.com/web/vmware/free#desktop_end_user_comput...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

VMware Player
Free for Personal Use
Player Plus is licensed for commercial use but if you simply want to learn about virtual machines or run virtual machines at home you can always use VMware® Player™ for free!
Download Player for personal use.

https://my.vmware.com/web/vmware/free#desktop_end_user_comput...

Jag kör VMWare Player samt Dexpot (virtuellt skrivbord). Därefter har jag skapat ett macro för att byta mellan de olika skärmarna. Så genom en tangenttryckning kan jag byta mellan Ubuntu 14.04 och Windows 7, supersmidigt!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Wubi skrotades vid förra LTS släppet. 14.04 stödjer inte wubi. Kör dual boot eller virtual PC / Virtual Box.

Dessutom så stödjs wubi enbart på Windows 7. Om du har Windows 8 så fungerar inte wubi.

Med "förra LTS släppet" , menar du 12.04 då? För jag installerade 13.10 i Windows 8 med Wubi utan problem. Så.. falskt.
Wubi ligger kvar.

Permalänk
Medlem

Avinstallera inte Windows, utan multikör båda OS.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av birdslaughter:

Med "förra LTS släppet" , menar du 12.04 då? För jag installerade 13.10 i Windows 8 med Wubi utan problem. Så.. falskt.
Wubi ligger kvar.

Men 13.10 är inte LTS, jag antog vi pratade om LTS. Senaste LTS med wubi var 12.04, Så.. sant.

Här kan du läsa lite: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

Permalänk
Medlem

Om du skall installera med Wubi skall du inte boota mot installationsmediat. Du skall köra Windows och köra Wuni "inifrån" Windows.

Permalänk
Medlem

Okej har nu skippat wubi och kör VMware (virtualbox ville baraköra 32-bit?) och har installerat och kommit igång med ubuntu. Men jag har stött på lite problem, jag får inte svenskt tangentbord har försökt hittat några inställningar men får det inte att fungera. Sedan fungerar det inte att skriva @ i webbläsaren då byter den bara flik i förtret. Är det någon som kan hjälpa mig? Är som sagt helt ny på linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredda11:

Okej har nu skippat wubi och kör VMware (virtualbox ville baraköra 32-bit?) och har installerat och kommit igång med ubuntu. Men jag har stött på lite problem, jag får inte svenskt tangentbord har försökt hittat några inställningar men får det inte att fungera. Sedan fungerar det inte att skriva @ i webbläsaren då byter den bara flik i förtret. Är det någon som kan hjälpa mig? Är som sagt helt ny på linux

Du väljer ju språk vid installationen. Efteråt kan du bara gå in i inställningarna "kontrolpanelen" och ändra till det språk du vill.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du väljer ju språk vid installationen. Efteråt kan du bara gå in i inställningarna "kontrolpanelen" och ändra till det språk du vill.

Men det språket jag väljer vid installation är inte det bara systemspråk eller hör det ihop med språket för tangentbord också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredda11:

Men det språket jag väljer vid installation är inte det bara systemspråk eller hör det ihop med språket för tangentbord också?

Nej, systemspråk och tangentbordslayout har inte med varandra att göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fredda11:

Men det språket jag väljer vid installation är inte det bara systemspråk eller hör det ihop med språket för tangentbord också?

Man brukar få välja båda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredda11:

Okej har nu skippat wubi och kör VMware (virtualbox ville baraköra 32-bit?) och har installerat och kommit igång med ubuntu. Men jag har stött på lite problem, jag får inte svenskt tangentbord har försökt hittat några inställningar men får det inte att fungera. Sedan fungerar det inte att skriva @ i webbläsaren då byter den bara flik i förtret. Är det någon som kan hjälpa mig? Är som sagt helt ny på linux

Du kan lägga till tangentbordslayout under Systeminställningar, Textinmatning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar få välja båda.

Okej var kanske för snabb på installationsknappen så jag missade det

Skrivet av Lembritt:

Du kan lägga till tangentbordslayout under Systeminställningar, Textinmatning.

Tack nu fick jag det att fungera. Känns som om det blir att spendera några timmar bara för att lära sig hur Ubuntu fungerar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fredda11:

Tack nu fick jag det att fungera. Känns som om det blir att spendera några timmar bara för att lära sig hur Ubuntu fungerar

Endera är du en väldigt "quick learner" eller så får du nog vara beredd att lägga rätt mycket mer än så för att börja se hur saker och ting verkligen är tänkt att användas. Tog mig ca 3 månader med OSX innan jag riktigt kände att polletten trillade ner och det ska ju vara "lätt" att lära sig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Endera är du en väldigt "quick learner" eller så får du nog vara beredd att lägga rätt mycket mer än så för att börja se hur saker och ting verkligen är tänkt att användas. Tog mig ca 3 månader med OSX innan jag riktigt kände att polletten trillade ner och det ska ju vara "lätt" att lära sig.

Oj det är lite så jag känner, det är därför jag börjar med att köra det bara lite på test i en virtuellmaskin istället för att köra det "skarpt" från början och känna sig helt borta.