Ansluter inte till operatör efter flashning av ny ROM

Permalänk

Ansluter inte till operatör efter flashning av ny ROM

Hej,
River mitt hår för jag kan verkligen inte lösa mitt problem.

Var trött på den ROM jag hade så bestämde mig för att byta. Vet inte vilken jag testade först men samma problem uppstår med vad jag än testar. Den hittar simkortet, jag kan låsa upp det men det går inte att ansluta till någon operatör. På något konstigt sätt funkar datatrafiken men jag kan inte ringa eller kolla mitt saldo (halebop). När jag försöker ansluta så står det "Det går inte att ansluta just nu, försök igen senare".

APN är verkligen rätt, har trippel kollat. Har pratat med Halebop som säger att allt ser bra ut.

Allt funkar på en annan telefon.

Har testat kanske fyra olika ROMs och de har funkat kalas att installera men det är samma problem på alla. Nu senast körde jag med CyanogenMod Installer men funkar inte heller.

Android version 4.4.2
Baseband: I9250TDVMK1
Kernel: 3.0.101 - cyanogenmod-gaa35f56
CyanogenMod version: 11.0-installerXNPQ09P
Clockworkmod recovery: 6.0.4.7

Edit: Version: cm-maguro-userdebug 4.4.2 KOT49H

Börjar fundera på om något med radio(basband) och något som heter RIL felar, men jag är lite osäker och det är svårt att hitta info.

Någon som har några tips? Börjar bli desperat.

/stoffeboffe

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffeboffe:

Hej,
River mitt hår för jag kan verkligen inte lösa mitt problem.

Var trött på den ROM jag hade så bestämde mig för att byta. Vet inte vilken jag testade först men samma problem uppstår med vad jag än testar. Den hittar simkortet, jag kan låsa upp det men det går inte att ansluta till någon operatör. På något konstigt sätt funkar datatrafiken men jag kan inte ringa eller kolla mitt saldo (halebop). När jag försöker ansluta så står det "Det går inte att ansluta just nu, försök igen senare".

APN är verkligen rätt, har trippel kollat. Har pratat med Halebop som säger att allt ser bra ut.

Allt funkar på en annan telefon.

Har testat kanske fyra olika ROMs och de har funkat kalas att installera men det är samma problem på alla. Nu senast körde jag med CyanogenMod Installer men funkar inte heller.

Android version 4.4.2
Baseband: I9250TDVMK1
Kernel: 3.0.101 - cyanogenmod-gaa35f56
CyanogenMod version: 11.0-installerXNPQ09P
Clockworkmod recovery: 6.0.4.7

Edit: Version: cm-maguro-userdebug 4.4.2 KOT49H

Börjar fundera på om något med radio(basband) och något som heter RIL felar, men jag är lite osäker och det är svårt att hitta info.

Någon som har några tips? Börjar bli desperat.

/stoffeboffe

Gjorde du en Nand-backup innan du flashade? Isf. testa att återställa. Stämmer telefonens emei-nr? (kolla klisterlappen/förpackningen)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Precis kolla imei nummret. Låter som att /efs kan ha blivit korrupt.
Sjuka på samsunglurar.. efs är det första man bör ta en backup på.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Gjorde du en Nand-backup innan du flashade? Isf. testa att återställa. Stämmer telefonens emei-nr? (kolla klisterlappen/förpackningen)

Skrivet av Boss302:

Precis kolla imei nummret. Låter som att /efs kan ha blivit korrupt.
Sjuka på samsunglurar.. efs är det första man bör ta en backup på.

IMEI stämmer inte överrens nej, där är felet. Har fått ett generiskt, 004999010640000. Har sett att det är många som råkat ut för detta problemet. Men fattar inte riktigt kontentan av hur man skall lösa det.

Hade en backup men den försvann i allt flashande, tyvärr.

Operatören jag har säger att det inte skall spela någon roll om det ändras så dom skickar mig ett nytt simkort som jag vet inte kommer lösa problemet.

Vet ni om det är hårdvarumässigt fel detta eller?

/stoffeboffe

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Mjukvaru fel. Efs är en partition på telefonens minne som innehåller imei m.m. Finns massvis att läsa om det efter en snabb googling.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Mjukvaru fel. Efs är en partition på telefonens minne som innehåller imei m.m. Finns massvis att läsa om det efter en snabb googling.

Vid snabb googling så hittar jag inte någon direkt lösning, skall se om jag har något lycka när man har lite mer tur. Men låter ju lite som att man måste skicka in din.

Tack för hjälpen så längen!

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Flasha stock rom..

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Hände faktiskt min sambos i9300 idag. Gjorde så att jag flashade stock rom och uppdaterade till 4.3 med Kies sen fungerade det som det skulle. Jag tror att det är något med cyanogens 4.4.2 som spökar.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Flasha rätt modem lär fungera, standardgrej att pröva.

Är det baseband du tänker på då?

Skrivet av Teoror:

Flasha stock rom..

Har testat den senaste till min galaxy nexus, funkade inte. Skall testa en tidigare bara för att.

Skrivet av Brigoo:

Hände faktiskt min sambos i9300 idag. Gjorde så att jag flashade stock rom och uppdaterade till 4.3 med Kies sen fungerade det som det skulle. Jag tror att det är något med cyanogens 4.4.2 som spökar.

Skumt som fan de där, men det hände innan jag drog in cyanogenmod. Nåväl jag testar lite mer så får vi se.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Är det baseband du tänker på då?

Korrekt

Har du flashat stock rom utan framgång så är det nog risk att du är rökt om du inte har någon backup.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Korrekt

Har du flashat stock rom utan framgång så är det nog risk att du är rökt om du inte har någon backup.

Verkar inte mycket bättre än så. Hållt på en massa timmar nu och känner att jag är rätt så mätt på detta nu. Verkar inte gå att lösa utan att skicka in den och få /factory katalogen återställd. Frågan är ju bara va det kostar.

Skall gå till en lokal telefonfifflare imorgon så får vi se.

Om ingen har några andra tips vill säga.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Verkar inte mycket bättre än så. Hållt på en massa timmar nu och känner att jag är rätt så mätt på detta nu. Verkar inte gå att lösa utan att skicka in den och få /factory katalogen återställd. Frågan är ju bara va det kostar.

Skall gå till en lokal telefonfifflare imorgon så får vi se.

Om ingen har några andra tips vill säga.

Har läst att vissa inte kunnat få det fixat då det är olagligt att byta imei. Så se till att de förstår vad som ska göras innan du lämnar ifrån dig luren så du inte åker på någon felsökningsavgift i onödan.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Har läst att vissa inte kunnat få det fixat då det är olagligt att byta imei. Så se till att de förstår vad som ska göras innan du lämnar ifrån dig luren så du inte åker på någon felsökningsavgift i onödan.

Absolut, tack för tipset.

Tänk om man kände till detta problem. Ta backup är ju inte svårt men inte lätt när man inte vet att något sådant här kan hända.

Verkar vara knutet till samsung telefoner också, ännu konstigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB