GPUn låter mig inte överklocka längre :( *Hjälp!*

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Greveholm
Registrerad
Aug 2008

GPUn låter mig inte överklocka längre :( *Hjälp!*

Hej kära Sweccare! Jag har nyligen åkt på ett sjukt irriterande och frustrerande fel. Mitt kort vägrar överklocka över stockhastigheter. Jag har ett XFX 7950 och originalklocken ligger på 800/1250. Det har alltid fungerat att klocka kortet, men här om dagen ville jag forcera upp en högre 2d-klock (300/800 är original för 2D och IDLE) för att få bättre prestanda i Plants vs Zombies 2 så googlade runt lite och hittade en guide som visade hur man kunde göra genom att skapa en ny profil i Catalyst control center sedan gå in och ändra värden för 2d klocken i en .cfg fil för relaterad profil för att sedan aktivera profilen. Jag lyckades klämma upp 2d klocken från 300 till 900 men inte minnet. När jag var klar med PvZ2 så raderade jag både profilen och .cfg filen och körde upp klocken som vanligt i Afterburner men när jag kör div 3d applikationer och spel så går inte klocken högre än original

Något har hänt och jag fattar inte vad. Kan det vara nåt galet som hänt med något registervärde eller registernyckel?

Jag har provat avinstallera och installera om drivrutinerna för grafikkortet (inklusive CCC) samt ominstallerat Afterburner men det hjälpte inte, har provat klocka i Sapphire TRIXX och även i CCC men hjälpte inte heller.

Bild på fenomenet:

Hjälp är mycket tacksamt, pallar inte installera om windows bara för detta -_-

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Xaves:

Hej kära Sweccare! Jag har nyligen åkt på ett sjukt irriterande och frustrerande fel. Mitt kort vägrar överklocka över stockhastigheter. Jag har ett XFX 7950 och originalklocken ligger på 800/1250. Det har alltid fungerat att klocka kortet, men här om dagen ville jag forcera upp en högre 2d-klock (300/800 är original för 2D och IDLE) för att få bättre prestanda i Plants vs Zombies 2 så googlade runt lite och hittade en guide som visade hur man kunde göra genom att skapa en ny profil i Catalyst control center sedan gå in och ändra värden för 2d klocken i en .cfg fil för relaterad profil för att sedan aktivera profilen. Jag lyckades klämma upp 2d klocken från 300 till 900 men inte minnet. När jag var klar med PvZ2 så raderade jag både profilen och .cfg filen och körde upp klocken som vanligt i Afterburner men när jag kör div 3d applikationer och spel så går inte klocken högre än original

Något har hänt och jag fattar inte vad. Kan det vara nåt galet som hänt med något registervärde eller registernyckel?

Jag har provat avinstallera och installera om drivrutinerna för grafikkortet (inklusive CCC) samt ominstallerat Afterburner men det hjälpte inte, har provat klocka i Sapphire TRIXX och även i CCC men hjälpte inte heller.

Bild på fenomenet: http://abload.de/img/clockingcekz6.jpg

Hjälp är mycket tacksamt, pallar inte installera om windows bara för detta -_-

Kan vara så antingen att nätagget tappat lite effekt eller grafikkortet tänker jag jag först. Skulle vart intressant hur den presterar på en nyinstallerad windows om du tillfälligt kan installera på en annan dator eller om man kan tillfälligt installera windows på nytt tex i en tillfällig HDD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någon stad i sverige
Registrerad
Jul 2008

vad är det för nätagg?
När du avinstallera drivare för grafikkortet använde du tex driver sweeper.

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Greveholm
Registrerad
Aug 2008

Det gav med sig. Av någon outgrundlig anledning så klockar nu kortet som det ska. Fan vad skumt!

Tack för hjälpen i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Xaves:

Bra ide här. Du menar att jag ska kolla om felet ligger hos grafikkortet eller i Windows. Jag skulle ju kunna ta en av mina diskar, slänga in windows och boota på den och se om jag får upp klocken.

Dold text

Jag tänkte det sistnämnda, installera någon ful version av windows, installera drivisarna å klocka, se om det går lixom. kan vara en bra grej eller prova hos en polares pc eller liknande går ju med fast lite bråkigare. jag har en ful dator med ett ganska starkt agg jag brukar felsöka i. den får ett par våldtäkter på sig xD

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Greveholm
Registrerad
Aug 2008

Det löste sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Citat:

=Aldhissla;14583536Jag har en ful dator med ett ganska starkt agg jag brukar felsöka i. den får ett par våldtäkter på sig xD

Som min då med andra ord.:D
Jag kan inte ens räkna alla gånger då man varit inne och bråkat i burken.

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Lifooz:

Som min då med andra ord.:D
Jag kan inte ens räkna alla gånger då man varit inne och bråkat i burken.

Så ere när man pillar tack som fan att nuvarande bygget fugnerar felfritt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Greveholm
Registrerad
Aug 2008

Trofan det där struntet kom tillbaka när jag köttade lite Lost Alpha, ögontjänarAMD!

MEN! Jag löste det genom att lägga till detta i Afterburners config fil:

[ATIADLHAL]
UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it
EnableUnofficialoverclocking = 1
UnofficialOverclockingMode = 2
AccessibilityCheckingPeriod = 0

Nu jäklar rullar tryckpressarna på så att coilarna whinar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Aldhissla:

Så ere när man pillar tack som fan att nuvarande bygget fugnerar felfritt.

Ja fyfan när grejjorna börjar krångla och man sitter där, det har blivit många sömnlösa nätter.
Nu har jag köpt ett MSI Z87-G43 som skall ersätta mitt Asus Crosshair Iv Extreme, och min Phenom II 1100T BE.
Nu letar jag pengar så jag kan fixa en 4770K.
Nuvarande grejjer går till ena polarn som sitter på en dö-rutten rigg från 2008.

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Skönt att det löste sig.

Rör aldrig 2D klocksen, det kan ställa till alla möjliga och omöjliga problem.