Två SSD's till en

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Två SSD's till en

Tjena!
Nu vet jag att på något sätt så är detta möjligt, men jag har iallafall två SSD's. Exakt likadana med samma mängd utrymme, en används och den andra är helt ny, vilket innebär att det finns data på den ena.

Iallafall, jag skulle vilja slå ihop dem två till en. Utan att förlora data, är detta möjligt?
Vad är för och -nackdelar?
Skulle någon kunna förklara lite hur det går till, blir SSDn snabbare?

Nu vet jag att det finns massor av trådar, men hittar inte direkt någon som svarar på alla trådar!

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Det finns minst 3 sätt som folk som frågar vill slå ihop 2 diskar till 1 så frågan är:
På vilket sätt vill du slå ihop dom?
Vad vill du uppnå?

Oavsett vilket du menar så tycker jag att det är en dum ide.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Du funderar säkert på raid 0, något som jag avråder. Även om du får bättre sekventiell läs- och skrivhastighet med raid 0 tar söktiderna (liksom hela grejen med SSD) stryk och det kommer inte upplevas snabbare. Dessutom (inte världens största problem med SSDer) räcker det att en av diskarna ska krascha för att all din data ska vara borta.
Gör det enkelt för dig och använd diskarna separat, lägg vissa program på disk 1, andra på disk 2.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Okej, tack för svaren. Då var det helt onödigt, tänkte att jag ville ha lite extra snabbhet, men verkar onödigt! ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Det går, men du måste rensa diskarna, och framförallt är det bara dumt eftersom du får mycket lägre driftsäkehet.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Dags för Rysk Roulette:D

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av timi3:

Okej, tack för svaren. Då var det helt onödigt, tänkte att jag ville ha lite extra snabbhet, men verkar onödigt! ^^

Ja det är onödigt med 2 st SSD. Finns en mer teknisk detaljerad förklaring men det är slutsatsen alla drog. Du har mer nytt av dom som separat diskar.