Två SSD's till en

Permalänk
Medlem

Två SSD's till en

Tjena!
Nu vet jag att på något sätt så är detta möjligt, men jag har iallafall två SSD's. Exakt likadana med samma mängd utrymme, en används och den andra är helt ny, vilket innebär att det finns data på den ena.

Iallafall, jag skulle vilja slå ihop dem två till en. Utan att förlora data, är detta möjligt?
Vad är för och -nackdelar?
Skulle någon kunna förklara lite hur det går till, blir SSDn snabbare?

Nu vet jag att det finns massor av trådar, men hittar inte direkt någon som svarar på alla trådar!

Tack!

Permalänk
Medlem

Det finns minst 3 sätt som folk som frågar vill slå ihop 2 diskar till 1 så frågan är:
På vilket sätt vill du slå ihop dom?
Vad vill du uppnå?

Oavsett vilket du menar så tycker jag att det är en dum ide.

Permalänk
Medlem

Du funderar säkert på raid 0, något som jag avråder. Även om du får bättre sekventiell läs- och skrivhastighet med raid 0 tar söktiderna (liksom hela grejen med SSD) stryk och det kommer inte upplevas snabbare. Dessutom (inte världens största problem med SSDer) räcker det att en av diskarna ska krascha för att all din data ska vara borta.
Gör det enkelt för dig och använd diskarna separat, lägg vissa program på disk 1, andra på disk 2.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Då var det helt onödigt, tänkte att jag ville ha lite extra snabbhet, men verkar onödigt! ^^

Permalänk
Medlem

Det går, men du måste rensa diskarna, och framförallt är det bara dumt eftersom du får mycket lägre driftsäkehet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Dags för Rysk Roulette:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av timi3:

Okej, tack för svaren. Då var det helt onödigt, tänkte att jag ville ha lite extra snabbhet, men verkar onödigt! ^^

Ja det är onödigt med 2 st SSD. Finns en mer teknisk detaljerad förklaring men det är slutsatsen alla drog. Du har mer nytt av dom som separat diskar.