Uni-studier vs Yrkeshögskola

Permalänk

Uni-studier vs Yrkeshögskola

Hallå mina vänner.
Snabb info om mig.

Kille
23år (född 90)
Stockholm

Befinner mig lite i en livskris just nu, sitter fast på ett lite lätt tråkigt jobb och känner att jag måste ta mig någonstans.
Mest på grund av tristess, dåliga utvecklingsmöjligheter, ej möjlighet till (i min värld) anständig lön.

Jag vill börja plugga helt sonika, kastade iväg ansökan på två st YH-utbildningar inom it (BI & Java utvecklare) då jag bara kände att jag vill börja i IT svängen helt enkelt. Men börjar nu kolla på att kanske istället läsa Data-systenutveckling på lämpligt Uni. (Helst Stockholms området).

Känner spontant att en Universitetsutbildning kommer att väga mer, vad jag dock har störst ågren är ju hur gammal man är när man är klar.(Jag har helt seriöst lite åldersnoja och framtidsoro)

Vad tycker ni, kommer jag in på en Universitetsutbildning HT2015 är jag klar vid en ålder på 27 år och skall kasta mig ut på arbetsmarknaden(i IT svängen då). Är det normalt? (I värsta fall kommer jag in HT2016) Klar vid 28 år. Vid YH utb som blir mycket smalare så klar vid 26år, och lär inte väga lika tyngt i CVt.

Kan tillägga att jag i min ungdom inte var speciellt skolmotiverad, läste fordonsteknik på gymnasium. Har dock slutbetyg och är behörig till denna http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program/dsv. Men vad tror ni helt seriöst mina chanser är mot konkurrensen på den utbildningen? I mot folk som läst Natur/samhäll.

Tacksam för alla råd och tips som kan ges.

Mvh

Permalänk
Entusiast

Ålder är generellt inget problem så länge du kan redogöra för din tid. Att du har jobbat och sedan senare bestämt dig för att plugga är ingen nackdel utan en vettig chef ser det som något positivt då du ju är driftig och tar tag i saker. Så den biten behöver du inte vara orolig för. Du kommer med största sannolikhet vara långt ifrån äldst i klassen.

Nästa del av frågan är lite lurigare. Det jag sett av YH är att de är väldigt smala mot en viss typ av jobb. De jag pratat med som läst YH har varit nöjda och skolorna brukar ha bra kontakter inom industrin så jobb brukar inte vara några problem om man sköter sig. Men som du säger så kan en högskuleutbildning väga tyngre och de brukar vara mer generella. Fast IT-branschen fungerar inte riktigt som de branscher jag har haft insyn i. Vad jag har sett är det lite mer rörlighet där och mer fokus läggs vid tidigare erfarenheter. Men rent generellt öppnar en högskoleutbildning fler dörrar än YH. Sen kan det vara bra att du frågar dig själv vad du vill jobba med också och siktar in dig på en utbildning inom det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isskrevet:

Vad tycker ni, kommer jag in på en Universitetsutbildning HT2015 är jag klar vid en ålder på 27 år och skall kasta mig ut på arbetsmarknaden(i IT svängen då). Är det normalt? (I värsta fall kommer jag in HT2016) Klar vid 28 år. Vid YH utb som blir mycket smalare så klar vid 26år, och lär inte väga lika tyngt i CVt.

Tanken är väl att yrkeslivet ska sträcka sig bortåt 35–40 år efter din utgång likväl, och troligen kommer din första arbetsgivare i ämnet inte bli din sista, så ur ett större perspektiv är det inget som bör ha någon anledning att påverka. Det handlar ju också bara om några få år hit eller dit — i min erfarenhet är detta främst något som de personer som är i just låga 20-årsåldern tänker på. Det låter kortsiktigt att låta denna siffra påverka om du ska gå den utbildning du faktiskt vill gå eller ej.

Det är en annan sak om man inte tror att man kommer hålla sig motiverad genom en så lång utbildning — det kan vara något som väger in. I övrigt så bör fokus ligga på att välja den utbildning som du tror att du kommer vara mest nöjd med under ett framtida arbetsliv. Det kommer ofta oväntade vändningar även där, men att placera sig så bra som möjligt är det man har att sikta på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ålder är generellt inget problem så länge du kan redogöra för din tid. Att du har jobbat och sedan senare bestämt dig för att plugga är ingen nackdel utan en vettig chef ser det som något positivt då du ju är driftig och tar tag i saker. Så den biten behöver du inte vara orolig för. Du kommer med största sannolikhet vara långt ifrån äldst i klassen.

Men rent generellt öppnar en högskoleutbildning fler dörrar än YH. Sen kan det vara bra att du frågar dig själv vad du vill jobba med också och siktar in dig på en utbildning inom det.

Skrivet av phz:

Tanken är väl att yrkeslivet ska sträcka sig bortåt 35–40 år efter din utgång likväl, och troligen kommer din första arbetsgivare i ämnet inte bli din sista, så ur ett större perspektiv är det inget som bör ha någon anledning att påverka. Det handlar ju också bara om några få år hit eller dit — i min erfarenhet är detta främst något som de personer som är i just låga 20-årsåldern tänker på. Det låter kortsiktigt att låta denna siffra påverka om du ska gå den utbildning du faktiskt vill gå eller ej.

Tack för era svar. Kommer att göra ett sista prov inför YH utbildningarna. Och se ifall jag kommer in.

Dock går mina tankar just nu hårt åt att söka till SU HT2015, det kommer bli 2 år senare som jag kommer ut i arbete. Men med tanke på att det kommer bli mellan 35-40 års arbete. Så kommer en Kandidat att kännas bäst, om vi ser det hela i ett längre perspektiv:)