Permalänk
Medlem

En skyldighet? Blocket

Vet att detta inte är flashback men tänkte ändå gnälla av mig lite

Sålde nyligen en dubbelsäng på blocket. Den låg nedmonterad i mitt förråd. En köpare ringer och kommer till mig för att hämta sängen. Jag bor på 3dje våningen utan hiss. Köparen kommer hit, ensam, och köper sängen. Jag väntar vid dörren på att en andra person ska komma och hjälpa köparen att bära ner sängen, men tydligen så är det mitt jobb att bära ut skiten också??

Jag kunde ju varit rullstolsbunden eller varit klen, haft träningsvärk etc och inte haft möjlighet att hjälpa köparen ner med sängen. Jag tycker inte att det är en självklarhet att säljaren ska hjälpa köparen ut med grejorna. Är det bara jag som gått och blivit sur på gamla dagar eller håller någon med mig? Nu är sängen borta iaf.. och några år av mitt liv också för den delen..jävla trappor

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Vet att detta inte är flashback men tänkte ändå gnälla av mig lite

Sålde nyligen en dubbelsäng på blocket. Den låg nedmonterad i mitt förråd. En köpare ringer och kommer till mig för att hämta sängen. Jag bor på 3dje våningen utan hiss. Köparen kommer hit, ensam, och köper sängen. Jag väntar vid dörren på att en andra person ska komma och hjälpa köparen att bära ner sängen, men tydligen så är det mitt jobb att bära ut skiten också??

Jag kunde ju varit rullstolsbunden eller varit klen, haft träningsvärk etc och inte haft möjlighet att hjälpa köparen ner med sängen. Jag tycker inte att det är en självklarhet att säljaren ska hjälpa köparen ut med grejorna. Är det bara jag som gått och blivit sur på gamla dagar eller håller någon med mig? Nu är sängen borta iaf.. och några år av mitt liv också för den delen..jävla trappor

Absolut inte din skyldighet, det är också jävligt korkat av köparen (som du säger) att inte ta ansvar själv och helt blint lita på att du ska hjälpa honom - du kunde varit sjuk, handikappad eller liknande. Fel av personen som köpte sängen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Lite som när mina föräldrar köpte kyl o frys med hemleverans och installation för några år sedan. Det kom en liten kille i en lastbil hade inte jag varit där hade skåpen nog inte kommit in oskadda. (pappa får inte lyfta tungt och mamma är en kvinna ) Han klarade inte ens av att få av skåpen från flaket själv.
Känns som att om man erbjuder hemleverans med installation så bör de i alla fall kunna skicka två personer.

Att hjälpa till tycker inte jag är så farligt i alla fall inte om de har frågat i förväg och man är frisk, men det är inget de ska kunna räkna med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag håller med, han borde iaf ha frågat om han kunde få hjälp av dig innan, och inte räknat med det. Sen är det väl inte för svårt att hjälpa till ändå
Jag brukar alltid ta med någon om jag köper något som jag vet att jag inte kan lyfta själv.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Tja, bärhjälp kostar extra? Eller prut = ingen bärhjälp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

INte din skyldighet.

En normalt funtad köpare hade räknat med att det skulle bli lite att bära.. och då tagit med sig bärhjälp.

Alternativet är att fråga om det är några trappor, och om säljaren eventuellt kan tänka sig att hjälpa till och bära.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en självklarhet att säljaren hjälper till.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag tycker det är en självklarhet att säljaren hjälper till.

Jobbigt den dagen du kommer och skall köpa något tyngt och säljaren inte kan bära tungt.

Därför man alltid frågar om man inte kan få med sig någon bärhjälp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jobbigt den dagen du kommer och skall köpa något tyngt och säljaren inte kan bära tungt.

Därför man alltid frågar om man inte kan få med sig någon bärhjälp.

Då är det en annan sak. Säljaren har ju en anledning då.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker jag känner igen det där.
Satte ut min 32" tjockTV på blocket gratis för avhämtning för ca 3 år sedan (imponerande hur många som fortfarande var sugna på en tjockTV!). Skrev att den vägde 70kg och var svårlyft och lik förbannat dök det upp en ensam gubbe som skulle ha hjälp att bära ut den ;).
Det var ju bara att hjälpa till och det var väl inte hela världen men aningen ohyfsat när det gällde en skänkes-pryl.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som säljare ser jag det som en självklarhet att bistå med bärhjälp om man kan. Och de flesta kan. Om man nu ska sälja ett piano eller liknande kan man gott ange i annonsen hur frakten ska gå till. Missar man det, bör köparen fråga. Glömmer köparen att fråga innan så kan det bli spännande!

Permalänk
Hedersmedlem

Visst, det är ett misstag att anta att säljaren kan bistå med hjälp men beroende på storleken på jobbet hade jag nog inte haft problem att hjälpa själv. Men står inget i annonsen och köparen inte frågar så har båda gjort antaganden.

Var med en kompis som köpte crossmoppe av en bonde. När köpet var klart baxade vi upp den i släpet och bonden började hjälpa till och spänna fast med banden. Det var väldigt uppskattat. Man ska inte vara feg heller att bara vara en god medmänniska.

Permalänk
Medlem

Hjälpte till och bära ner min otympliga soffa från tredje våningen när jag sålde den. De kom ändå två pers vid hämtningen men man vill ju bli av med sitt gamla skräp och okända människor så fort som möjligt. Drygt att behöva avtala ny tid för avhämtning för att man inte orkar anstränga kroppen några minuter.
Säljer man otympliga grejer, bor högt upp och inte vill bära så får man ju skriva det i annonsen eller se till att kommunicera det till köparen för att undvika missförstånd.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det är klart att det inte är en skyldighet, det är bara jävligt drygt att vägra hjälpa till i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är klart att det inte är en skyldighet, det är bara jävligt drygt att vägra hjälpa till i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det "jävligt drygt"? Det kanske är fysiskt omöjligt för mig att bära ner grejjorna. Är jag jävligt dryg då? Tycker det är köparens ansvar att fixa så att man kan få med sig grejjorna hem. Köper man något stort/tungt som en säng eller ett kylskåp kan man gott ha med sig en polare

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite som när mina föräldrar köpte kyl o frys med hemleverans och installation för några år sedan. Det kom en liten kille i en lastbil hade inte jag varit där hade skåpen nog inte kommit in oskadda. (pappa får inte lyfta tungt och mamma är en kvinna ) Han klarade inte ens av att få av skåpen från flaket själv.
Känns som att om man erbjuder hemleverans med installation så bör de i alla fall kunna skicka två personer.

Att hjälpa till tycker inte jag är så farligt i alla fall inte om de har frågat i förväg och man är frisk, men det är inget de ska kunna räkna med.

Jag håller med i din tankegång men just när det gäller hemleverans&installation är det extra viktigt att se till att man beställer med två personer och inte med en person (som annars brukar ibland ingå i priset/kampanjen).
Det är alltså så att de skickar med två personer men då får man oftast läsa i "småtexterna" för att veta om man ska beställa med det eller inte. Jäkligt irriterande!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2