Köpråd Intern 3.5 HDD 3TB

Permalänk

Köpråd Intern 3.5 HDD 3TB

Hej,

Har en 120GB SSD för OS och iinstallerade progs.

Behöver köpa en intern lagringsdisk för, filmer, filer, musik osv.
3TB är lagom för mina behov.

Vad ska jag köpa?
Någon som har nåt råd +förklaring varför just x är ett bra val.

Tror jag vill ha en rapp disk som svarar relativt snabbt och som är ganska tyst och ej så varm.
Copy Paste hastigheter känns inte så hemskt viktigt eftersom jag inte kommer flytta så mycket mellan diskar.
Sen så vill jag ju att den ska vara relativt billig också.

/BB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för tipset.

Då får det bli en sådan.

/All Makt Åt Tengil

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen INTE välja den disken som tidigare tipsats om i tråden. Välj en 5400rpm disk istället.

Detta då den är en 7200 rpm are som således låter mer och är varmare. Den lilla prestandaskillnaden den för med sig är knappast värd att betala extra för då allt prestandakrävande ändå spars på ssd'n.

Man brukar rekommendera en snabb ssd för systemfiler och en långsam tyst billig strömsnål hdd för lagring då allt annat är onödigt och bara för med sig nackdelar så som pris, ljudnivå, strömförbrukning mm.

Permalänk

k tack, något tips på en bra 5400 rpmare?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta den som är billigast. Jag har en uppsjö diskar, 26st i servern och 6st i workstation, (WD, Seagate, Toshiba, Hitachi etc.. gröna, blå, svarta, 5400, 7200...etc).
Skillnaden är minimal. Skit samma. De ska svälja data, inget mer.
Ta den billigaste (själv har jag 3st Toshiba 3TB 7200rpm från Kina för 739:- som funkar perfekt och har skapligt GB-pris ).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max