Använder du ett uppdaterat antivirusprogram?

Permalänk
Medlem

Kör Windows Defender fungerar fint, däremot 3dje part brandvägg ser jag som overkill. Speciellt om man redan sitter bakom en NAT router eller liknande.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Värt att tänka på är att Microsoft Security Essentials (Windows Defender i Windows 8) är samma antivirusprogram som tusentals stora företag kör på sina produktionsenheter men där kallas det System Center Endpoint Protection.

Inte riktigt samma men nästan , du har ingen brandväggshantering och framför allt ingen central managering i Windows Defender.

Tycker det är synd att många ( som vanligt ) klagar på MS när de läst tester på nätet, det beror ju på vad som testat också det viktigaste som användarna behöver at det ska fungera är ju live skyddet, till och med McAfee killarna på jobbet tycker SCEP fungerar bra nu fört iden, och det är många kunder som går över till just SCEP ifrån tex MCAfee eller NOD eller nått för att spara pengar när jag är där och sätter upp en ny CM.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Använder betalversionen av Avast.
Det har stoppat flera sidor i Firefox att öppnas på grund av malware.

Scannat nedladdade filer och även kunnat rensa datorn från malware (med hjälp av utforskaren och regedit och HiJackThis).
Försöker att surfa med sunt förnuft men vad hjälper det när vissa sidor utger sig för att legitima, andra sidor skickar en till rena malware sidor.

Fortfarande är Windows den största säkerhetsrisken. Litar inte heller på Android så använder Avast på surfplattan och mobilen med.
Har inte använder inte Linux datorn på ett bra tag men vill väl ha en brandvägg och internet skydd på Linux också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med Windows Defender, surfar inte på suspekta sidor och laddar inte hem program från okända källor.

Körde precis en MBAM, inga problem alls.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Kör med Windows Defender, surfar inte på suspekta sidor och laddar inte hem program från okända källor.

Men det är ju inte bara på suspekta sidor man kan få datorn infekterad utan även på välkända platser som
Aftonbladet: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.545996/skadlig-kod-spreds-vi...
New York Times: http://www.bbc.co.uk/news/business-23859572
Holländsk myndighet mm: http://www.gfi.com/blog/nobodys-safe-big-companies-websites-i...

Bara för att ta några fall av väldigt många där fullt normala webbplatser har blivit hackade och har spridit skadlig kod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Inte riktigt samma men nästan , du har ingen brandväggshantering och framför allt ingen central managering i Windows Defender.

Tycker det är synd att många ( som vanligt ) klagar på MS när de läst tester på nätet, det beror ju på vad som testat också det viktigaste som användarna behöver at det ska fungera är ju live skyddet, till och med McAfee killarna på jobbet tycker SCEP fungerar bra nu fört iden, och det är många kunder som går över till just SCEP ifrån tex MCAfee eller NOD eller nått för att spara pengar när jag är där och sätter upp en ny CM.

Ja precis, det finns den typen av skillnader. Men jag syftade på antivirusmotorn som är den samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nej inget, kostar ofta pengar, alla dessa falsklarm etc.
Kör mest linux. Kontot har bara blivit hackat en gång och det var fel från min sida.
Vad är worst case scenario? Att dom snor mina lösen? meh

noscript m m är ju givet på firefox också

Edit: Om någon verkligen ville så kan dom ju komma förbi alla brandväggar också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spel565:

Nej inget, kostar ofta pengar, alla dessa falsklarm etc.
Kör mest linux. Kontot har bara blivit hackat en gång och det var fel från min sida.
Vad är worst case scenario? Att dom snor mina lösen? meh

noscript m m är ju givet på firefox också

Är väl snarare dina person/bankuppgifter (ibland arbete) som folk oroar sig för, spel lösenord (det är väl de ända man bryr sig lite om) är inte så viktigt i jämförelse då detta inte direkt kan göra någon skada.

Permalänk
Jubileumsmästare

Har kört med Bitdefender free edition sedan datorn installerades 2012-09-14. Laddade hem Malwarebytes idag och gjorde en sökning för skojs skull, 0 objekt hittade.

Tror egentligen man skulle klara sig fint utan antivirus så länge man har sunt förnuft, men det känns tryggt att ha det installerat.

Permalänk
Medlem

Likna antivirus med din hemförsäkring. För det mesta behöver du aldrig använda den och den känns onödig, till den dag då nåt allvarligt inträffar. Då önskar man säkert att man hade tänkt till lite och skaffat sig ett, det är en enkel datorförsäkring.
Liknade detta givetvis med ett icke-gratis antivirus.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör bara igenom med RogueKiller, TDSSKiller och Malwarebytes nån gång i veckan, det har hållt min dator ganska frisk.

MSE Är dock den sämsta skiten jag har varit med om, min mor använde det på sin laptop och det var som att öppna upp dörren och släppa in all skit som finns på planeten. Det var bara att installera om windows och säga bye-bye, det var dock ett tag sen så dom kanske har blivit bättre nu men jag tvivlar.

Tilläggas kan väl vara att jag var en av dom som trodde det räckte med sunt förnuft på internet så vart allt bra, men det är inte riktigt så enkelt längre. Mycket skit kommer från sidor som man tror är säkra idag.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.