Router+HDD eller dedikerad NAS?

Permalänk
Medlem

Router+HDD eller dedikerad NAS?

Hej alla kunniga!

Behöver lite input till vad jag bör satsa på för att få till en smidig och stabil lösning.

Jag har idag en gammal Netgear router som inte riktigt mäktar med att streama stora hd filer i 1080p trådlöst så funderar på att byta ut denna till en ny och kraftfullare router (kanske en Asus AC56?).
Samtidigt funderar jag på om jag ska passa på och koppla till en extern HDD med USB 3.0 direkt till routern för att på så vis även få till en bra NAS där jag kan lagra alla filmer och streama ut till mina apparater trådlöst.
På köpet skulle jag få bättre täckning i lägenheten och kanske allmänt snabbare uppkoppling.

Setupen ser ut som följer:

LG TV med Boxee Box och extern HDD, idag för jag över filerna från datorn via usb till disken för lagring och uppspelning men vill istället då kunna streama 1080p filmer till denna från en framtida nätverksdisk.

Mac Air 2013, fungerar idag som server med Plex mot Samsung TV:n när denna används, vill dock ersätta denna med en dedikerad server/router enligt ovan.
Samsung TV med Plex app, vill kunna streama 1080p filmer till denna. Detta fungerar inte med större filer idag antagligen pga routern.

Frågan är vilket som blir bäst; en AC Router med USB 3.0 + HDD eller en dedikerad NAS med inbyggd hårddisk (fast då kanske jag ändå behöver en ny router?)
Jag är inte intresserad av några speciella finesser utan vill bara ha en snabb och stabil lösning.

Det jag vill komma ifrån är att behöva kopiera filer manuellt till Boxee:n och även att behöva ha på datorn när Plex används.
En förutsättning är att .srt filer ska stödjas och gärna även en torrentklient.

Går detta att få till eller är det för mycket begärt?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Moderator

Du säger streama i varannan mening, men jag undrar om det är det du vill göra. Ingen router som jag känner till klarar att streama saker från en disk. De brukar bara erbjuda lagring av filer. Så den apparat som du tänker dig ska spela upp filmerna måste kunna öppna filmerna som filer från en fileshare.

Du verkar också ha ett antal apparater du vill koppla upp. Vill du använda dem samtidigt så är nog inte en router med disk rätt val. De brukar ha svårt att leverera bra fart till den inkopplade disken.

Det du behöver fundera igenom är vad dina enheter kräver. Kräver de en stream eller kan de öppna filer från en nätverkssökväg? Om de kräver en stream, behöver de även omkodning av formatet, så kallad transcoding? Streaming kan variera från att bara öppna en fil och skicka den som den är som en bitström till att skala om bilden och/eller koda om både bild och ljud till ett format som mottagaren klarar. Enklare streaming finns det många NAS'ar som klarar, vill du köra transcoding så blir utbudet väldigt mycket mindre, och med flera inkopplade enheter är det snarare en server med bra cpu du ska ha.

Permalänk
Medlem

Fel ordval av mig, jag menar alltså egentligen bara delning av filer i nätverket.
Dock behövs det väl lite mer avancerade grejer för att kunna dela ut stora filer som t.ex. filmer i full hd.

Ingen streaming behövs alltså, dock gärna stöd för att kunna installera en Plexklient.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Aanee:

Fel ordval av mig, jag menar alltså egentligen bara delning av filer i nätverket.
Dock behövs det väl lite mer avancerade grejer för att kunna dela ut stora filer som t.ex. filmer i full hd.

Ingen streaming behövs alltså, dock gärna stöd för att kunna installera en Plexklient.

Om du bara ska dela filer så klarar du dig på att koppla en disk till routern, så länge det bara är en eller två som ska kolla samtidigt. Jag har aldrig märkt att full-hd skulle vara något problem. Är det väldigt hög bitrate kan det dock hända att det bara kan vara en som kan kolla.

Plexklient kan du nog glömma att installera på routern. Och jag tror även att den får jobbigt om du har tänkt köra torrents samtidigt som du kollar på film. Den är helt enkelt begränsad. Vill du fixa även dessa två grejer så ska du nog kolla på en enklare NAS. De flesta NAS'ar har paket som man kan installera. Tyvärr finns det nog ingen bra sammanställning på vilka som kan köra plex, så du får kolla märke för märke.

Permalänk
Medlem

Hmm ser nu att Plex blir för krävande för i stort sett alla NAS'ar och routrar om man måste transcoda vilket säkert kommer behövas då och då.

Isf känns det som att det är betydligt mer för pengarna om man köper en bra router för 1500 + en snabb hårddisk via USB 3.0 än typ en Synology för 2-3000 + hårddisk och ändå ha kvar samma gamla router?

Vad är det egentligen som är så mycket bättre med en NAS som de flesta förespråkar?

Permalänk
Moderator
Skrivet av Aanee:

Hmm ser nu att Plex blir för krävande för i stort sett alla NAS'ar och routrar om man måste transcoda vilket säkert kommer behövas då och då.

Isf känns det som att det är betydligt mer för pengarna om man köper en bra router för 1500 + en snabb hårddisk via USB 3.0 än typ en Synology för 2-3000 + hårddisk och ändå ha kvar samma gamla router?

Vad är det egentligen som är så mycket bättre med en NAS som de flesta förespråkar?

En disk kopplad till routern, vilket det börjar bli en hel del som fixar nu, är en bra och enkel lösning om man bara vill spara filer.

För mig var det aldrig ett alternativ, men så köpte jag också en mer avancerad NAS som tex har två nätverksuttag som kan paras ihop för en kombinerad bandbredd på 2Gbit, om switchen stödjer det. Jag kör en hel del appar på min NAS. Så som webserver, Minecraft server, VPN server osv. Det är mer en liten server än en lagringsplats för filer. Att köra Raid och göra backuper blir också mycket svårare med routern. Min NAS har tex inbyggt system för att göra backup på filerna som jag lägger på den till en annan enhet, vilket jag tvivlar på att de flesta routers kan.

En sak bara innan du köper en router. Kolla om någon har testat vad du kan få för bandbredd till en inkopplad disk. För att det står USB-3 på verkar inte vara någon garanti för att det är bra bandbredd till en inkopplad disk.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Ju mer jag läser på verkar det kanske ändå som att en riktig NAS ändå är bäst.
Framförallt då jag lätt kan installera Torrentklient och Plex samt backup av data.

En sak jag funderar på är hur filöverföringen fungerar med dedikerade Nas'ar.

Alltså när man säger att en NAS klarar filmer i 1080p utan problem, menar man då verkligen att filen ligger på Nasen och mediaspelaren, datorn, TV:n eller vad det nu kan vara kommer åt filen trådlöst och kan spela upp den utan buffer?

Samma sak vid överföring från bärbar dator till NAS. Hur snabbt går detta på typ en Synology 213 trådlöst?

Eller beror detta på routern som NAS'en är kopplad till?

Permalänk
Moderator
Skrivet av Aanee:

Alltså när man säger att en NAS klarar filmer i 1080p utan problem, menar man då verkligen att filen ligger på Nasen och mediaspelaren, datorn, TV:n eller vad det nu kan vara kommer åt filen trådlöst och kan spela upp den utan buffer?

Samma sak vid överföring från bärbar dator till NAS. Hur snabbt går detta på typ en Synology 213 trådlöst?

Eller beror detta på routern som NAS'en är kopplad till?

Det beror på två saker, hur snabbt NAS'en kan processa datan och hur snabbt ditt nätverk kan föra över den. Synologys enklaste NAS'ar klarar att upprätthålla en överföringshastighet från disk på 500-600Mbit/s, dvs drygt halva farten av ett gigabit nätverk. Min Synology som har två nätverksportar som kan länkas kan upprätthålla nära 2000Gbit/s. Men i det fallet kan även diskarna bli en flaskhals. Hastigheten över ditt nätverk beror på din router om du kör trådlöst.

1080P film kan vara kodad med olika bitrate, men om vi räknar med 4GB per timme film så borde det krävas runt 10Mbit/s överföringshastighet över ditt nätverk. Det bör även de flesta trådlösa nätverk klara.