Min lap-top laddar ner data, av sig själv?

Permalänk
Medlem

Min lap-top laddar ner data, av sig själv?

Hej,

Jag sitter med fast ADSL från Telia på 8 Mbits. Enligt Bredbandskollen får jag ut ca 7,5 Mbits så det är ok. Men sedan så har jag ibland märkt att nätverket blir grymt segt för övriga enheter på nätverket. När jag då kört bredbandskollen så hamnar jag på 1,5-2 Mbits vilket ju är konstigt.

Efter mycket meckande så har jag upptäckt att det är min "huvud" lap-top som verkar ladda ner data utan att jag har något igång. Med Networx kan jag se att datorn tar emot data, men jag har ingen aning om vad eller vilket program det är som agerar på egen hand? När jag då stänger av nätverket på min huvud lap-top så den inte är uppkopplad till nätet så får jag återigen 7,5 Mbits på övriga enheter.

Hur hittar jag vad det är på min lap-top som laddar ner data?

Permalänk
Inaktiv

Inget torrent igång?
Malware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Hej,

Jag sitter med fast ADSL från Telia på 8 Mbits. Enligt Bredbandskollen får jag ut ca 7,5 Mbits så det är ok. Men sedan så har jag ibland märkt att nätverket blir grymt segt för övriga enheter på nätverket. När jag då kört bredbandskollen så hamnar jag på 1,5-2 Mbits vilket ju är konstigt.

Efter mycket meckande så har jag upptäckt att det är min "huvud" lap-top som verkar ladda ner data utan att jag har något igång. Med Networx kan jag se att datorn tar emot data, men jag har ingen aning om vad eller vilket program det är som agerar på egen hand? När jag då stänger av nätverket på min huvud lap-top så den inte är uppkopplad till nätet så får jag återigen 7,5 Mbits på övriga enheter.

Hur hittar jag vad det är på min lap-top som laddar ner data?

Ladda ner avast. I fliken beteende kan du se vad som laddas ner

Permalänk
Medlem

Om du kör windows på datorn kan du starta "Resource Monitor" och under fliken "Network" se vilka program som använder nätverket och hur mycket.

Permalänk
Medlem

Nej ingen torrent igång. Fildelar inte så det kan inte vara det.

Avast? Jag har AVG men det kanske inte har samma funktion?

Jo det är Win 7. Är det i Aktivitetshanteraren du menar? Det finns en flik "nätverk" men där står bara att det är den trådlösa närverksanslutningen som är aktiv, inte vilket program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Nej ingen torrent igång. Fildelar inte så det kan inte vara det.

Avast? Jag har AVG men det kanske inte har samma funktion?

Jo det är Win 7. Är det i Aktivitetshanteraren du menar? Det finns en flik "nätverk" men där står bara att det är den trådlösa närverksanslutningen som är aktiv, inte vilket program.

Minns inte om det heter performance monitor i W7 annars är det som i w8 med resource monitor. Alltså inte aktivitetshanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Minns inte om det heter performance monitor i W7 annars är det som i w8 med resource monitor. Alltså inte aktivitetshanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det heter visst performance monitor i Win 7. Har hittat det nu.
Tack för tipset!

Edit, "Resursövervakaren" heter det och inget annat.......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jsg:

Ja det heter visst performance monitor i Win 7. Har hittat det nu.
Tack för tipset!

Edit, "Resursövervakaren" heter det och inget annat.......

Visade den vilken process det är som använder ditt nät då?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Rekordmedlem

Netbalancer ger bra info om vad som använder nätverket, både hur snabbt och hur mycket trafik nått ger
http://seriousbit.com/netbalancer/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.