Hur beter sig ett skadad Li-Ion batteri?

Permalänk

Hur beter sig ett skadad Li-Ion batteri?

Tjenare, vet faktiskt inte om tråden passar här men jag hoppas att någon med batterikunskap hittar detta.

Läget ligger till såhär, jag har ett li-ion (lithium-ion) batteri till en kamera på 230wh á 14,8V men nu är läget såhär att min multimetern mäter 16,7V nu vet jag att fulladdade batterier ligger över den spänning som speccas på batteriet men jag behöver veta hur li-ion batterier beter sig om något är fel med dem. Jag vet att ett fel i en cell kan leda till brand och det är detta jag behöver försäkra mig om att inte ska hända + den dyra utrustning dessa batterier kopplas till.

So, vad är följderna av ett "fel" (cellfel, kretskortfel etc.) i ett li-ion batteri, inkluderar det höjd spänning?
Tackar så gott i förhand!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Tjenare, vet faktiskt inte om tråden passar här men jag hoppas att någon med batterikunskap hittar detta.

Läget ligger till såhär, jag har ett li-ion (lithium-ion) batteri till en kamera på 230wh á 14,8V men nu är läget såhär att min multimetern mäter 16,7V nu vet jag att fulladdade batterier ligger över den spänning som speccas på batteriet men jag behöver veta hur li-ion batterier beter sig om något är fel med dem. Jag vet att ett fel i en cell kan leda till brand och det är detta jag behöver försäkra mig om att inte ska hända + den dyra utrustning dessa batterier kopplas till.

So, vad är följderna av ett "fel" (cellfel, kretskortfel etc.) i ett li-ion batteri, inkluderar det höjd spänning?
Tackar så gott i förhand!

nej oftast inte. är den 16,7V vid fulladdat eller har den suttit i ett tag?
skadade Li-ion brukar svälla, bli varma, inte ta laddning, eller att den tappar laddning väldigt snabbt,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4everapple1:

Tjenare, vet faktiskt inte om tråden passar här men jag hoppas att någon med batterikunskap hittar detta.

Läget ligger till såhär, jag har ett li-ion (lithium-ion) batteri till en kamera på 230wh á 14,8V men nu är läget såhär att min multimetern mäter 16,7V nu vet jag att fulladdade batterier ligger över den spänning som speccas på batteriet men jag behöver veta hur li-ion batterier beter sig om något är fel med dem. Jag vet att ett fel i en cell kan leda till brand och det är detta jag behöver försäkra mig om att inte ska hända + den dyra utrustning dessa batterier kopplas till.

So, vad är följderna av ett "fel" (cellfel, kretskortfel etc.) i ett li-ion batteri, inkluderar det höjd spänning?
Tackar så gott i förhand!

Om du menar fysiskt så börjar det svälla. Mobilen kan även den börja hänga sig pga. att den inte får nog med ström etc.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Testpilot

En fulladdad cell ligger på 4.2V så ett fyr-cells-batteri ligger alltså på 16.8V fulladdat och eftersom ditt batteri är ett fyr-cells (står 14.8V på det) så är det inget fel på batteriet.

14.8V (3.7V/cell) är den så kallade nominella spänningen som man brukar ange batteriers spänning i och kan väl enklast förklaras som ett medelvärde, egentligen varierar spänningen beroende på hur laddat batteriet är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Li-ion#Specifications
http://batteryuniversity.com/learn/article/confusion_with_vol...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen! Jag var lite orolig då jag bara sett den här typen av komma upp i 15V som max.
Nästa batteriköp blir nog från en mer tillförlitlig tillverkare.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Testpilot

Det ligger i Li-ion-batteriens kemi att ha en cellspänning på 4.2V när de är fulladdade, hur billiga eller dyra batterier du köper påverkar inte det. Har batteriet en lägre spänning när det är färdigladdat har laddaren av någon anledning inte laddat det fullt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

om jag inte minns åt helvete från gymnasiet ska batterier mätas under belastning för ett korrekt laddningsvärde.

dock gällde det mest nimh batterier och bly accar men kan tänka mig det gäller även för dessa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttade tråden till "Foto" då det rör sig om ettkamerabatteri, bör ju finnas en del kunskap om detta härinne. Bör även finnas en del om ämnet i "Bärbara datorer" och "Mobiltelefoner"

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av hunden:

Det ligger i Li-ion-batteriens kemi att ha en cellspänning på 4.2V när de är fulladdade, hur billiga eller dyra batterier du köper påverkar inte det. Har batteriet en lägre spänning när det är färdigladdat har laddaren av någon anledning inte laddat det fullt.

Syftade mer på att dyr utrustning + billiga batterier kanske inte är den allra bästa kombinationen om man vill vara säker på att inte sabba något

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Testpilot

Jo det är ju sant, har man en dyr kamera är det lite dumt att snåla på batterierna även om det är svårt att motstå när de kostar så pass mycket mindre. Skulle det sen hända något trots originalbatterier så går det förhoppningsvis även på garantin.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Den brukar bli väldigt varm och sedan svälla upp. Och dem brukar då bli lite svampiga. Ett som mår bra ska vara stenhård