Crysis-moddare får igång 8K-upplösning

Permalänk
Inaktiv

Om 10 år är 4/8K standard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Betyder det att mobiler med 1080p är onödigt?

Beror på storleken. På en 5" mobilskärm skulle jag säga att mer än 1080p är onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Flickr är ju värdelöst, fick inte tag på bilderna i orginal storleken?? Granska komponent och leta efter dem resultera i o hitta 1336 versioner??

läs mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

läs mitt tidigare inlägg.

Tack!

Permalänk
Medlem

Viktigare än grafiken är ju ändå spelkänslan, eller vad man skall beskriva den med Det fanns ju sjukt bra spel i PC:ns barndom också, om man så säger.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Viktigare än grafiken är ju ändå spelkänslan, eller vad man skall beskriva den med Det fanns ju sjukt bra spel i PC:ns barndom också, om man så säger.

Det är väl egentligen där de riktiga guldkornen finns, idag är det ju mest bara pang-pang och kopia av kopia av kopia (75) av samma pang-pang. Några banbrytande skillnader mellan nyare spel är rätt svåra att se, och om de existerar är det bara en tidsfråga innan de apats efter i ett annat spel. För mig är det enbart klassiker som gäller, såvida det inte gäller RPG eller racingspel där grafiken faktiskt har någon betydelse.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Alltså upplösningen är ju egentligen inte det som är imponerande här, det är ju hur förbannat snyggt allt är. Det är ju helt äckligt snyggt bara man glor på bilderna med en sketen 1080p-skärm, så det är väl mest alla modsen som han använt som bör vara i fokus här.
Ett spel blir ju inte snyggare för att man har fet upplösning, Half Life 2 skulle se precis likadant ut även i 8K fast man skulle kunna ha det på en större skärm (80"+ ) utan att det blir pixligt.

Går det att spela spelet med samma grafik som det är i dessa skärmdumpar, fast med "vanlig" upplösning? Eller kräver dessa mods en jävligt köttig dator även då?

Permalänk
Avstängd

Haha 2 fps. Man hinner blinka alltså. Man missar inget :D.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FL3JM:

Går det att spela spelet med samma grafik som det är i dessa skärmdumpar, fast med "vanlig" upplösning? Eller kräver dessa mods en jävligt köttig dator även då?

Det skulle nog gå att få ett hyfsat spelflyt, men det krävs nog fortfarande en rätt så fläskig dator. Ett HD7950, som "fotografen" använder, skulle väl uppskattningsvis klara av att mata ut ca 26fps på en 1080p-skärm om man räknar bakvägen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Har själv downsamplat från högre resolutioner än 8K för marknadsföring av diverse spel. Håller inte på så mycket med det längre men att komma upp i 16K var inget problem för 90% av alla spelmotorer.

Finns andra SLI-profiler du kan använda för Dark Souls II. Bara att använda Google.

Jo har testat några olika, tyvärr är det ingen som är klockren, närmaste jag kom var 60fps för det mesta dipp ner mot 25fps med många effekter( ex när man sätter sig vid en bonfire).

Vilken profil har fungerat bäst för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mixim:

Problemet är ju dock att denna jakt på pixlar gör att det blir tungdrivet. Hade vi bara fortsatt på 1920x1080 så hade man istället kunna jobba med att skruva upp detaljer, Anti-alias och kvalité... Och på det sättet göra det mer verkligt. Du skulle nog kunna köra Quake 3 i UHD utan problem, blir fan inte mer verkligt för det.

Ett riktigt foto ser inte realistiskt ut på grund av extremt hög upplösning. Utan på grund av att det återspeglar helt naturligt hur ljus studsar, skugger lägger sig etc...

Skulle säga till skillnad från en annan att jag helt håller med men att ett visst antal pixlar ändå behövs efter storlek på skärm för min del skulle jag nog t ex säga att 1440/1600p räcker upp till kanske 27" eller möjligtvis 32" men efter det vill jag nog ha mer pixeltäthet. En del spel kan se riktigt fina ut trots att de inte ligger på så hög upplösning eller nödvändigtvis tar särskilt mycket kraft och då är det helt enkelt en förbannat bra grafikmotor skulle jag säga(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixim:

Problemet är ju dock att denna jakt på pixlar gör att det blir tungdrivet. Hade vi bara fortsatt på 1920x1080 så hade man istället kunna jobba med att skruva upp detaljer, Anti-alias och kvalité... Och på det sättet göra det mer verkligt. Du skulle nog kunna köra Quake 3 i UHD utan problem, blir fan inte mer verkligt för det.

Ett riktigt foto ser inte realistiskt ut på grund av extremt hög upplösning. Utan på grund av att det återspeglar helt naturligt hur ljus studsar, skugger lägger sig etc...

Jag håller absolut med! För spelande är de höga upplösningarna totalt meningslösa än så länge, men självklart är de bra att ha i andra sammanhang.

Skrivet av lanbonden:

Håller faktiskt inte riktigt med, tycker det mesta jag testat ser bättre ut i 1440p med lite lägre inställningar än i 1080p med högre inställningar så jag ligger på mina 96Hz med båda inställningarna. Högre upplösning gör större skillnad än mer AA mm.

Näe, som mixim skrev så är detaljerna och spelets utseende betydligt viktigare än upplösningen. 1440p kan jag hålla med om att det är ett lyft från 1080p, men därefter ser jag ingen större idé.

Här kommer en bra jämförelse.
http://api.ning.com/files/qkIpQTA4wSLMwEL6gMiF1Zmj6QYquoqAbbT...
http://www.mrwallpaper.com/wallpapers/A-Fawn-in-Forrest-1920x...

Tänk på, båda bilderna är 1080p. Trots det är det en väääldigt stor skillnad i kvalitén på bilderna. (random bilder från google, så kanske finns bättre exempel)

Jag skulle vara totalt, fullkomligt nöjd med att spela i 1080p om spelen såg i närheten så bra ut som det där! Detaljerna avgör, inte upplösningen...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag håller absolut med! För spelande är de höga upplösningarna totalt meningslösa än så länge, men självklart är de bra att ha i andra sammanhang.

Näe, som mixim skrev så är detaljerna och spelets utseende betydligt viktigare än upplösningen. 1440p kan jag hålla med om att det är ett lyft från 1080p, men därefter ser jag ingen större idé.

Här kommer en bra jämförelse.
http://api.ning.com/files/qkIpQTA4wSLMwEL6gMiF1Zmj6QYquoqAbbT...
http://www.mrwallpaper.com/wallpapers/A-Fawn-in-Forrest-1920x...

Tänk på, båda bilderna är 1080p. Trots det är det en väääldigt stor skillnad i kvalitén på bilderna. (random bilder från google, så kanske finns bättre exempel)

Jag skulle vara totalt, fullkomligt nöjd med att spela i 1080p om spelen såg i närheten så bra ut som det där! Detaljerna avgör, inte upplösningen...

Detaljrikedom närmare fotot är möjligt att uppnå med just downsampling, du renderar polygoner i jäkligt hög upplösning coh skalar sedan ned hela bilden till 1080p. Så att högre upplösning inte skulle göra skillnad stämmer inte.

Kom också ihåg att foton inte renderar polygoner, skulle man kunna raytracea i 60fps så skulle lågt högre detaljrikedom kunna uppnås, men det är betydligt mer krävande än ex. downsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Detaljrikedom närmare fotot är möjligt att uppnå med just downsampling, du renderar polygoner i jäkligt hög upplösning coh skalar sedan ned hela bilden till 1080p. Så att högre upplösning inte skulle göra skillnad stämmer inte.

Kom också ihåg att foton inte renderar polygoner, skulle man kunna raytracea i 60fps så skulle lågt högre detaljrikedom kunna uppnås, men det är betydligt mer krävande än ex. downsamling.

Raytracing är inte ens det som är populärt längre utan det är sedan 8 år tillbaka unbiased pathtracing, ray tracing
var ju inne senast på 90 talet och sedan så kom ju radiosity och global illumilation.

Permalänk

Jamen, det är ju såhär jag vill att det ska se ut! När blir det så? 5 år?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Raytracing är inte ens det som är populärt längre utan det är sedan 8 år tillbaka unbiased pathtracing, ray tracing
var ju inne senast på 90 talet och sedan så kom ju radiosity och global illumilation.

Förvisso, men det bestrider inte direkt poängen i hans inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Raytracing är inte ens det som är populärt längre utan det är sedan 8 år tillbaka unbiased pathtracing, ray tracing
var ju inne senast på 90 talet och sedan så kom ju radiosity och global illumilation.

Skrivet av Chrisj:

Förvisso, men det bestrider inte direkt poängen i hans inlägg...

Ja som sagt, traceing försöker ju efterlikna hur verkliga världen fungerar med fotoner etc., vilket var min poäng.

Permalänk
Inaktiv

rent teoretiskt skulle man kanske kunna behöva 8gb när man lirar vissa spel i 4k upplösning, men man lär nog behöva fler än 1 kort i såfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Betyder det att mobiler med 1080p är onödigt?

enligt mitt tycke så ja:) men då är jag ingen som kollar på mobilen mer än när det ringer elr att man smsar typ..surfar gör jag vid datorn hemma

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Galet. Men va sjukt snyggt det kommer bli i framtiden.

Vi är inte långt ifrån "verkligheten" med hjälp av grafikkort.

Fast man kommer rätt långt med 4K-upplösning också. I mina ögon är det inte upplösningen som är problemet utan att grafiken i sig som är för dålig ännu för att ens vara nära att kallas fotorealistiskt. Speltillverkare måste våga gå bort från de glättiga färgerna och våga skapa spel med matta färger och stora kontraster och sämre visibility för att vi ska börja närma oss fotorealism. Du kan få fotorealism även med tjockteve, om spelskaparna bara hade vågat jobba mot det.

Skrivet av Rupenbritz:

Flickr är ju värdelöst, fick inte tag på bilderna i orginal storleken?? Granska komponent och leta efter dem resultera i o hitta 1336 versioner??

Klicka på ...-knappen och välj Download. Så får du upp alla tillgängliga storlekar. Välj Original. Som en tårtbit.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Gissar att mitt 750ti skulle begå harakiri om jag försökte tvinga det att köra Crysis 3 med en sådan upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Betyder det att mobiler med 1080p är onödigt?

personligen tycker jag 720p på mobilen räcker långt!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Håller faktiskt inte riktigt med, tycker det mesta jag testat ser bättre ut i 1440p med lite lägre inställningar än i 1080p med högre inställningar så jag ligger på mina 96Hz med båda inställningarna. Högre upplösning gör större skillnad än mer AA mm.

Beror helt och hållet på din skärm. Har du en skärm som har 1440p native så ska du absolut inte köra på något under det. Blir ju grötigt. Det jag menar är att man nog hellre kör 4k i maxkvalite på en skärm som har 4k native. Än 8k på minimalkvalite på en skärm som har 8k native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Detaljrikedom närmare fotot är möjligt att uppnå med just downsampling, du renderar polygoner i jäkligt hög upplösning coh skalar sedan ned hela bilden till 1080p. Så att högre upplösning inte skulle göra skillnad stämmer inte.

Kom också ihåg att foton inte renderar polygoner, skulle man kunna raytracea i 60fps så skulle lågt högre detaljrikedom kunna uppnås, men det är betydligt mer krävande än ex. downsamling.

Blir inte mer verkligt per automatik pga downsamling någonstans. Texturer, belysning och färgåtergivning är långt mycket viktigare för "realism". Har du tillräckligt hög upplösning för en viss skärmyta så räcker det för att återge en bild realistiskt. Och med tillräckligt så menar jag långt under 8k på ens en 27tum.

Visst kan du se ett relativt lågupplöst foto, även med låg DPI på en relativt lågupplöst skärm, säg 1024x768 och avgöra att det är ett riktigt foto....

Bildpunktstäthet får saker , på samma sätt som högre dpi på ett foto, att se bättre ut, med högre kvalite. Men för verklighet, som nämndes i första posten jag svarade på beror på annat.

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Om 10 år är 4/8K standard!

Troligen tidigare än så kanske inom 5 år maximum så är åtminstone 4k standard sen 8k kanske tar 5 år efter det att bli standard tänk dig vilken fps vi kommer ha i 1080p