Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Maj 2014

Bahnhof eller Bredband2?

Hej! Jag är ny på forumen så ursäkta mig om jag typ inte vet någonting men xD tillbaks till ämnet!

Jag ska beställa nytt bredband och har hört mycket bra och dåligt från Bredband2 och Bahnhof. Jag bor i Bålsta (som ligger mellan Enköping och Bro) och har Telia Öppen Fiber. Vad tycker ni jag ska beställa?

Jag funderar på 100/100 och här är mina önskemål:
- Vill inte får minde än 95/95! (vill gjärna få ut all hastighet)
- Vill ha bra ms (ping) på spel!
- Vill att det ska vara stabilt och inte krascha 1-4 gånger i månaden

Säkert mer anledningar finns det men kommer inte på mer

Tack i förväg! Mvh, Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Enda gången jag har märkt att nätet gått ner för Bahnhof där jag bor var när någon grävde av fiberkabeln vid (tror det var) Ikea bygget. Pingtiderna är inte lika fina som dom var för flera år sedan då jag hade 5 ms till Stockholm från Borlänge men dom kan nog fortfarande anses va bra, kanske beror lite på vart man bor för tillfället. Mor har 10/10 från Bahnhof och får ut just det, jag har 100/100 och får ut ungefär 100/95.

Så jag är helt klart nöjd med Bahnhof men jag skulle säkert va nöjd med Bredband2 med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Båda är godkända leverantörer. Tror inte du får problem vilken du väljer. Men kan säga min upplevelse med Bredband2 är positivt. Har 100/10 och får ungefär 95/12 i bredbandskollen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

Så här ser min Bahnhof 100/100 ut:

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Skulle säga bahnof bara för att jag inte har någon erfarenhet av dom, har haft bredband2 för många år sen och det låg nere säkert en gång varannan vecka i ca 10-30min..

Samt att folk får ut 100/100 på 10/10 paket beror oftast på att dom har en gammal fiberkonverter, fick ut ca 110mbit/s när vi hade tele2 10/10 I nästan ett år till dom bytte till en nyare konverter =/

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Maj 2014

Ok, tack! Jag kör med Bahnhof för dom är ju 11 kr billigare trotts allt =D Och när jag fick se den här bilden (http://ladda-upp.se/files/2014/b100447.jpg av @Ragnarok) så blev jag säker! Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Vill inte säga att du gjort ett dåligt val, men kan kontra med hur mina mätningar sett ut kvällstid de senaste 10 månaderna, med Bahnhof 100/100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2013

har bara bra erfarenheter av bahnhof.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Jag bytte från Bredband2 till bahnhof, då framför allt för att Bredband2 hade spärrade portar (t.ex standardporten för ms sqll). Bahnhof har fungerat klockrent hittils.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

Jag har Bahnhof och är allmänt nöjd med dem, Någon enstaka gång så har det gått ner men inte alls så mycket att man egentligen kommer ihåg det.

Sen gillar jag vad Bahnhof står för när det kommer till internet över lag så jag stödjer gärna ett sådant bolag även om det skulle vara några kronor dyrare

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> ASUS GTX 1070 8GB DUAL OC -> Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LPX -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Bahnhof är bästa leverantören för entusiaster i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002

När man har stadsnät är leverantörerna inte flaskhalsen i bredbandet, det är nät leverantören. Vilken setup dom har byggt nätet på.

Av frågan BB2 vs Bahnhof är det Bahnhof alla dagar i veckan, båda leverar 100% hastighet men supporten på BB2 kan ge dig de mest
otroligt konstiga svar.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Jun 2009

Bahnhof.

Upptid, pris, hastighet, support.

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av CFSsss:

Vilket fantastiskt påstående...

Anyways, har haft båda som leverantör (via stadsnät) utan att märka någon skillnad varken i hastighet eller tillgänglighet, så det är hugget som stucket enligt mig.

A computer once beat me...

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av CFSsss:

Och jag säger Telia.
Så alla tycker olika.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Bahnhof kan jag rekommendera ! fick det samma dag som jag beställde det. 100/10 lina för 200 kr håller hastigheten väldigt bra 98 ner 14-20 upp trevlig support även om deras musik är värdelös

I7 3770k, 16gb ram, gtx 780 ti

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2014

vad fan är skillnaden du har ju fiber och kommer få lika snabbt internet oavsett ISP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Chim:

Vill inte säga att du gjort ett dåligt val, men kan kontra med hur mina mätningar sett ut kvällstid de senaste 10 månaderna, med Bahnhof 100/100.

http://i.imgur.com/90zOLCv.jpg

Ok XD Det där sättet du skrev på lät kul men förstår vad du menar, vart bor du? Och har du Telia Öppen Fiber?

(Just sayin' det där togs 20 Februari 2014, så de kan ha förändrats, man vet aldrig )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av tvelander:

Och jag säger Telia.
Så alla tycker olika.

Du vet... Telia sammarbetar med Bahnhof/Bredband2... (Det heter Telia Öppen Fiber för en anledning...)