Permalänk

Batteriproblem

Har ett batteri till min Canonkamera. Dock misstänker jag att det är dött. Det känns som om den inte håller laddningen.

Jag har en multimeter, men jag vet inte vilket läge jag ska ta för att mäta rätt.
Har ställt den på DCV och batteriet skulle ge ut 7.2 V enligt batteriet. Mätaren säger 8.4 V. Frågan är, är det rätt mätning jag har genomfört =D

Permalänk
Medlem

8.4V låter som ett fullt laddat 2-cells li-po eller li-ion, om det inte är så att paketet är spänningsreglerat på något vis.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Det är ett NiMh batteri.
Batteriet sitter i en station så att jag kan ta med min kameran på längre turer än vad vanliga batterier klarar av. Den laddar helt enkelt upp, eller i nödfall driver kameran.

Dock har jag nu räknat ut att min laddare är en "slow charger" som inte slår av vid fulladdat.
Frågan är om jag kan rädda batteriet.