BIOS hittar bara SATA3 eller SATA2 diskar (ej båda)

Permalänk

BIOS hittar bara SATA3 eller SATA2 diskar (ej båda)

Hej!

Jag byggde en dator för 3 år sedan m.h.a. expertisen i detta forum. Har gått som en klocka och var mycket nöjd osv. Idag köpte jag en till 3tb HDD, och jag har inte lyckas få alla 3 diskar (SSD+2xHDD) i min dator att hittas av BIOS samtidigt. MOBO har 2xSATA3- och 4xSATA2-portar. Har kört både SSD och gamla HDD i SATA3 hittills, och det har funkat fint. När jag ansluter en disk i någon av SATA2-portarna så börjar det spöka i BIOS. I vissa konfigurationer hittar den bara disken i första SATA3-porten, i andra konfigurationer bara disken i första SATA2-porten.

Jag har testat alla diskar och kablar för sig i första SATA3-porten och de har alla fungerat. Hittar ingen vettig inställning i BIOS (förutom att manuellt mata in cylidrar osv, men det lär väl inte vara meningen att man ska behöva göra?), och har uppdaterat till senaste versionen (F6).

Låter det här som ett trasigt moderkort, eller har jag missat nåt?

MOBO:
https://www.inet.se/artikel/1901950/gigabyte-ga-p67a-ud3

SSD:
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

gammal HDD:
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Ny HDD:
3TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde funka att sätta SSD:n i första SATA3-kontakten utan de andra diskarna inkopplade och sedan starta burken, funkar detta är det bara att plugga in de andra två i de "vanliga" SATA-2 ditona. Sedan borde de kunna hittas i windows, men ha i åtanke på att du måste köra den nya disken i GPT låge när du ska initiera den annars får du inte allt i en och samma partition.

Funkar det inte alls med denna konfiguration bör du kolla att ditt bios är det senaste och att du kör med AHCI i densamma, för det gör du väl redan iom att du använder SSD?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Menar du att jag ska testa att koppla in disken medans datorn är igång? Kan prova om en stund. Jag kör IDE-läge (testade AHCI, ingen skillnad).

BIOS är senaste.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onemanbucket:

Menar du att jag ska testa att koppla in disken medans datorn är igång? Kan prova om en stund. Jag kör IDE-läge (testade AHCI, ingen skillnad).

BIOS är senaste.

Nej inte när datorn är igång. Om du kör med IDE får du inte ut allt när det gäller SSD:s prestanda. Dock får du ändra om detta i windows om du redan installerat Windows i IDE läge, alternativt ha detta (AHCI) igång och göra en ominstallation av det samma men då med de andra diskarna urkopplade för att inte störa installationen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ok.

Jag har testat det, och det funkar inte. 2 av diskarna i SATA-3 portarna funkar fint, men så fort jag pluggar in den tredje disken i någon av de 4 SATA2-portarna så hittar inte BIOS mer än SSD:n i första porten (ibland hittar den istället disken i SATA2-porten beroende på var jag pluggar in den)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onemanbucket:

Ok.

Jag har testat det, och det funkar inte. 2 av diskarna i SATA-3 portarna funkar fint, men så fort jag pluggar in den tredje disken i någon av de 4 SATA2-portarna så hittar inte BIOS mer än SSD:n i första porten (ibland hittar den istället disken i SATA2-porten beroende på var jag pluggar in den)

Är det verkloigen detta moderkort? Då bör du läsa detta: http://www.inet.se/kampanj/219/sandy-bridge

Det fanns en länk till detta på deras sida som du ju länkade till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Haha, ja titta, missade länken på produktsidan. Det ser ju verkligen ut som om det där skulle kunna vara problemet, felsymptomen de beskriver passar ju precis in på vad jag upplever. Jag mailar inet och ser om de kan hjälpa till. Tack för hjälpen

Permalänk

Ok, fick svar från inet och bytestiden gick visst ut i vintras =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemanbucket:

Ok, fick svar från inet och bytestiden gick visst ut i vintras =/

Hör direkt med Gigabyte istället, skulle inte förvåna mig om dom har nån slags goodwill utbyte för folk som drabbats av SATA2 buggen.
Dom hänger t.o.m här på forumet
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/1...

Permalänk

Ok, kollar med dem i den tråden. Tack för tipset, hoppas att de kan hjälpa till!