Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falkenberg
Registrerad
Jul 2007

Kan 2,4GHz wifi störa IR?

Som titel undrar, kan 2,4GHz wifi störa IR? Har nyligen flyttat och skaffat mig en asus router som skickar ut wifi i både 2.4GHz samt 5GHz.
Har otroligt dålig täckning på mina trådlösa enheter jämfört med förra lägenheten.

Mvh Thomas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Vilket form av IR? Normalt skall det inte störa, då IR ligger på långt högre frekvensband.

Har du kollat dina kanalval samt hur mycket andra WLANs du har omkring dig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Tror snarare att det är fler wifi i din nuvarande omgivning, och fler kanalkrockar, prova att byta kanal.

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falkenberg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Tanis:

Vilket form av IR? Normalt skall det inte störa, då IR ligger på långt högre frekvensband.

Har du kollat dina kanalval samt hur mycket andra WLANs du har omkring dig?

Osäkerpå form av IR. Är Logitech k400 i dagsläget, tokdålig räckvidd, dock bättre än förra tangentbordet som fungerade bra i förra lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av thomaslj:

Som titel undrar, kan 2,4GHz wifi störa IR?

Nej.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av thomaslj:

Som titel undrar, kan 2,4GHz wifi störa IR? Har nyligen flyttat och skaffat mig en asus router som skickar ut wifi i både 2.4GHz samt 5GHz.
Har otroligt dålig täckning på mina trådlösa enheter jämfört med förra lägenheten.

Vad har IR med detta att göra. Att du har sämre räckvidd på dina trådlösa enheter kan mycket väl bero på att det är fler nätverk i din nuvarande omgivning. IR är ljus, det är något helt annat än 2.4GHz WiFi.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!