Watch Dogs på ps4 eller PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Räkna inte med några underverk. Tycker det fungerar hyfsat i Ultra om man drar ner shadows till high och helt slår av Anti Aliasing. AO är väl lämpligt att dra ner på också. Ser riktigt bra ut annars tycker jag. Har dock märkt en del stuttering vid bilkörning men skall tydligen gå att avhjälpa om man gör förändringen nedan.

Found this on Guru3D. Make a shortcut to the game and add "-disablepagefilecheck" without the quotation marks after the target and the stuttering should be extremely minimal (essentially just when driving very fast and loading new environments).
Not sure how it works - it just does, at least for me.
Example (under target): "X:\Games\WD\watch_dogs.exe" -disablepagefilecheck

http://www.reddit.com/r/watch_dogs/comments/26fji7/get_rid_of...

Trist att behöva köra utan AA alltså :/ Nä...det kan jag inte acceptera.

Skall testa disablepagefilecheck frågan är hur Uplay hanterar short cuts?

Skrivet av tysonayt:

Underbart, här kom nästa problem. Nu har tydligen min sparfil blivit korrupt och spelet vägrar ladda hela vägen, stannar runt 85% med loggans animation körandes utan att något sedan händer. Går utmärkt att starta ett nytt spel dock. Den enda rekommendationen jag har till TS och alla andra är att låta bli att köpa detta spel. Ubisoft är satan.

Håller med dig, Ubisoft ligger verkligen inte på plussidan nu. Bäst är nog att disabla Cloud save och köra sparfiler lokalt istället, skall själv göra det.

Fattar inte att de inte lärt sig sen AC4. Tappade själv ett save där jag var på 30% eller något, inte alls kul att behöva göra om skiten (speciellt när jag tyckte att sjöslag är så jäkla svårt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gör det då. Det är mer än tillräckligt snyggt på ps4 och betydligt bättre optimerat än på pc så det är absolut en tanke du har om att sänka inställningarna.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Samma här, funkar klockrent på ps4 Och jag är fortfarande skadeglad, då så många enbart pc-fantaster sågat ps4-versionen i förväg.

Vilka problem har PC-utgåvan anser du? Mycket av problemen jag märkt är just relaterade till lanseringen av spelet och att Uplay blivit rejält överlastad. Problemen verkar vara mindre idag.

Till skillnad från konsollversionerna så ser PC-versionen mycket bättre ut och med högsta inställningarna blir spelet tungdrivet. Jag hade lite koll på mitt grafikkort när jag spelade igår och som högst gick minnesanvändningen upp på strax över 3500MB. Och det på ett grafikkort med 4GB VRAM. I och med de smått oändliga konfigurationerna på PC-plattformen så kommer det ta lite tid att få ordning på allt. Det är tyvärr något man får acceptera med PC som spelplattform att spelet aldrig kan optimeras för alla möjliga konfigurationer.

Jag respekterar din åsikt om att du gillar PS4-versionen bättre. Men att kalla den "bättre optimerad" kan jag inte göra med tanke på hur pass begränsad den i slutändan blev. Rejält nedvridna grafikinställningar (men ändå ett spel som fortfarande ser bra ut) och låst på 30FPS imponerar inte jättemycket.

Jag räknar mig inte som någon PC-fantast utan snarare spelfantast. Jag har/försöker ha alla spelplattformar som intresserar mig då det är spelen, inte plattformarna som intresserar mig. Watch Dogs med dess actionelement fungerar för min del mycket bättre på PC tack vare tangentbord och framförallt mus. Även om jag hade en PS4 eller Xbox One tror jag inte att jag köpt spelet till någon av dessa då PC-versionen är bättre på flera områden och dessutom är billigare.

Det sagt. Vill man verkligen spela spelet så har man många olika plattformar att spela spelet på. Det är riktigt bra tycker jag.

Skrivet av Mocka:

Jag hoppas också på att patchen skall göra underverk. Hoppas den kommer snart, spelet i sig verkar inte dumt annars.

Märkte också det och underligt nog är det samma problem med Wolfenstein. När jag kört Wolf ett tag och sedan t ex bytte till Diablo så fick jag sänka volymen en del på högtalarna. Samma problem med Watch Dogs.

Med tanke på ovan nämnda sparproblem får vi verkligen hoppas att spelet patchas snart nog. Förlust av sparfiler är riktigt allvarligt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilka problem har PC-utgåvan anser du? Mycket av problemen jag märkt är just relaterade till lanseringen av spelet och att Uplay blivit rejält överlastad. Problemen verkar vara mindre idag.

Till skillnad från konsollversionerna så ser PC-versionen mycket bättre ut och med högsta inställningarna blir spelet tungdrivet. Jag hade lite koll på mitt grafikkort när jag spelade igår och som högst gick minnesanvändningen upp på strax över 3500MB. Och det på ett grafikkort med 4GB VRAM. I och med de smått oändliga konfigurationerna på PC-plattformen så kommer det ta lite tid att få ordning på allt. Det är tyvärr något man får acceptera med PC som spelplattform att spelet aldrig kan optimeras för alla möjliga konfigurationer.

Jag respekterar din åsikt om att du gillar PS4-versionen bättre. Men att kalla den "bättre optimerad" kan jag inte göra med tanke på hur pass begränsad den i slutändan blev. Rejält nedvridna grafikinställningar (men ändå ett spel som fortfarande ser bra ut) och låst på 30FPS imponerar inte jättemycket.

Jag räknar mig inte som någon PC-fantast utan snarare spelfantast. Jag har/försöker ha alla spelplattformar som intresserar mig då det är spelen, inte plattformarna som intresserar mig. Watch Dogs med dess actionelement fungerar för min del mycket bättre på PC tack vare tangentbord och framförallt mus. Även om jag hade en PS4 eller Xbox One tror jag inte att jag köpt spelet till någon av dessa då PC-versionen är bättre på flera områden och dessutom är billigare.

Det sagt. Vill man verkligen spela spelet så har man många olika plattformar att spela spelet på. Det är riktigt bra tycker jag.

Med tanke på ovan nämnda sparproblem får vi verkligen hoppas att spelet patchas snart nog. Förlust av sparfiler är riktigt allvarligt i mitt tycke.

Kika på den här videon och se sedan om du tycker att pc-versionen är "mycket snyggare".

http://n4g.com/news/1517083/watch-dogs-ps4-pc-graphics-compar...

Tycker inte det är någon jätteskillnad.

Dock kan jag köpa att det blir mer skillnad om man sitter och spelar på 1440p eller högre på pc, men det är ju sedan också en märklig jämförelse eftersom ingen (nästan ingen) sitter på högre upplösning än full hd hemma på tv:n.

Vad gäller fps så tycker jag att den diskussionen är ganska onödig. Den enda gången man verkligen lider av lägre fps är om du jämför 30 och 60 fps sida vid sida. Själva spelupplevelsen är det viktiga och när jag spelar spelet på ps4 har jag inte en enda gång tänkt att "det behövs mer fps". Den här typen av spel är inte så värst beroende av 60 fps.

Pc-versionen har ju kantats av krascher, uplay-problem, prestandaproblem osv. Att så många också upplever stuttering vid bilfärder är ju antagligen ett exempel på dålig optimering. Det sagt, så är det ett problem för pc-spelare när spel portas. Klart att det är svårare att fixa ett spel till en ny plattform som även innehåller tusentals olika konfigurationsmöjligheter och då blir det ofta problem. Watch Dogs är långt ifrån den första konsolporten med problem.

Håller dock med om att det är bra att det är en relativt öppen spelmarknad med ports till olika system. Det verkar vara ett mycket bra spel och jag hoppas att alla på pc och xbox one också får det trevligt när de spelar det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kika på den här videon och se sedan om du tycker att pc-versionen är "mycket snyggare".

http://n4g.com/news/1517083/watch-dogs-ps4-pc-graphics-compar...

Tycker inte det är någon jätteskillnad.

Dock kan jag köpa att det blir mer skillnad om man sitter och spelar på 1440p eller högre på pc, men det är ju sedan också en märklig jämförelse eftersom ingen (nästan ingen) sitter på högre upplösning än full hd hemma på tv:n.

Vad gäller fps så tycker jag att den diskussionen är ganska onödig. Den enda gången man verkligen lider av lägre fps är om du jämför 30 och 60 fps sida vid sida. Själva spelupplevelsen är det viktiga och när jag spelar spelet på ps4 har jag inte en enda gång tänkt att "det behövs mer fps". Den här typen av spel är inte så värst beroende av 60 fps.

Pc-versionen har ju kantats av krascher, uplay-problem, prestandaproblem osv. Att så många också upplever stuttering vid bilfärder är ju antagligen ett exempel på dålig optimering. Det sagt, så är det ett problem för pc-spelare när spel portas. Klart att det är svårare att fixa ett spel till en ny plattform som även innehåller tusentals olika konfigurationsmöjligheter och då blir det ofta problem. Watch Dogs är långt ifrån den första konsolporten med problem.

Håller dock med om att det är bra att det är en relativt öppen spelmarknad med ports till olika system. Det verkar vara ett mycket bra spel och jag hoppas att alla på pc och xbox one också får det trevligt när de spelar det.

Nu vet jag inte om personen som gjort den där videon kört med lägre inställningar eller om videon bara är sönderkomprimerad men det ser något vassare ut på ultra:

Bör ses i full storlek. Lädret syns det rätt bra att de är i högre kvalitet. Dock inget som gör någon större skillnad gameplaymässigt såklart.

Spel med lite fart i behöver högre FPS i mitt tycke. Spel som Civilization eller X-COM: Enemy Unknown kvittar ju detta i men jag skulle exempelvis inte vilja köra varken Forza eller Gran Turismo på så låg FPS. Men ett spel där saker händer, man bör ha lite reaktionsförmåga tycker jag personligen det är viktigt. Skulle inte förvåna mig om Ubisoft kanske höjer FPS-gränsen och kanske upplösning och sådant framöver om de fortsätter optimera på produkten. Ser man på exmepelvis Xbox One så har ju spelen fått sådant åtgärdat efter lanseringen vilket jag personligen ser som något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på ovan nämnda sparproblem får vi verkligen hoppas att spelet patchas snart nog. Förlust av sparfiler är riktigt allvarligt i mitt tycke.

Minns inte hur lång tid det tog innan Ubisoft faktiskt rekommenderade att man skulle stänga av Cloud save gällande AC4 men tror det tog ett tag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

eftersom alla tycks ha problem är det nog minneshanteringen som de portat rakt från konsoller som har delat ram och vram vilket resulterar i pannkaka i pc versionen

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Haha, detta är ju sjukt alltså. Nu när jag kom hem och skulle börja tweaka spelet så startar jag Uplay bara för att se att alla mina spel och Uplay poäng är borta. Kanske bäst att låta Uplay vara ifred ett tag tills Ubisoft stabiliserar läget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu vet jag inte om personen som gjort den där videon kört med lägre inställningar eller om videon bara är sönderkomprimerad men det ser något vassare ut på ultra:

http://i.imgur.com/Xs2Uj87.png

Bör ses i full storlek. Lädret syns det rätt bra att de är i högre kvalitet. Dock inget som gör någon större skillnad gameplaymässigt såklart.

Spel med lite fart i behöver högre FPS i mitt tycke. Spel som Civilization eller X-COM: Enemy Unknown kvittar ju detta i men jag skulle exempelvis inte vilja köra varken Forza eller Gran Turismo på så låg FPS. Men ett spel där saker händer, man bör ha lite reaktionsförmåga tycker jag personligen det är viktigt. Skulle inte förvåna mig om Ubisoft kanske höjer FPS-gränsen och kanske upplösning och sådant framöver om de fortsätter optimera på produkten. Ser man på exmepelvis Xbox One så har ju spelen fått sådant åtgärdat efter lanseringen vilket jag personligen ser som något positivt.

Skillnaden i 1080p mellan PC ultra och PS4 är minimal och med tanke på vilken hårdvara som krävs på PC för att få det att flyta är det otroligt dåligt optimerat. Det är inte speciellt bra optimerat på PS4 heller då t.ex. Infamous ser mycket bättre ut och det är är nästan så att GTAV på PS3 ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Min andra runda hade mer dippar. Ultra ser inte ut att vara fullt spelbart med mitt system i dagsläget. Får se vad som händer med första patchen som förmodligen inte är långt bort.

Nu när du säger det så var faktiskt ljudnivån rätt låg även här. Det andra problemet du upptäckt har jag inte märkt men istället de med Uplay. Jäklar vad tjänsten var överbelastad igår kväll. Som tur var så gick det ju att spela offline men ändå trist. Hoppas Uplay fungerar bättre ikväll.

Om vi kraftigt minimerar våra grafikinställningar för att matcha PS4/XO-utgåvorna så lär det nog också flyta på rätt bra.

Märkte nu att om man kör Uplay i offline mode så kan jag röra mej.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

PC versionen är skit iaf. Sämsta konsoll konverteringen jag varit med om. Köp det till PS4 istället. Ubisoft kan inte göra PC spel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Märkte nu att om man kör Uplay i offline mode så kan jag röra mej.

Jag har fått lite problem med att min karaktär både till fots och i fordon börjar springa åt något håll. Släpper om jag trycker in tangenten för den riktning jag färdas i.

Mmm... buggar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

PC versionen är skit iaf. Sämsta konsoll konverteringen jag varit med om. Köp det till PS4 istället. Ubisoft kan inte göra PC spel.

Vill bara säga att min PC-version fungerar klockrent, så det är inte alla som har problem så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Skillnaden i 1080p mellan PC ultra och PS4 är minimal och med tanke på vilken hårdvara som krävs på PC för att få det att flyta är det otroligt dåligt optimerat. Det är inte speciellt bra optimerat på PS4 heller då t.ex. Infamous ser mycket bättre ut och det är är nästan så att GTAV på PS3 ser bättre ut.

Jaså, jag trodde inte det släpptes i 1080p för PS4 utan 900p? Det är rätt så stor skillnad att köra ett spel i 30fps och i 60fps skulle jag vilja påstå dessutom.
Om man jämför för att få spelet till 30fps på PC så är det inte särskilt mycket som krävs? Benchmark för PC Det visar att ett R7 250X grafikkort klarar att köra spelet över 30fps på 1680x1050. Sen är väl inte 30fps speciellt trevligt, men ska man jämföra äpplen ska man jämföra sorterna och inte mot andra frukter

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

eftersom alla tycks ha problem är det nog minneshanteringen som de portat rakt från konsoller som har delat ram och vram vilket resulterar i pannkaka i pc versionen

Dålig port för PC ja, men tycker ändå inde det du säger låter troligt. Grejen är ju att folk på PC försöker köra grafikinställningar som är mycket högre än på konsolerna vilket gör att mängden minne som krävs ökar. Dvs krävs knappast speciellt mycket grafikminne på PC om jämförbar grafik/upplösning skulle användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Jaså, jag trodde inte det släpptes i 1080p för PS4 utan 900p? Det är rätt så stor skillnad att köra ett spel i 30fps och i 60fps skulle jag vilja påstå dessutom.
Om man jämför för att få spelet till 30fps på PC så är det inte särskilt mycket som krävs? Benchmark för PC Det visar att ett R7 250X grafikkort klarar att köra spelet över 30fps på 1680x1050. Sen är väl inte 30fps speciellt trevligt, men ska man jämföra äpplen ska man jämföra sorterna och inte mot andra frukter

Inga som helst problem att spela ett sånt här spel i stadiga 30 fps. Verkar som att de flesta inte förstått det här med fps. Så länge man inte sitter med två skärmar och den ena kör 60 fps bredvid märker man inte av det alls.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga som helst problem att spela ett sånt här spel i stadiga 30 fps. Verkar som att de flesta inte förstått det här med fps. Så länge man inte sitter med två skärmar och den ena kör 60 fps bredvid märker man inte av det alls.

Det är enorm skillnad på 30 och 60 FPS. Enorm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga som helst problem att spela ett sånt här spel i stadiga 30 fps. Verkar som att de flesta inte förstått det här med fps. Så länge man inte sitter med två skärmar och den ena kör 60 fps bredvid märker man inte av det alls.

Jo om man vänjer sig med högre fps så märks det av.
Det spelar ingen roll för den som inte haft det tidigare men om man vant sig så vill man aldrig ha lägre. Tycker själv att det känns dumt att vänja sig vid 120fps då man måste köpa nytt varje år för att hålla sig på den nivån, men, har man pengar till det så är det väl kanske värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är enorm skillnad på 30 och 60 FPS. Enorm.

Skickades från m.sweclockers.com

Att bara säga att det är enorm skillnad utan att diskutera vad för typ av spel som behöver högre fps eller vilka som faktiskt klarar sig bra med lägre tyder inte direkt på någon kunskap. Verkar ha blivit nån form av "jag är elaaajt om jag säger det är sjuk skillnad mellan 30 och 60 fps alltid".
Det viktigaste i spel som inte är fps spel är konstant fps. 60 är inte bättre än 30 bara för att det är en högre siffra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo om man vänjer sig med högre fps så märks det av.
Det spelar ingen roll för den som inte haft det tidigare men om man vant sig så vill man aldrig ha lägre. Tycker själv att det känns dumt att vänja sig vid 120fps då man måste köpa nytt varje år för att hålla sig på den nivån, men, har man pengar till det så är det väl kanske värt det.

Beror helt på vad för typ av spel det är. Lirar själv quake live med skyhög fps och det stör mig inte ett smack att watch dogs på ps4 kör i 30 fps.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beror helt på vad för typ av spel det är. Lirar själv quake live får skyhög fps och det stör mig inte ett smack att watch dogs på ps4 kör i 30 fps.

Jo, det är ju även skillnad på vilken typ av spel vi talar om. Jag tycker inte att det gör någon skillnad i annat än just FPS spel men det är min uppfattning.
Håller helt med dig, stabilitet är det enda som behövs i de flesta. Tycker egentligen det om FPS spel också då det som sagt är en vanesak till stor del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo, det är ju även skillnad på vilken typ av spel vi talar om. Jag tycker inte att det gör någon skillnad i annat än just FPS spel men det är min uppfattning.
Håller helt med dig, stabilitet är det enda som behövs i de flesta. Tycker egentligen det om FPS spel också då det som sagt är en vanesak till stor del.

Mm det har blivit alldeles för stor fokus på höga siffror. Vill man ha kvalité ska man tala om stadig fps, annars är det bara någon form av "jag är bäst om jag kräver högst siffra".

Klart det är skoj med fina specs på en pc och kunna köra riktiga feta inställningar och hög fps, men hög fps är enbart något att eftersträva eller skryta med om det också är en jämn och stadig fps.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att bara säga att det är enorm skillnad utan att diskutera vad för typ av spel som behöver högre fps eller vilka som faktiskt klarar sig bra med lägre tyder inte direkt på någon kunskap. Verkar ha blivit nån form av "jag är elaaajt om jag säger det är sjuk skillnad mellan 30 och 60 fps alltid".
Det viktigaste i spel som inte är fps spel är konstant fps. 60 är inte bättre än 30 bara för att det är en högre siffra.

En förutsättning för att diskutera skillnaden är att det är konstant FPS, annars är det inte 30 vs 60 vi snackar om, så det är helt irrelevant att påpeka att det är viktigare än hög fps.

Oavsett speltyp är 60 är alltid bättre än 30, precis som 120 alltid är bättre än 60.

Att skillnaden inte är lika påtaglig i spel där inte hela världen roteras på skärmen som i spel där så sker förändrar inte detta faktum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga som helst problem att spela ett sånt här spel i stadiga 30 fps. Verkar som att de flesta inte förstått det här med fps. Så länge man inte sitter med två skärmar och den ena kör 60 fps bredvid märker man inte av det alls.

Får väl se när det händer lite saker på skärmen samtidigt och du spelar online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Får väl se när det händer lite saker på skärmen samtidigt och du spelar online.

Funkar perfekt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Northbane:

Får väl se när det händer lite saker på skärmen samtidigt och du spelar online.

Skulle du kunna förklara detta argumentet för mig?
Jag tror nämligen inte att det är någon skillnad på online/offline eller när mycket händer/tvärt om.
Min teori bakom detta argumentet är att folks fps ofta inte är lika stabil i dessa tillfällen, vilket resulterar i att folk tror att det är pga att de har 30fps, när det egentligen är att det dippar en hel del vilket är vad som faktiskt är tydligt.
Det som man ser tydlig skillnad på vid högre fps är väldigt kvicka rörelser, t ex i bilspel kan det märkas av eller i t ex Quake där det är rejält högt tempo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

En förutsättning för att diskutera skillnaden är att det är konstant FPS, annars är det inte 30 vs 60 vi snackar om, så det är helt irrelevant att påpeka att det är viktigare än hög fps.

Oavsett speltyp är 60 är alltid bättre än 30, precis som 120 alltid är bättre än 60.

Att skillnaden inte är lika påtaglig i spel där inte hela världen roteras på skärmen som i spel där så sker förändrar inte detta faktum.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig sagt att 30 är bättre än 60. Men när det gäller spelbarhet och olika typer av spel så är det bara dumt sagt av vissa att 30 fps är ospelbart. Verkligheten är absolut en annan. De hade nog inte sålt ca 83 miljoner ps3 enheter eller redan nästan 13 miljoner ps4 + xbox one enheter om folk tyckt att 30 fps är ospelbart. Det handlar enbart om pc-exklusiva spelare som behöver känna sig bättre och mer märkvärdiga än andra för att de sitter på dyrare hårdvara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har aldrig sagt att 30 är bättre än 60. Men när det gäller spelbarhet och olika typer av spel så är det bara dumt sagt av vissa att 30 fps är ospelbart. Verkligheten är absolut en annan. De hade nog inte sålt ca 83 miljoner ps3 enheter eller redan nästan 13 miljoner ps4 + xbox one enheter om folk tyckt att 30 fps är ospelbart. Det handlar enbart om pc-exklusiva spelare som behöver känna sig bättre och mer märkvärdiga än andra för att de sitter på dyrare hårdvara.

Det enda som är dumt är ditt resonemang.

Att vissa tycker att det är okej med 30 FPS betyder inte att folk som anser att det är ospelbart har fel. Båda åsikternaär lika valida.

Men det var inte det vi diskuterade; Du påstod att man inte märker skillnad på 30 och 60, vilket må vara fallet för dig, även om det är märkligt att du inte ser och känner skillnaden.
Jag säger att det är stor skillnad, och det vore dessutom löjligt enkelt att i ett blindtest avgöra om ett spel som Watch Dogs körs i 30 eller 60 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det enda som är dumt är ditt resonemang.

Att vissa tycker att det är okej med 30 FPS betyder inte att folk som anser att det är ospelbart har fel. Båda åsikternaär lika valida.

Men det var inte det vi diskuterade; Du påstod att man inte märker skillnad på 30 och 60, vilket må vara fallet för dig, även om det är märkligt att du inte ser och känner skillnaden.
Jag säger att det är stor skillnad, och det vore dessutom löjligt enkelt att i ett blindtest avgöra om ett spel som Watch Dogs körs i 30 eller 60 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag säger är att det är ingen jätteskillnad i specifika typer av spel. Det påverkar inte spelbarheten i samma utsträckning som t ex i fps spel.

Sedan tror jag att det är dags för fps- och teknikfantasterna att inse att konsolspel är en enorm del av spelmarknaden, att det faktiskt fungerar utmärkt att optimera spel till en sämre hårdvara och att det faktiskt går utmärkt att spela på den vilket även försäljningssiffrorna validerar. Man är inte bäst bara för att man spyr galla över lägre fps och skryter om sitt 20 000-kronorsbygge.

Att spel som Watch Dogs, Infamous 2 och liknande titlar släpps så pass tidigt till en ny spelkonsol bådar gott för framtiden, så det finns faktiskt inget fog alls för att klaga sönder sig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det jag säger är att det är ingen jätteskillnad i specifika typer av spel. Det påverkar inte spelbarheten i samma utsträckning som t ex i fps spel.

Du sa ordagrant att man inte märker nån skillnad på 30 och 60 FPS i Watch Dogs om man inte har två skärmar med 30 respektive 60 FPS intill varandra. Hur ska du ha det egentligen?

Jag tycker då att spelbarheten påverkas markant negativt av att gå ner till 30 FPS. Det ser ut och känns inte alls lika mjukt vid 60.

Det är också därför jag har en burk för över 50 000:-, inte tvärt om.
Att konsoler säljer är inte för att folk tycker det är ok med 30 FPS, det är för att de är billiga och lättillgängliga.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4