Installerade om Windows – sämre poäng i Firestrike? (2 st 290)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leipzig, Tyskland
Registrerad
Jul 2005

Installerade om Windows – sämre poäng i Firestrike? (2 st 290)

Efter att ha blåst om hela datorn, dvs. formaterat och ominstallerat Windows 8.1, körde jag 3Dmark för att se vad jag skulle få för poäng. Naturligtvis inbillade jag mig inte att prestandan skulle påverkas just av detta, MEN, den stora skillnaden var att jag den här gången använde senaste skarpa versionen av Catalyst.

Förra gången jag gjorde testet hade jag version 13.12 och fick då 15200 (ungefär, minns inte exakt). Den här gången, med version 14.4 och en helt tom dator (dock med allt från Windows update installerat), fick jag bara 15000. Vad kan detta bero på? Jag vet att det är relativt marginellt, men hur kan resultatet bli SÄMRE med en tom dator och nyare drivrutiner? Specs i min signatur!

CPU: Intel 4770K (stock speed) CPU-KYLARE: Noctua NH-D14 MODERMODEM: Asus Maximus VI Hero
GPU: Sapphire R9 290 Tri-X (2x crossfire) RAM: Crucial 16 GB 1600 MHz DDR3 2x8 PSU: Cooler Master 850 Watt
CHASSI: Fractal Design R4 HDD: Samsung SSD EVO 500GB OS: Win 10 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har sett flera som fått sämre DX prestanda med mantle drivarna.
Dock så är ju skillnaden bara en dryg procent så det kan ju vara otur.

Asus Maximus VI Hero | Acer Predator XB271HU | Intel 4770K @ 4.5GHz | 16gb 2133MHz CL9 Corsair Dominator Platinum | NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti FE | Samsung 840 Pro 256GB | Fractal Define R4 | Seasonic Platinum 1000W | 360 Alphacool UT60 | 240 Hardware Labs GT Stealth | EK Supremacy CSQ | EK-FC Titan X Pascal | D5 Vario

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Hybinette:

Efter att ha blåst om hela datorn, dvs. formaterat och ominstallerat Windows 8.1, körde jag 3Dmark för att se vad jag skulle få för poäng. Naturligtvis inbillade jag mig inte att prestandan skulle påverkas just av detta, MEN, den stora skillnaden var att jag den här gången använde senaste skarpa versionen av Catalyst.

Förra gången jag gjorde testet hade jag version 13.12 och fick då 15200 (ungefär, minns inte exakt). Den här gången, med version 14.4 och en helt tom dator (dock med allt från Windows update installerat), fick jag bara 15000. Vad kan detta bero på? Jag vet att det är relativt marginellt, men hur kan resultatet bli SÄMRE med en tom dator och nyare drivrutiner? Specs i min signatur!

Denna skillnad ligger inom felmarginalen så dont worry!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Som sagt ovan, 200p är en minimal skillnad. Det räcker att någon bakgrundsprocess går igång så tappar du hundratals poäng direkt.

Nån setting i CCC kan ha ändrats, osv. Du kan vara helt lugn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leipzig, Tyskland
Registrerad
Jul 2005

Tack för de lugnade orden. Jag bara tänkte ifall det var så att det var någon krets som hade börjat lägga av, att fläkten inte fungerade som den skulle eller gud vet vad. Så fort någonting drar iväg en millimeter åt fel håll så tror jag alltid att det är början på undergången. Nåväl, jag får bita i det aningen bittra rönnbäret och acceptera läget!

CPU: Intel 4770K (stock speed) CPU-KYLARE: Noctua NH-D14 MODERMODEM: Asus Maximus VI Hero
GPU: Sapphire R9 290 Tri-X (2x crossfire) RAM: Crucial 16 GB 1600 MHz DDR3 2x8 PSU: Cooler Master 850 Watt
CHASSI: Fractal Design R4 HDD: Samsung SSD EVO 500GB OS: Win 10 64bit