UPS (Fraktsätt) - långsamma, dåliga utlämnings tider och service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013

UPS (Fraktsätt) - långsamma, dåliga utlämnings tider och service.

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Min erfarenhet av UPS/DHL etc är att det fungerar utmärkt för företag där du har folk som kan ta emot paket när som helst under dagen, men är värdelöst för privatpersoner.

Finns andra alternativ brukar jag försöka välja det. Alternativt välja att leveransen skall ske till jobb eller hem till föräldrarna där någon kan vara hemma.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2008

Det är tyvärr den erfarenheten jag har med de flesta bud.
Leverans sker på dagtid.
Sen har jag full förståelse för att dem inte ringer eller ger ut budets PRIVATA telefonnummer till kunder, och inte använder det till jobbrelaterade frågor. Skulle det vara så att dem måste vara tillgängliga på telefon så hade dem antagligen erhållit en ifrån företaget.

Måste jag av någon anledning använda mig av UPS ser jag alltid till att skicka det till jobbet.

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || ASUS GTX TITAN X|| Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Jag är osäker, men är UPS verkligen etablerade i Sverige? Jag har för mig att de inte är det, vilket innebär att de har avtal med ett eller flera andra fraktbolag här i Sverige.

Det du beskriver låter nämligen precis som hur Posten (hrm... "Postnord") brukar göra. De ljuger alltid (enligt mina erfarenheter) om att de försökt leverera men "ingen var hemma" (bullshit), och sedan gör de allt de kan för att man ska komma och hämta paketet hos dem istället.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av era909:

Min erfarenhet av UPS/DHL etc är att det fungerar utmärkt för företag där du har folk som kan ta emot paket när som helst under dagen, men är värdelöst för privatpersoner.

Finns andra alternativ brukar jag försöka välja det. Alternativt välja att leveransen skall ske till jobb eller hem till föräldrarna där någon kan vara hemma.

Jag brukar också försöka undvika detta, men just nu gick inte det.

För mig har så har DHL fungerat ganska bra, dom har också lika dåliga utlämnings tider. Fast man kan plocka upp paketet vid centrum om man vill!

Skrivet av Haljuken:

Det är tyvärr den erfarenheten jag har med de flesta bud.
Leverans sker på dagtid.
Sen har jag full förståelse för att dem inte ringer eller ger ut budets PRIVATA telefonnummer till kunder, och inte använder det till jobbrelaterade frågor. Skulle det vara så att dem måste vara tillgängliga på telefon så hade dem antagligen erhållit en ifrån företaget.

Måste jag av någon anledning använda mig av UPS ser jag alltid till att skicka det till jobbet.

Men om man inte ger ut hens personliga kan man väll för fan fixa en jobbrelaterad? Man måste kunna kontakta personen i fråga vid ev problem som detta. Jag hade lätt kunnat haft mitt paket vid detta laget om dom hade haft en telefon.

Skrivet av backfeed:

Jag är osäker, men är UPS verkligen etablerade i Sverige? Jag har för mig att de inte är det, vilket innebär att de har avtal med ett eller flera andra fraktbolag här i Sverige.

Det du beskriver låter nämligen precis som hur Posten (hrm... "Postnord") brukar göra. De ljuger alltid (enligt mina erfarenheter) om att de försökt leverera men ingen var hemma, och sedan gör de allt de kan för att man ska komma och hämta paketet hos dem istället.

Jag antar att dom är etablerade eftersom dom har både en central i Sverige, samt utlämnigs ställen och svenskt telefonnummer.

Det sista är dock ganska sant, förra gången jag väntade på ett paket från UPS så stod det att dom hade försökt att leverera, då jag hade varit hemma och ingen ringde på dörren. (Detta går inte att missa då mitt rum är jämte korridoren och vi har en ganska högljud rington för att alla ska höra.)

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av wipen96:

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

UPS alltid funkat de ringer o frågar om jag är hemma o ibland kan jag dra hem på lunchen från universitetet osv. Man måste vara flexibel jobbar man 08-16 så får man beställa till jobbets adress.

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

UPS, Posten och DHL har kört precis samma sak för mig. Det är i stort sett alltid någon hemma dagtid och många gånger har det bara legat en avi i postlådan om att de försökt leverera och att ingen varit hemma. Värst var när jag beställt en ny tv med hemkörning av DHL. Då ville de att jag skulle hämta åbäket ca. 2 timmars bilväg - affären ligger runt 20min från hemmet. Givetvis påstod de att ingen varit hemma när de försökt leverera. Måste dock ge en eloge till TNT som alltid levererat när de lovat och alltid ringt upp och kollat att man är hemma.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

sådär fungerar dom alla ups/dhl/fedex det du kan göra om du vet att du är på jobbet är att ringa INNAN dom kör ut och ändra adress till din jobbadress så kommer dom dit istället...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Har varit med om liknande. Helt värdelöst.
Har också varit med om att de ringt så vi kommit överens om en tid. Då är det utmärkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av wipen96:

Men om man inte ger ut hens personliga kan man väll för fan fixa en jobbrelaterad? Man måste kunna kontakta personen i fråga vid ev problem som detta. Jag hade lätt kunnat haft mitt paket vid detta laget om dom hade haft en telefon.

Som jag skrev, eftersom han inte har gett honom en jobbtelefon så anser dem väl inte att han är i behov av en telefon.
Det är en skitservice, och är man införstådd med detta innan man använder dem som bud så får man jobba runt det, därför jag alltid skickar till jobbadress där man kan ta emot paket i dagtid.

Skrivet av wipen96:

Det sista är dock ganska sant, förra gången jag väntade på ett paket från UPS så stod det att dom hade försökt att leverera, då jag hade varit hemma och ingen ringde på dörren. (Detta går inte att missa då mitt rum är jämte korridoren och vi har en ganska högljud rington för att alla ska höra.)

Detta verkar tyvärr väldigt vanligt, efter att ha pratat med deras kundtjänst då ett paket jag väntade på blev märkt som att jag inte var hemma, även fast där var någon där under hela dagen. Jag fick intrycket av att dem sätter statusen "inte hemma" när dem inte har någon som hinner ta den utdelningen den dagen, som tidigare sagt så brukar det ofta vara underleverantörer till UPS som delar ut. Så det är möjligt det ser bättre ut för deras statistik om det är folk som inte är hemma istället för att det är dem som inte hinner ut med paketen.

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || ASUS GTX TITAN X|| Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av trollhattan:

sådär fungerar dom alla ups/dhl/fedex det du kan göra om du vet att du är på jobbet är att ringa INNAN dom kör ut och ändra adress till din jobbadress så kommer dom dit istället...

Tyvärr så jobbar jag inte, utan studerar väldigt centralt. Men tycker inte att jag ska behöva be dom köra ut till min arbetsplats för att få tag i ett paket, eller behöva ta reda på när dom ska köra ut och ringa innan. (Som tydligen inte fungerar, enligt deras support).

Skrivet av Imaculent:

Har varit med om liknande. Helt värdelöst.
Har också varit med om att de ringt så vi kommit överens om en tid. Då är det utmärkt.

En av gångerna har killen som kört ut ringt upp mig "efter att ha försökt och lämna", då svarade jag och han kom och lämnade det. Bra service från kurirens sida iaf...

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av wipen96:

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

Har aldrig haft problem med UPS själv..

Beställde fotbollsbiljetter direkt från portugal som gick via UPS.
Hade en förväntad leveranstid på 1 vecka, slutade med att biljetterna kom 3 dagar efter beställning direkt till jobbet.

Det var en service utan dess like!

Hoppas det löser sig
Mvh Kariz

Citera gärna för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Beställer alltid till jobbet när jag vet det skickas med UPS eller DHL.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av karizmatic:

Har aldrig haft problem med UPS själv..

Beställde fotbollsbiljetter direkt från portugal som gick via UPS.
Hade en förväntad leveranstid på 1 vecka, slutade med att biljetterna kom 3 dagar efter beställning direkt till jobbet.

Det var en service utan dess like!

Hoppas det löser sig
Mvh Kariz

Antar att det var i brev då? Då läggs det nog i brevlådan, så det är ganska mycket lättare :/

Skrivet av ozo64:

Beställer alltid till jobbet när jag vet det skickas med UPS eller DHL.

Det är tråkigt att det ska behövas för att ordentligt få sitt paket.

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Skickas varor med UPS eller DHL så ber jag alltid om att få det levererat till jobbet istället så är problemet löst.
Se bara till att ditt namn står tydligt på paketet och varna dina kollegor, framför allt den som tar emot paket, att du väntar på ett paket som kommer leveraras med UPS till jobb för att du inte kan vara hemma när de levererar i vanliga fall. Så länge alla vet så är oftast ingen som bryr sig för det stör inte arbetet då.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Juggernawt:

UPS, Posten och DHL har kört precis samma sak för mig. Det är i stort sett alltid någon hemma dagtid och många gånger har det bara legat en avi i postlådan om att de försökt leverera och att ingen varit hemma. Värst var när jag beställt en ny tv med hemkörning av DHL. Då ville de att jag skulle hämta åbäket ca. 2 timmars bilväg - affären ligger runt 20min från hemmet. Givetvis påstod de att ingen varit hemma när de försökt leverera. Måste dock ge en eloge till TNT som alltid levererat när de lovat och alltid ringt upp och kollat att man är hemma.

Intressant att du också upplevt detta från DHL.
Beställde en vara från England med express kurir som skulle beräknas ta 3 arbetsdagar enligt hemsidan.
Paketet kom först efter 14 dagar och DHL påståd att de hade kontaktat mig innan de lämnade av varan för upphämtning.
Hade varken fått avi eller ett telefonsamtal!

DHL verkar vara ett enkelspårigt, skitföretag som gör det enkelt för sig menar jag.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av wipen96:

Man måste kunna kontakta personen i fråga vid ev problem som detta.

Nej det måste man inte. UPS erbjuder ett otal tjänster med varierande prissättning och villkor. I detta fall har butiken du handlat av endast erbjudit ett billigt alternativ där paketet om du inte kan ta emot det på leveransadressen åker tillbaka till deras terminal. En tjänst där förarna (antar jag) inte har särskilt stora marginaler tidsmässigt eftersom de skall leverera många paket för att hålla priset nere. Betalar man för en dyrare tjänst kan man säkerligen få deras förare att köra paketet hit och dit flera gånger eller till och med hämta kaffe och ett wienerbröd.
Att förarna inte går att kontakta medelst telefon kan naturligtvis vara irriterande för kunden men inte särskilt svårförståeligt då förarens enda uppgift är att leverera försändelserna enligt deras respektive adressater, inte att leka kundtjänst med mer eller mindre irriterade personer medan de kör bil i trafik.

Kort sagt så får man i vanlig ordning vad man betalar för.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ring direkt efter beställning! Berätta din portkod, de åker annars vidare och lägger en lapp utanför porten om att de varit där. Kan du inte vara hemma så bör du nog inte beställa det till ditt hem utan snarare till arbetsplatsen.
Det skall enligt min vän gå att boka tid för utkörning trots att supporten nekat mig ett flertal gånger..
Det gäller att ha tur, förarna är väldigt olika, vissa skiter fullständigt i allt medans andra är super trevliga och själva ordnat en telefon då de vet att folk inte står på gatan från 9-17 (eller vad nu utlämningstiderna var).
Just UPS känns enligt mig som det sämsta möjliga alternativet. Det värkar som att de inte riktigt förstått vad de skapat för något företag. Man kan inte arbeta med detta utan telefon, speciellt om de inte ens kan ge ut en specifik tidpunkt. Inte testat Fedex men resterande har varit super för min del, de har alltid ringt som senast dagen innan samt 5-15 minuter innan så man hinner ner och möta dem i god tid. UPS har däremot inte ens hört av sig, jag har själv behövt gå in och kolla tracker numret för att se om de försökt 3ggr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Mar 2008

Beställde ett paket via UPS för 3 veckor sedan, det skulle ta ca 1 vecka, men tog 2 veckor (det störde mig faktiskt inte så mycket) men det som störde mig var att på fredagen kl 4 å ringer dom mig och säger att paket finns vid närmsta serviceställe, som stänger om 1 timme, och jag kan inte ta mig dit just då, så vi kommer överens om att dom ska skicka upp varan på måndagen mellan kl 13-15. Jag säger då att chauffören ska ringa mig när den är på väg upp så jag vet när jag ska gå från jobbet och hämta paketet. Inga problem säger killen på andra sidan, men ringde dom? nej självklart inte. Som tur var så var min inneboende hemma av en ren tillfällighet (hade tydligen precis kommit hem 5 min före) och tog emot paketet.

CPU: AMD R7 1700 | RAM: Corsair Vengeance lpx 2666 Mhz 16 GB DDR4 | Moderkort: Asus PRIME B350-PLUS | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GHL edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Western digital Blue 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005

Sätt leveransadress till det stället du är på dagen? Svårare än så är det inte. Om man nu inte har ett jobb som kräver att man är ute och flänger.

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Har alltid fungerat med UPS, åtminstone för mig.

Beställer oftast till företagsadressen då det är enklare och jag är oftast alltid där. Beställt hem till en annan andress förut, de ringde och frågade vart paketet skulle. Jag fick till och med kuriren att springa 3 trappor och leta efter min dörr, tills båda insåg att jag vi båda pratade precis om två olika adresser.

Jag trodde jag skickade till adress X
Han var på adress Y
Jag guidade honom i trapphuset, i tron om att det var adress X vi pratade om.

Fick jag paketet? Jajjemän!

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av twit:

Nej det måste man inte. UPS erbjuder ett otal tjänster med varierande prissättning och villkor. I detta fall har butiken du handlat av endast erbjudit ett billigt alternativ där paketet om du inte kan ta emot det på leveransadressen åker tillbaka till deras terminal. En tjänst där förarna (antar jag) inte har särskilt stora marginaler tidsmässigt eftersom de skall leverera många paket för att hålla priset nere. Betalar man för en dyrare tjänst kan man säkerligen få deras förare att köra paketet hit och dit flera gånger eller till och med hämta kaffe och ett wienerbröd.
Att förarna inte går att kontakta medelst telefon kan naturligtvis vara irriterande för kunden men inte särskilt svårförståeligt då förarens enda uppgift är att leverera försändelserna enligt deras respektive adressater, inte att leka kundtjänst med mer eller mindre irriterade personer medan de kör bil i trafik.

Kort sagt så får man i vanlig ordning vad man betalar för.

Jag betalde ungefär 20 euro för tjänsten, så nej det var inte gratis. Så man ska inte kunna kontakta föraren för att snacka med han i 20 sekunder för att kunna komma överens om att han ska ställa paketet utanför? För jag är ganska säker på att jag inte skulle be han om kaffe och wienerbröd.

Skrivet av nivv:

Sätt leveransadress till det stället du är på dagen? Svårare än så är det inte. Om man nu inte har ett jobb som kräver att man är ute och flänger.

Ursäkta mig att jag inte föredrar att skolan ska ta hand om min 15kilos paket...

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Jag brukar försöka undvika hemleveranser eftersom det nästan alltid strular. Men genom åren har jag fått paket leverade av UPS, DHL, Posten, TNT och säkert nån mer, och ibland har det gått väldigt smidigt, ibland väldigt krångligt. Men jag har konstigt nog inte kunnat se någon större skillnad mellan företagen, utan den största skillnaden verkar vara förarna.

Jag har t.ex. blivit uppringd av en förare för UPS vid första leveransförsöket och stämt träff med honom, en annan gång tog det en vecka av telefonsamtal och misslyckade leveranser för att få mitt paket från UPS. Den enda skillnaden var att föraren i första fallet hade sin egen telefon och var villig att använda den. Det känns ibland som att vissa fraktföretag endast motvilligt erbjuder hemkörning för att alla andra gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

Fraktbolag som endast levererar till mottaggar-adress tycker jag funkar väldigt dåligt för privatperson om man inte ger dem adressen till jobbet. Lyckas man inte vara hemma när dom kommer, vilket oftast har varit på förmiddagen när man inte är hemma blir det ett helsike att få tag i paketet ibland. Ännu värre om man har diverse portkoder/hiss och sånt för då kanske dom inte ens orkar komma in.

Beställer nu alltid med USPS Express / EMS om det är dyrare grejor. Om man inte är hemma så hamnar sakerna på posten och man får en avi. Smidigare för privatperson.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Två gånger med DHL på senaste åren och det har fungerat utmärkt, balkongmöbler och tv, stora jävla paket.
På dhl kan man själv boka en utlämningsdag och få en ungefärlig tid (t.ex. mellan 12-16).

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Beställt via DHL en gång, var iaf då skitnöjd rent ut sagt. 200 spänn för att transportera paket Hong Kong till lund, beställde på måndagen, hade paketet på onsdag förmiddag. Nu hade jag iofs tur att jag studerar och hade inga lektioner den förmiddagen så det löste sig. Vill dock minnas att jag blev uppringd och fick frågan om jag ville ha den på hemadressen eller någon annanstans. En kompis till mig lämnade sitt xbox på garantilagning, UPS hämtade det hemma hos honom och kom tillbaka 2 veckor senare. Detta var sommarlovet när vi gick i 9:an så vi kunde såklart vara hemma då. Förstår att det blir jobbigare om man inte kan vara hemma samt har långt till utlämningsställe. Synd man inte kan be dem lämna det hos typ posten om första försöket misslyckas än att försöka 3 ggr till :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av wipen96:

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

Känner igen detta UPS fenomen även när man lämnat mobilnr samt portkod vid beställning.
Fick detta "genuina" tips från en UPS anställd att skriva mobilnr + portkod så är det lättare för UPS att nå kunden men tji fick jag, 3 beställningar med samma strul hänt mig precis som TS skriver.
Kan nämna att vid sista beställningen så var kartongen öppnad och det fattades delar men inte någon information eller ursäkt från UPS.
Fick ringa "huvudet" på UPS så de fick stå för kostnaden av den saknade delen.
Be dem leverera till jobbet är nog det bästa sättet.

Milk is life

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Wesman:

Känner igen detta UPS fenomen även när man lämnat mobilnr samt portkod vid beställning.
Fick detta "genuina" tips från en UPS anställd att skriva mobilnr + portkod så är det lättare för UPS att nå kunden men tji fick jag, 3 beställningar med samma strul hänt mig precis som TS skriver.
Kan nämna att vid sista beställningen så var kartongen öppnad och det fattades delar men inte någon information eller ursäkt från UPS.
Fick ringa "huvudet" på UPS så de fick stå för kostnaden av den saknade delen.
Be dem leverera till jobbet är nog det bästa sättet.

Hemskt att man som köpare av deras tjänster ska behöva utstå sådant. Man kan tycka att dom borde ha bättre koll, iaf ha ett jävla telefon nummer till sina kurirer...

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

UPS och leverans till privatbostäder är ingen höjdare är min erfarenhet.

Det är otroligt frustrerande när man arrangerar så att man kan vara hemma dagen leveransen kommer att vänta hela dagen och sen hux flux få spårningsinformationen uppdaterad med "leveransförsök, ingen hemma" utan att någon varit där och försökt leverera. Det var åratal sedan UPS faktiskt levererade något hem till mig utan krångel så nu drar jag mig för att beställa saker som inte går via Posten.

Företagsadresser är en annan femma, har man möjlighet att få privatleveranser på sin arbetsplats är UPS bekvämt och bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

För mig så fungerar UPS väldigt bra. Vet när dem kommer varje gång (mellan kvart i 1 och kvart över 1) Har haft flera saker som behöver signatur och det har inte varit några problem. Däremot DHL! HATA DHL, Dem kan inte hitta hem till mig. Aldrig haft några problem med UPS

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig