Använda kylpasta i stället för original "kyl-pads" på minnena?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Greveholm
Registrerad
Aug 2008

Använda kylpasta i stället för original "kyl-pads" på minnena?

Nyligen skruvade jag av kylaren på mitt XFX 7950 DoubleDispatch för att förnya kylpastan på GPU'n. Men råkade fakka till några av kyl-padsen som täcker minnena och tror även jag lade på lite för lite kylpasta.

Så jag tänkte göra om det. Och jag undrar om det funkar bra att ta bort kyl-padsen på minnena och lägga på kylpasta i stället? Eller om utrymmet blir för tunt så att minnena inte riktigt får bra kontakt med kylaren? Någon som har några erfarenheter av detta?

Spelade Lost Alpha här om dagen och trots att fläkten var inställd på auto och tempsen visade 60-70 grader så efter ett tag så bara stendog datorn och startade om och fläktarna gick på 100%, gick fram och kände på kortet och det var svinhett, så att man nästan brände sig på ovansidan, så tror att tempsen var bra mycket högre än 60 grader och att Afterburner måste visat fel, alternativt att minnena blivit för varma, för vad jag kan se så mäter Afterburner bara tempsen på själva GPU'n och inte minnena.

Tack på förhand.

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012

De kort jag skruvat isär har jag lagt kylpasta istället för pads. Det är dock low/mid-rangekort.

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 7x Virtual |
Laptop: | Yes |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Xaves:

Nyligen skruvade jag av kylaren på mitt XFX 7950 DoubleDispatch för att förnya kylpastan på GPU'n. Men råkade fakka till några av kyl-padsen som täcker minnena och tror även jag lade på lite för lite kylpasta.

Så jag tänkte göra om det. Och jag undrar om det funkar bra att ta bort kyl-padsen på minnena och lägga på kylpasta i stället? Eller om utrymmet blir för tunt så att minnena inte riktigt får bra kontakt med kylaren? Någon som har några erfarenheter av detta?

Spelade Lost Alpha här om dagen och trots att fläkten var inställd på auto och tempsen visade 60-70 grader så efter ett tag så bara stendog datorn och startade om och fläktarna gick på 100%, gick fram och kände på kortet och det var svinhett, så att man nästan brände sig på ovansidan, så tror att tempsen var bra mycket högre än 60 grader och att Afterburner måste visat fel, alternativt att minnena blivit för varma, för vad jag kan se så mäter Afterburner bara tempsen på själva GPU'n och inte minnena.

Tack på förhand.

Testade att byta ut padsen mot pasta på ett 6970, men eftersom minnena inte har direktkontakt med kylaren på samma sätt som gpu så gick det inte speciellt bra. Kortet fick i princip panik och blev skitarg på mig så fick köpa nya pads.

¯\_(Ó.ò)_/¯