Electroworld(Infocare) laptop reparation

Permalänk
Medlem

Electroworld(Infocare) laptop reparation

Köpte för lite mindre en ett år sen en ultrabook(Samsung 730U3E) hos Electroworld.

I alla fall för några veckor sen så laddade jag den som vanligt och när den var fulladdad och jag skulle koppla ur den så fastnade "piggen" kvar inuti kontakten(går att se bild i denna(inte min tråd)).
Kontaktade Electroworld och fick mailat en fraktsedel och skickade in paketet som sen blev skickat till Infocare. Fick igår ett kostnadsförslag på 1274kr med förklaring: "Debitering. Ej ursprungligt fel pga åverkan. Byte av AC-adapter och avlägsnande av del i datorns dc-kontakt.". Jag anser att detta är fel och att garantin ska täcka detta då det enligt mig handlar om att ingången är för tight konstruerad. Det finns bara ett sett att sätta i/dra ut laddaren förstår inte hur jag kan ha varit orsaken till detta, drog ut den som vanligt. Laddaren på denna är för övrigt väldigt tight jämfört med de andra laptops jag använt, den har som två lägen där man behöver trycka till den och känna ett klick för att den ska sitta riktigt på plats, vilket jag antar är medtänkt så att den ska sitta säkert.

Mailade och framförde min protest

Hej jag lämnade in en laptop/ultrabook (köpt via electroworld för mindre en ett år sen) jag fick nu ett kostnadsförslag som anser att denna reparation inte ska gå på garantin eftersom det är "fel pga åverkan." vilket jag anser inte är möjligt då det handlar om en normal ikoppling/urkoppling av tillhörande laddare.
"Piggen" på laddaren(som fastnat i datorn) är rund och ingången är rund, det finns inget svängrum för att sätta in den snett (om det nu skulle tänkas vara en förklaring), det är rakt in rakt ut som går. Så därför hävdar jag att detta är en reparation som ska gå på garantin då ingången är för snävt konstruerad och att detta inte har hänt tidigare är ren tur. Den har redan från början varit svårare att koppla ur jämfört med andra laptop/ultrabooks jag använt, vilket jag inte lagt en extra tanke vid förrns nu.

Mvh

Dold text

och fick svaret:

Citat:

Hej,

Auktoriserad tekniker har bedömt denna skada som en fysisk åverkan, ej urpsrungsfel. Vi har ej möjlighet att diskutera eventuella teorier om hur det har gått till, vi kan endast utgå ifrån fakta.

Befintligt kostnadsförslag kommer att kvarstå.

Tänker jag fel om att garantin ska täcka detta? Jag kan inte se att jag gjort någon "fysisk åverkan" utöver vad som ska gå att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Till att börja med ska du inte diskutera med Infocare. Du har köpt datorn av Electroworld och det är mot dem du ska ställa dina krav. Så sluta diskutera med Infocare, de har inga förpliktelser mot dig och kan säga precis vad de vill.

Till att börja med tycker jag att du ska Googla och se om du hittar fler som haft detta problemet. Ju fler du hittar desto bättre, för det tyder på att det är en dålig konstruktion och inte ett handhavandefel.

Nästa sak jag hade påpekat till Electroworld (vilket kräver att man är rädd om sina saker) är att min dator är i gott skick. Om det inte finns några som helst skavanker på den i övrigt så tyder det ju på att jag är rädd om mina saker.

Dessa två bör vara tillräckligt för att du ska kunna reklamera. Är de ändå bångstyriga så tycker jag att du ska prata med konsumentvägledaren i din kommun för mer hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Till att börja med ska du inte diskutera med Infocare. Du har köpt datorn av Electroworld och det är mot dem du ska ställa dina krav. Så sluta diskutera med Infocare, de har inga förpliktelser mot dig och kan säga precis vad de vill.

Till att börja med tycker jag att du ska Googla och se om du hittar fler som haft detta problemet. Ju fler du hittar desto bättre, för det tyder på att det är en dålig konstruktion och inte ett handhavandefel.

Nästa sak jag hade påpekat till Electroworld (vilket kräver att man är rädd om sina saker) är att min dator är i gott skick. Om det inte finns några som helst skavanker på den i övrigt så tyder det ju på att jag är rädd om mina saker.

Dessa två bör vara tillräckligt för att du ska kunna reklamera. Är de ändå bångstyriga så tycker jag att du ska prata med konsumentvägledaren i din kommun för mer hjälp.

Skrev till Electroworld först men de tog sin tid att svara så slängde iväg ett till Infocare också. Fick dock detta svar tidigare idag av Electroworld:

Citat:

Enligt verkstaden som har gjort en undersökning på din produkt så är detta inget som faller under garanti tyvärr.
De har kommit fram till beslutet att det är yttre åverkan som har orsakat felet.
Jag kan i detta fallet tyvärr bara förmedla verkstadens beslut.

Datorn är i övrigt i gott skick, har inte använt den mycket och förvaras alltid i fodral vid resa.
Googlat lite och kan inte hitta något ang just denna laptop(den är rätt "ovanlig" då den släpptes i den perioden Samsung inte kunde bestämma sig för namn 730 ativ book 7 osv) men hittade denna recension som skriver följande, vilket till viss del tyder på en tajt konstruktion:

Citat:

On the left side you'll find the charging port. At first, the charger doesn't seem to go all the way into the port, so it wiggles and falls out of contact easily, and it also leaves the metal barrel partially exposed. But jam that charger's plug with more force than normal and it does go in all the way. Why the weird design, Samsung? I worried that I might be break the charging port when using that much force, but that's how it's designed.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Skrev till Electroworld först men de tog sin tid att svara så slängde iväg ett till Infocare också. Fick dock detta svar tidigare idag av Electroworld:

Datorn är i övrigt i gott skick, har inte använt den mycket och förvaras alltid i fodral vid resa.
Googlat lite och kan inte hitta något ang just denna laptop(den är rätt "ovanlig" då den släpptes i den perioden Samsung inte kunde bestämma sig för namn 730 ativ book 7 osv) men hittade denna recension som skriver följande, vilket till viss del tyder på en tajt konstruktion:

Men du länkade till något tidigare i tråden. Har din dator samma konstruktion som din? I så fall kan du kanske hitta liknande modeller från Samsung som har gått sönder. Artikeln är också bra material.

Om datorn är i gott skick så kan det räcka med att hävda det samt referera till artikeln och det andra fallet. Samt att hävda att det är lätt att kontakten fastnar i och med att det krävs så mycket kraft för att sätta i och ta ur den. Det är ju helt klart att du dragit hårt i kontakten så att den gått av. Men om det normala förfarandet är att dra hårt i kontakten för att få ur den så är det ju normalt handhavande och så som produkten är designad.

Jag tycker också att du ska leta upp din konsumentvägledare via din kommuns hemsida. De kan ge dig en bild av hur stor chans du har att lyckas driva detta och de brukar också kunna ta kontakt med företaget och förklara för dem hur saker och ting funkar om det är så att de tycker att du har ett case.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men du länkade till något tidigare i tråden. Har din dator samma konstruktion som din? I så fall kan du kanske hitta liknande modeller från Samsung som har gått sönder. Artikeln är också bra material.

Om datorn är i gott skick så kan det räcka med att hävda det samt referera till artikeln och det andra fallet. Samt att hävda att det är lätt att kontakten fastnar i och med att det krävs så mycket kraft för att sätta i och ta ur den. Det är ju helt klart att du dragit hårt i kontakten så att den gått av. Men om det normala förfarandet är att dra hårt i kontakten för att få ur den så är det ju normalt handhavande och så som produkten är designad.

Jag tycker också att du ska leta upp din konsumentvägledare via din kommuns hemsida. De kan ge dig en bild av hur stor chans du har att lyckas driva detta och de brukar också kunna ta kontakt med företaget och förklara för dem hur saker och ting funkar om det är så att de tycker att du har ett case.

Den tidigare är deras 9 series ultrabook men använder samma adapter/konstruktion som min. Dock när jag dragit ut den har jag alltid hållit emot inte bara rykt ur den med kraft pga detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Den tidigare är deras 9 series ultrabook men använder samma adapter/konstruktion som min. Dock när jag dragit ut den har jag alltid hållit emot inte bara rykt ur den med kraft pga detta.

Jag tror att det är lätt hänt att det blir så här om man behöver använda kraft för att få ut kabeln. Minsta lilla spricka eller försvagning i kontakten blir värre för varje gång du tar i och ur den. En spricka skulle kunna uppstå om man tex stöter mot kontakten när den sitter i.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror att det är lätt hänt att det blir så här om man behöver använda kraft för att få ut kabeln. Minsta lilla spricka eller försvagning i kontakten blir värre för varje gång du tar i och ur den. En spricka skulle kunna uppstå om man tex stöter mot kontakten när den sitter i.

Det är möjligt men detta då pga fel i konstruktionen inte felhantering från min sida och att detta förr eller senare skulle skett.
Försökte maila min konsumentvägledare men deras email är inte fungerande/utdaterad så får vänta tills på måndag.

Permalänk
Medlem

Liten update

Skrivet av giplet:

Jag tycker också att du ska leta upp din konsumentvägledare via din kommuns hemsida.

Ringde till konsumentvägledningen och hon föreslog att ringa direkt till Samsung och kolla med de.
Gjorde det och detta skulle enligt personen jag pratade med gå på garantin och att det bara var att komma in till lokala Samsung service center.

Kollade då vad jag skulle göra för att tacka nej till kostnadsförslaget och såg då att om man tackar nej:

Citat:

Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift,
frakt och ev. emballage + moms.

Ringde och frågade Infocare om hur mycket undersökningsavgiften låg på och personen jag pratade med skulle återkomma.
Fick svar att kostnaden låg på 492kr(inkl moms).

För att då tacka nej till kostnadsförslaget skulle jag betala följande:
492kr(undersökningsavgift) + 210kr(frakt) + 599kr(Electroworlds hanteringsavgift) vilket blir totalt 1301kr vilket är mer än vad kostnadsförslaget var på!?!?

Har mailat Electroworld och frågat hur detta kan stämma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Ringde till konsumentvägledningen och hon föreslog att ringa direkt till Samsung och kolla med de.
Gjorde det och detta skulle enligt personen jag pratade med gå på garantin och att det bara var att komma in till lokala Samsung service center.

Kollade då vad jag skulle göra för att tacka nej till kostnadsförslaget och såg då att om man tackar nej:

Ringde och frågade Infocare om hur mycket undersökningsavgiften låg på och personen jag pratade med skulle återkomma.
Fick svar att kostnaden låg på 492kr(inkl moms).

För att då tacka nej till kostnadsförslaget skulle jag betala följande:
492kr(undersökningsavgift) + 210kr(frakt) + 599kr(Electroworlds hanteringsavgift) vilket blir totalt 1301kr vilket är mer än vad kostnadsförslaget var på!?!?

Har mailat Electroworld och frågat hur detta kan stämma.

Om Samsung har bekräftat att garantin gäller så har de medgivit att detta är ett känt problem med produkten. Det känns konstigt att Electroworld då ska ha betalt för en undersökning.

Det står ju dessutom uttryckligen att "Om ärendet inte täcks av garantin eller reklamationsrätten, eller vid avslag på kostnadsförslag, tillkommer en hanteringskostnad á 995 SEK för TV större än 37" samt vitvaror och 599 SEK för TV mindre än 37" samt alla andra produkter."

Jag tycker att du ska hävda till Electroworld att Samsung anser att det är en garantifråga och att deras ord bör väga tyngst i detta fallet, det är ju trots allt deras produkt. Med skrivningen ovan bör därför Electroworld inte ha någon rätt till någon ersättning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om Samsung har bekräftat att garantin gäller så har de medgivit att detta är ett känt problem med produkten. Det känns konstigt att Electroworld då ska ha betalt för en undersökning.

Det står ju dessutom uttryckligen att "Om ärendet inte täcks av garantin eller reklamationsrätten, eller vid avslag på kostnadsförslag, tillkommer en hanteringskostnad á 995 SEK för TV större än 37" samt vitvaror och 599 SEK för TV mindre än 37" samt alla andra produkter."

Jag tycker att du ska hävda till Electroworld att Samsung anser att det är en garantifråga och att deras ord bör väga tyngst i detta fallet, det är ju trots allt deras produkt. Med skrivningen ovan bör därför Electroworld inte ha någon rätt till någon ersättning.

Ja jag förklarade för han jag pratade med på Samsung att jag trodde detta berodde på konstruktionen, att det krävs ett klick för att få den på plats/ta ut vilket kräver ovanligt mycket kraft och att det bidragit till slitage som nu resulterat i att piggen fastnat. Han höll med och erkände sig veta att det behövdes mycket kraft för att koppla in/ur laddaren och tyckte jag skulle lämna in den på service center och påpekade att garantin gäller 2 år. Frågade då för tydlighetens skull om han med det menade att detta är ett garanti-ärende och han svarade att det var det så länge jag inte varit vårdslös, vilket jag inte har varit och förklarade, då sa han att detta kommer gå på garanti.
Inte exakta ord men nästintill.

Har som sagt skrivit till Electroworld och sagt att det enligt Samsung är ett garanti-ärende. Väntar på svar. Men som du säger är det enligt tillverkaren ett garanti-ärende så den hanteringskostnaden känns inte tillämplig.