Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Förväntad hastighet på 4g?

Hej!
Har precis skaffat 3maxfart 100gb med router. Får efter att ha testat fönsterläge i alla vädersträck ut mellan 10-18mbit/ ned och ungefär samma värde upp. Tycker det flyter på ganska bra och stabilt men ska jag vara nöjd?
Bor centralt i en mellanstor svensk stad med väl utvecklat 4g nät. Ska enl. 3s täckningskarta ha full fart upp till 64Mbit/s vilket jag vet är en utopi att komma upp i men runt 40Mbit ner vore väl rimligt, kan jag tycka eller?
Lånade en sunkig extern bordsantenn av min flickvän och fick marginellt bättre resultat.
Lite värden som kanske är intressanta:
Oftast Fyra men ibland tre staplar i mottagning.
RSSI -69
RSRP -92
RSRQ -7

Kan man tweeka modemet (Huwei E5172a) för snabbare prestanda ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004

Så länge du är över abonnemangets minimihastighet så är det ju svårt att klaga hos operatören; men det är ju alltid tråkigt när man hamnar långt i från annonserad maxhastighets, som man ju hoppats på.

Jag kör Telenor 4G Upp till 80 Mbit/s och förra månaden hade jag i medel en nedladdningshastighet på 25 Mbps (mätvärden mellan 40,6 och 9,98 Mbps). Hastigheten varierar väldigt mycket under dygnet.
Enligt täckningskartan ska det vara just "Upp till 80 Mbit/s" där jag bor, men det anges att normal hastighet är mellan 10 och 50 Mbps.

Vilken hastighet du får när du mäter beror mycket på tiden på dygnet, kanske har du täckning för högre hastighet men mobilnätet är överbelastat när du mäter. Jag får högst hastighet kl 05:00.

Det man kan prova är att tvinga modemet att använda ett annat frekvensband än det som den valt att använda. Vet dock inte hur man gör det på Huwei E5172a.

I am Thon, eat my spread!