Ny på Linux, ett antal frågor/problem (ljud, speciellt)

Permalänk
Medlem

Ny på Linux, ett antal frågor/problem (ljud, speciellt)

Jag har nyligen köpt en Raspberry-Pi och blev så imponerad av Linux så jag installerade det på min stationära dator (dual boot med Windows) också efter ett par veckor med raspbian. Efter mycket läsande kom jag fram till att jag vill köra Arch, jag är fullt medveten om att det ofta inte är det rekommenderade för nybörjare, men jag lägger gärna ner tid på att lära mig från grunden och har inga problem med att det blir lite mer att sätta sig in i, i början. Men det finns ett par saker som jag inte får rätt på.

Det största problemet är hur extremt dåligt ljudet är, speciellt input. På Windows har jag med noise suppression, från realtek-drivrutinerna, inget bakgrundsljud alls från min mikrofon, eko har inte heller någonsin varit något problem. Med Linux låter det riktigt illa, mycket eko och mycket störande ljud i bakgrunden hela tiden. För mikrofonen använder jag ett inbyggt Realtek-ljudkort av något slag (behövs det mer specificerat så säg till så ska jag leta fram något). Inte det bästa kanske men har ju fungerat mycket bra i Windows. Jag sitter väldigt mycket med olika VoIP-program och det vore sorgligt om en sådan sak skulle sätta käppar i hjulen. Mikrofonen är en Antlion modmic, så den ska ju i alla fall inte vara helt värdelös.

För output använder jag ett Xonar Essence STX (använder inte micken där för modmic fungerar dåligt tillsammans med just det kortet) och där är ljudet helt ok. Problemet är att när det blir tyst, typ om man pausar musiken eller vad man nu än har för ljud igång så brusar det konstant tyst i bakgrunden i ett par minuter innan det blir helt tyst, vilket är lite irriterande.

Det sista är en mindre sak som jag är säker på att det går att fixa enkelt men jag ställer frågan här ändå. Jag har en Logitech G400s-mus och skulle vilja ha något bra sätt att ställa in bindings, ta bort acceleration och ändra sensitivity (beror detta på skrivbordsmiljö?). Jag testade lomoco som såg bra ut, men tydligen stöds inte min mus där, tyvärr. Någon som har något annat tips?

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Medlem

Om någon skulle undra så var det något som PulseAudio gjorde som stod för alla problem, förmodligen på grund av mig själv (borde kanske skrivit mer om min konfiguration i första posten). Avinstallerade det och använder endast ALSA istället och nu fungerar allt mycket bättre! Tyvärr finns lite brus kvar i brakgrunden när man använder mangler (ingen inbyggd noise reduction) men det finns nog inte så mycket att göra åt det. Får börja lobba för Mumble istället bland vännerna.

Har inte lyckats binda musknappar till tangentbordet än, vilket vore trevligt. Det ska jag kika lite på senare.

För övrigt vill jag nämna att jag trivs jättebra i Linux och Arch, går hur fint som helst utan tidigare kunskap. Varför har jag inte provat innan?

Permalänk
Medlem

Kul att du gillar Linux o Arch, hoppas ljudet är ok nu.

Vilken hårdvara har du för ljud? Det kan finnas drivisar specifikt för ditt ljudkort, eller så kan du kompilera om vissa system.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet undrar jag varför ditt val föll på Arch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Har inte lyckats binda musknappar till tangentbordet än, vilket vore trevligt.

Jag använder xbindkeys och xte för detta. Här är en liten exempel config för xbindkeys som simulerar enter knappen med musknapp 8.

"xte 'key Return'" b:8

https://wiki.archlinux.org/index.php/Xbindkeys
http://danielj.se/2011/06/29/control-keystrokes-and-mouse-fro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Kul att du gillar Linux o Arch, hoppas ljudet är ok nu.

Vilken hårdvara har du för ljud? Det kan finnas drivisar specifikt för ditt ljudkort, eller så kan du kompilera om vissa system.

Det är ok, ungefär som Windows utan noise suppression. Det finns ju inbyggt i både Teamspeak och Mumble så det är bara Mangler som inte låter riktigt lika bra som Ventrilo gjorde i Windows. Till mikrofonen använder jag Realtek HD Audio (ALC889A codec, integrerat på moderkortet). Till output använder jag som sagt ett ASUS Xonar Essence STX, där saknar jag faktiskt vissa inställningar från Windows också, har inte hittat några drivrutiner till Linux. Men det funkar helt okej som det är nu.

Skrivet av Cinder:

Av ren nyfikenhet undrar jag varför ditt val föll på Arch?

Först och främst så läste jag The Arch Way (https://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way), vilket jag tyckte lät helt underbart. Hörde (och fick sen se själv) också att deras dokumentation är väldigt bra (wikin). Visste att det var mindre "bloatat" än t.ex Ubuntu eller dylikt. Funderade på Debian ett tag också eftersom det skulle vara mer likt min r-pi men det kändes mer spännande med Arch.

Skrivet av Emaku:

Jag använder xbindkeys och xte för detta. Här är en liten exempel config för xbindkeys som simulerar enter knappen med musknapp 8.

"xte 'key Return'" b:8

https://wiki.archlinux.org/index.php/Xbindkeys
http://danielj.se/2011/06/29/control-keystrokes-and-mouse-fro...

Tack!

Permalänk
Medlem

Då kanske du byter till Arch på din Raspberry Pi också snart så det blir mer likt din stationära dator? Jag har endast kört Arch Linux ARM på min raspberry pi och det funkar bra. Kör även Arch på mina hemmadatorer sedan några år tillbaka och är nöjd med det. Är smidigt att ha samma system på alla maskiner så man slipper tänka så mycket på vilken dist man kör för tillfället.