Datorn upptäcker inte mitt USB fast andra datorer gör. Hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Datorn upptäcker inte mitt USB fast andra datorer gör. Hjälp!

Tjena tjena! Jag har precis köpt 2st 64GB Kingston DataTraveler G4 USB. Problemet är att mitt USB inte dyker upp när jag stoppar in den i datorn. Jag tänkte först att den kanske krockar med någon hårddisk med samma bokstav. Fast den dyker inte upp i Diskhantering heller. Är det möjligt att en laptop kan vara för dålig för USB minnet? Jag använder win 7 64.

Tack!

//Alex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Aug 2013

Det kan vara så att USB:n som du köpte är USB 3.0 och att din dator bara stödjer USB 2.0.l

USB 2.0 fungerar in i 3.0 portar, men inte tvärt om tyvärr.
Kan också vara så att ett av dina (flera?) USB uttag är skadat, testa med olika om du inte har gjort det!

Hoppas det löser sig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Miniturtlex:

Det kan vara så att USB:n som du köpte är USB 3.0 och att din dator bara stödjer USB 2.0.l

Kan också vara så att ett av dina (flera?) USB uttag är skadat, testa med olika om du inte har gjort det!

Hoppas det löser sig!

USB 3.0 funkar visst i 2.0, du måste ha rätt drivrutin för det dock.

Specs: ASUS Radeon HD7950 3GB DCII, G.Skill 16GB CL9 1600Mhz, Intel Core i5 3570K, Intel 520 180GB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze, ASRock Z77 EXTREME4, ATX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Miniturtlex:

Hoppas det löser sig!

Andra USB minnen fungerar felfritt! Står det någonstans om datorn stödjer 2.0 eller 3.0? Tack för svaret!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av MuffinManxD:

USB 3.0 funkar visst i 2.0, du måste ha rätt drivrutin för det dock.

Okej, hur uppdaterar jag min drivrutin? Inne på enhetshanteraren så trycker jag på "uppdatera drivrutin..." och sedan "sök automatiskt efter uppdaterade drivrutiner" men det står att jag har de senaste versionerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av litengurka:

Okej, hur uppdaterar jag min drivrutin? Inne på enhetshanteraren så trycker jag på "uppdatera drivrutin..." och sedan "sök automatiskt efter uppdaterade drivrutiner" men det står att jag har de senaste versionerna.

Gå till ditt moderkortstillverkares hemsida. Tar fram vilken modell du har och sedan går till drivrutiner. Borde finnas där.

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av EyeNEye:

Gå till ditt moderkortstillverkares hemsida. Tar fram vilken modell du har och sedan går till drivrutiner. Borde finnas där.

Okej. Har du lust att skicka en länk på senaste drivrutinen till Acer, Aspire 4820GT. Jag är alltid så rädd att jag laddar ner en äldre version.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av litengurka:

Okej. Har du lust att skicka en länk på senaste drivrutinen till Acer, Aspire 4820GT. Jag är alltid så rädd att jag laddar ner en äldre version.

Tack

http://www.acer.co.uk/ac/en/GB/content/drivers

Gå in där och sök. Du uppgav 4820GT men det verkar inte finnas någon sådan modell. Endast 4820TG

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av litengurka:

Tack

Verkar inte finnas några drivrutiner som möjliggör USB 3.0 på den maskinen, du skulle kunna testa att köra med drivrutiner från snarlika datorer men jag hittade inget där heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Racka:

Verkar inte finnas några drivrutiner som möjliggör USB 3.0 på den maskinen, du skulle kunna testa att köra med drivrutiner från snarlika datorer men jag hittade inget där heller.

Skrivet av EyeNEye:

http://www.acer.co.uk/ac/en/GB/content/drivers

Gå in där och sök. Du uppgav 4820GT men det verkar inte finnas någon sådan modell. Endast 4820TG

Så det här är alltså ett hopplöst fall? med tanke på att det inte fanns någon drivrutin under motherboard på sidan EyeNEye länkade. Trist i så fall