Hur stor skillnad gör arbetsgivare mellan en Mastersexamen och en Civilingenjörsexamen?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör arbetsgivare mellan en Mastersexamen och en Civilingenjörsexamen?

Jag går på ett Civilingenjörsprogram inom samhällsbyggnad, slutar snart andra året och har inga svårigheter med det, men sedan jag plugga så träffade jag en tjej från Singapore som var här på utbytesstudier, och det går alldeles utmärkt mellan oss och detta förhållande är något jag vill satsa på. Vi har varit tillsammans i 1.5 år nu.

Jag har det senaste året, sedan man blivit "varm i kläderna" med mitt långdistansförhållande funderat på hur jag kan lösa situationen. Dilemmat är att jag nu har nu 3 år kvar i Sverige innan jag kan plocka ut en civilingenjörsexamen, vilket är en fruktansvärt lång tid att vara isär, många resor främst för mig och mycket pengar. Dock kan jag plocka ut en kandidatexamen efter nästa år och sedan söka mig till en Mastersutbildning i Singapore och plocka ut en Mastersexamen därifrån.

Dock ligger det så att en Mastersexamen från Singapore får jag på 1-1.5 år. Jag kommer ha läst samma mängd avancerade inriktningskurser som jag skulle gjort här, men mitt exjobb kommer att bli på motsvarande 15HP istället för 30HP som det är nu för en civilingenjörsexamen.
(Dock kommer jag behöva göra ett likadant arbete för att få en kandidatexamen)

När jag sedan får ut min examen från Singapore så kommer det att stå "Master's of Science in Civil Engineering with specialization in [....]"

Jag tror ni fattar vart jag vill komma, jag har samma grund, har läst lika mycket inriktning etc. För jag måste planera för att en dag kanske återvända till Sverige och jobba här. Skulle en Svensk arbetsgivare göra skillnad på mig med en Mastersexamen och någon med en Civilingenjörsexamen, så att det är någon som senare skulle straffa mig i livet? Eller skulle jag få utföra samma arbetsuppgifter och få samma lön som någon med Svensk civilingenjörsexamen?

Någon med insikt i detta ämne?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Entusiast

Med tanke på hur många ingenjörer jag känner som inte har examen men ändå jobb så verkar många arbetsgivare inte vara alltför petiga med just den där examensbiten. Notera att det kan vara beroende på bransch, jag har ingen koll på din bransch. Kan du visa att du pluggat rätt kurser på en bra skola så verkar det räcka rätt långt. Sen kan det bita dig senare. Hur som helst verkar det som om titeln civilingenjör kommer bli mindre viktig i och med Bologna där en del som läst fem år teknisk högskola ändå inte får ut en civilingenjörsexamen utan "bara" en MSc då det är vanligt med masterprogram som inte är ackrediterade.

Ett tips är att höra med lite branschfolk. Ni borde väl ha arbetsmarknadsdagar och liknande? Annars kan facken ha bra koll på det. Hör med Sveriges ingenjörer eller Unionen. De brukar vara rätt snälla mot studenter för de raggar medlemmar där. Inte ovanligt att skolan erbjuder yrkesvägledning och karriärscoachning som du kan kolla med. För det kan som sagt variera med bransch.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Hur får du en master på mindre tid än civilingenjörsexamen, eller missar jag något nu?

Det viktigaste är nog att du går på en skola med bra rykte. Tar du en examen på Hogwarts kan det nog bli värre.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag pratade för ca en månad sen med min far och min studievägledare på skolan om detta. För jag ligger och har samma problem, dock så vill jag inre flytta utomlands utan bara byta skola inom Sverige. Men det skapar samma problem eftersom att den nya skolan inte vill ge mig civil examen då jag inte läst hela deras program utan jag får "bara" en masterexamen för mina två år där.
Min far jobbar väldigt mycket med att anställa just ingenjörer och han sa precis som hon på min nuvarande skola, att om 4-5 år kommer nästan civilingengörstiteln vara död på skolorna. Så även om jag inte byter skola kanske jag inte får titeln eftersom skolsystemet idag är uppbyggt med en master och en kandidatexamen. Pappa sa det också att när dom rekryterar tittar dom bara att du klarat din examen, inte om det står civilingenjör eller master of sience på diplomet, näst efter det så tittar dom på examensarbetet och tidigare arbetserfarenheter. Så alla som betyghetsar osv gör det i onödan om dom gör det för jobbets skull, om man inte vill jobba på högskolan eller ska söka utlandsstudier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där har noll betydelse för de vi anställer iaf. Alla får genomföra prov innan anställning. Det är kunskaperna och referenserna som räknas. Examen är inte så viktigt. Vi anställer iofs nästan aldrig nyexade.

Permalänk
Medlem

Klart bättre med en master ifrån singapore, internationell erfarenhet är fint att ha på CVt. Dessutom så vet alla företag att en motsvarande civilingenjörsutbildning i utlandet heter master...

Permalänk
Medlem

CTH har rätt. I sverige är det extrem hets kring att kunna kalla sig civing, men utbildningarna är ju samma svårighetsgrad och ska ge samma merit. I alla länder utom sverige kommer du ändå bara kalla dig msc, de skiter i om du har nån svensk kvarleva till civing-titel utöver det. Samma sak i europa med dipl. ing. som man nu till och med slutat ge ut för att anpassa sig mer mot bologna med vanlig msc.
Den utlandserfarenhet du får kommer vara mer meriterande. Däremot att läsa master i sverige tror jag man kommer förväntas förklar sitt udda val av utbildning, just pga att svenskar är väldigt civing-kåta. Har du en bra förklaring lär det inte bli nåt problem dock, men det är ju inte ens aktuellt för dig som skulle ta den i utlandet. Kör på!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Är det inte så att i utlandet finns inte civil annat än som områdesbeteckning. I utlandet innebär civilingenjör att du arbetar med väg, vatten och olika byggprojekt. Där utgör det alltså beskrivningen av ditt område och inte som i Sverige utbildningens längd?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Diversion:

Är det inte så att i utlandet finns inte civil annat än som områdesbeteckning. I utlandet innebär civilingenjör att du arbetar med väg, vatten och olika byggprojekt. Där utgör det alltså beskrivningen av ditt område och inte som i Sverige utbildningens längd?

Mycket riktigt. Civilingenjör är en skyddad yrkestitel som bara finns i Sverige. Tyskland har något liknande. Det står Master of Science in Engieering på examensbeviset. Så visst har titeln viss tyngd i Sverige men det blir mindre och mindre viktigt eftersom bologna nu gör att fler går ut utan att vara civilingejörer utan de får "bara" Master of Science som på svenska heter teknologie masterexamen. Skolans namn kommer med största sannolikhet väga tyngre än exakt titel på examensbeviset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Är det inte så att i utlandet finns inte civil annat än som områdesbeteckning. I utlandet innebär civilingenjör att du arbetar med väg, vatten och olika byggprojekt. Där utgör det alltså beskrivningen av ditt område och inte som i Sverige utbildningens längd?

Tyskland och en massa länder kallar det diploma engineer. Det är en msc med ett extra intyg som i princip säger att du kan jobba som ingenjör direkt och inte är 100% teoretiker. Exakt som högskoleingenjör och civilingenjör bara är bsc/msc med denna knorr som kallas yrkesexamen.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hur får du en master på mindre tid än civilingenjörsexamen, eller missar jag något nu?
Det viktigaste är nog att du går på en skola med bra rykte. Tar du en examen på Hogwarts kan det nog bli värre.

Man läser lite snabbare, exjobbet är på motsvarande 15HP istället för 30. Lite färre valfria kurser och en kurs som i Sverige är 7.5HP (som mina vanliga kurser nu) ligger i Singapore på 6HP. Allt som allt blir det då ett år mindre.

Skrivet av Diversion:

Är det inte så att i utlandet finns inte civil annat än som områdesbeteckning. I utlandet innebär civilingenjör att du arbetar med väg, vatten och olika byggprojekt. Där utgör det alltså beskrivningen av ditt område och inte som i Sverige utbildningens längd?

Precis, "Civil Engineer" är det engelska ordet för någon typ av byggingenjör, och det är vad jag kommer att bli.

Skrivet av swetox:

Jag pratade för ca en månad sen med min far och min studievägledare på skolan om detta. För jag ligger och har samma problem, dock så vill jag inre flytta utomlands utan bara byta skola inom Sverige. Men det skapar samma problem eftersom att den nya skolan inte vill ge mig civil examen då jag inte läst hela deras program utan jag får "bara" en masterexamen för mina två år där....
....

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra!

Skrivet av CTH:

Klart bättre med en master ifrån singapore, internationell erfarenhet är fint att ha på CVt. Dessutom så vet alla företag att en motsvarande civilingenjörsutbildning i utlandet heter master...

Jag har funderat i dessa banor också. Dessutom kommer jag förmodligen skriva kontrakt för att jobba på ett Singaporebaserat företag i tre år i utbyte mot att regerigen där betalar en stor del av skolavgiften. Så innan det rör sig om att återvända till Sverige så kommer jag ha erfarenhet, men examen i ryggen bör fortfarande spela roll.

Men då är detta inget orosmoment längre.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Om jag förstått dig rätt så vill du ta ut en masters-examen från ett universitet i Singapore och jag tror inte du kan räkna med att den gäller som en masters-examen i Sverige.

Skrivet av Make.Sense:

Man läser lite snabbare, exjobbet är på motsvarande 15HP istället för 30. Lite färre valfria kurser och en kurs som i Sverige är 7.5HP (som mina vanliga kurser nu) ligger i Singapore på 6HP. Allt som allt blir det då ett år mindre.

För att få ut en master som är giltig i Sverige så måste du väl fortfarande skriva en D-uppsats (motsvarande exjobb) och dessa brukar ju i regel vara 30 HP. Om du sedan vill omvandla din examen i Singapore till en svensk så kommer nog även ett svenskt universitet att tycka precis som du skriver att kurserna i Singapore består av färre poäng. D.v.s. du måste komplettera med kurser i Sverige.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast
Skrivet av edman:

Om jag förstått dig rätt så vill du ta ut en masters-examen från ett universitet i Singapore och jag tror inte du kan räkna med att den gäller som en masters-examen i Sverige.

För att få ut en master som är giltig i Sverige så måste du väl fortfarande skriva en D-uppsats (motsvarande exjobb) och dessa brukar ju i regel vara 30 HP. Om du sedan vill omvandla din examen i Singapore till en svensk så kommer nog även ett svenskt universitet att tycka precis som du skriver att kurserna i Singapore består av färre poäng. D.v.s. du måste komplettera med kurser i Sverige.

D-uppsats är för magister och inte master. En D-uppsats kan vara 15 eller 30 hp medan det krävs minst 30 hp för en master men finns även exempel på uppsatser på 60 hp. Finns ett undantag och det är om man redan har ett arbete värt 15 hp från ett utländskt universitet. Då kan man komplettera med ett till arbete på 15 hp. Så det ser ju inte ut att vara omöjligt att komplettera senare om det skulle vara relevant.

Informellt verkar masteruppsatsen kallas för E-uppsats.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Om jag förstått dig rätt så vill du ta ut en masters-examen från ett universitet i Singapore och jag tror inte du kan räkna med att den gäller som en masters-examen i Sverige.

För att få ut en master som är giltig i Sverige så måste du väl fortfarande skriva en D-uppsats (motsvarande exjobb) och dessa brukar ju i regel vara 30 HP. Om du sedan vill omvandla din examen i Singapore till en svensk så kommer nog även ett svenskt universitet att tycka precis som du skriver att kurserna i Singapore består av färre poäng. D.v.s. du måste komplettera med kurser i Sverige.

Problemet är ju inte vad ett Svenskt universitet tycker. Problemet är vad en Svensk arbetsgivare skulle säga om jag söker en civilingenjörstjänst med en Master från ett (internationellt välkänt) universitet i Singapore.

Sen kursinnehållet är i princip samma, det är ingen fara med det. Jag åker dit som utbytesstudent nu till hösten (för att sen söka in som heltidsstudent till hösten 2015) och då räknas varje kurs som 6HP. Denna översättning av poäng är gjord av mitt nuvarande universitet. Det är ju olika system.

Så om jag vill ha det översatt till Svensk examen i mängd högskolepoäng så kommer den enda skillnaden vara att mitt exjobb är 15HP mindre, enligt mitt nuvarande universitets översättning. Jag kommer ha läst samma mängd avancerade kurser (Läser fler istället), och jag har under mina två år här nu på universitetet läst 125% så jag har 30HP kinesiska vid sidan av som jag då bara lyfter in som de valfria kurserna som finns i en Svensk civilingenjörsexamen.

Men i allmänhet verkar det som att oddsen ser bra ut. Jag har bokat in möte med min studievägledare under nästa vecka för att sätta ihop allt.
Jag tror jag kommer ångra mig riktigt stort om jag inte tar denna chans. Jag har kvar min plats här om jag inte skulle komma in i Singapore också.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Make.Sense:

Problemet är ju inte vad ett Svenskt universitet tycker. Problemet är vad en Svensk arbetsgivare skulle säga om jag söker en civilingenjörstjänst med en Master från ett (internationellt välkänt) universitet i Singapore.

Sen kursinnehållet är i princip samma, det är ingen fara med det. Jag åker dit som utbytesstudent nu till hösten (för att sen söka in som heltidsstudent till hösten 2015) och då räknas varje kurs som 6HP. Denna översättning av poäng är gjord av mitt nuvarande universitet. Det är ju olika system.

Så om jag vill ha det översatt till Svensk examen i mängd högskolepoäng så kommer den enda skillnaden vara att mitt exjobb är 15HP mindre, enligt mitt nuvarande universitets översättning. Jag kommer ha läst samma mängd avancerade kurser (Läser fler istället), och jag har under mina två år här nu på universitetet läst 125% så jag har 30HP kinesiska vid sidan av som jag då bara lyfter in som de valfria kurserna som finns i en Svensk civilingenjörsexamen.

Men i allmänhet verkar det som att oddsen ser bra ut. Jag har bokat in möte med min studievägledare under nästa vecka för att sätta ihop allt.
Jag tror jag kommer ångra mig riktigt stort om jag inte tar denna chans. Jag har kvar min plats här om jag inte skulle komma in i Singapore också.

Problemet skulle väl vara att den examen du får inte erkänns som en mastersexamen i Sverige eftersom examensarbetet är för kort. Så med Svenska mått mätt har du varken civilingenjör eller master. Fast det skulle nog bara vara relevant om du satsar på en akademisk karriär. Industrin är som tidigare konstaterat inte alltför noga med examen i sig utan lägger större vikt vid lärosätet så det är mest av akademiskt intresse

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Make.Sense:

Man läser lite snabbare, exjobbet är på motsvarande 15HP istället för 30. Lite färre valfria kurser och en kurs som i Sverige är 7.5HP (som mina vanliga kurser nu) ligger i Singapore på 6HP. Allt som allt blir det då ett år mindre.

Det låter scam, men vad vet jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det låter scam, men vad vet jag.

Här i Sverige är vi ju så vana vid att en Master är två år lång, så jag reagerade på det också när jag först märkte det.
Men dels så är det så att universitetet jag ska söka till är högt ansett internationellt och man får lita på deras omdöme.
Sen, det första jag gjorde när jag märkte detta var att Googla, och det är ingen ovanlighet att en Master ligger på 1-1.5 år utomlands.
Dessutom tog jag och kollade upp motsvarande program, Master's degree in Civil Engineering (Byggingenjör), på alla kända universitet jag kunde komma på.
Typ MIT, det bör ju alla känna till.

På alla dessa "Prestigeuniversitet" och övriga universitet jag kom på då så ligger en Byggingenjörsmaster på 1 år, förutsatt att du klarar alla dina kurser direkt.
Så även om det låter shady så verkar det ute i världen vara helt normalt att en Master är på ett år, beror på område etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det låter scam, men vad vet jag.

Det svenska utbildningssystemet är inte universellt. Såväl vår årsindelning som hur mycket vi fyller åren med är väldigt specifikt för oss. Det finns en viss standardisering inom EU på grund av bolognaprocessen, men även inom denna finns utrymme för tämligen betydande skillnader i tillämpning. Det är således inte det minsta konstigt att en masterutbildning sker under andra tidsramar i ett annat land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genomresa:

Det svenska utbildningssystemet är inte universellt. Såväl vår årsindelning som hur mycket vi fyller åren med är väldigt specifikt för oss. Det finns en viss standardisering inom EU på grund av bolognaprocessen, men även inom denna finns utrymme för tämligen betydande skillnader i tillämpning. Det är således inte det minsta konstigt att en masterutbildning sker under andra tidsramar i ett annat land.

Förvisso. Men hade jag anställt hade frågetecken dykt upp. Exempelvis, kan personen lika mycket/tillräckligt när denne läste master på bara ett år?

Som sagt, vad vet jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Förvisso. Men hade jag anställt hade frågetecken dykt upp. Exempelvis, kan personen lika mycket/tillräckligt när denne läste master på bara ett år?

Som sagt, vad vet jag.

Fram till 1984 var civilingenjörsutbildningen i Sverige 4 år och sedan 4,5 år fram till 2007. Chalmers dumpade 4,5 år lite tidigare så det där med fem år i Sverige är väldigt nytt. Så det är rätt många yrkesverksamma civilingenjörer i Sverige som bara gått fyra år högskola. Hade du frågat dem om de kunde lika mycket som en som examinerats på 90-talet eller 2010?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fram till 1984 var civilingenjörsutbildningen i Sverige 4 år och sedan 4,5 år fram till 2007. Chalmers dumpade 4,5 år lite tidigare så det där med fem år i Sverige är väldigt nytt. Så det är rätt många yrkesverksamma civilingenjörer i Sverige som bara gått fyra år högskola. Hade du frågat dem om de kunde lika mycket som en som examinerats på 90-talet eller 2010?

En sådan ingenjör har förhoppnings lite erfarenhet i bagaget som kompenserar ett år mindre studier.

Kan också tilläggas att jag är högskoleingenjör och tycker diffen mellan högskole och civil är överdriven.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

En sådan ingenjör har förhoppnings lite erfarenhet i bagaget som kompenserar ett år mindre studier.

Kan också tilläggas att jag är högskoleingenjör och tycker diffen mellan högskole och civil är överdriven.

Fast det var ju bevisligen inget problem att anställa nyutexaminerade ingenjörer på 80-talet. Så det där med att man ska gå fem år är ett nytt påfund i Sverige. Det är bara ett fåtal årskullar som hunnit gå ut med en femårig examen. Chalmers var tidiga med Bologna och skarven var när jag började 2005. Så maximalt fyra årskullar har hunnit gå ut med en femårig utbildning.

Skillnaden mellan högskoleingenjör och civilingenjör varierar kraftigt beroende på bransch. Inte ovanligt att de ersätter de gamla gymnasieingenjörerna och därmed får jobb som de är överkvalificerade för samtidigt som de inte får samma typer av jobb som civilingenjörerna. Inom data och IT verkar skillnaderna vara mindre men där verkar kraven på formel utbildning generellt vara lägre och man ser mer till prestationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast det var ju bevisligen inget problem att anställa nyutexaminerade ingenjörer på 80-talet. Så det där med att man ska gå fem år är ett nytt påfund i Sverige. Det är bara ett fåtal årskullar som hunnit gå ut med en femårig examen. Chalmers var tidiga med Bologna och skarven var när jag började 2005. Så maximalt fyra årskullar har hunnit gå ut med en femårig utbildning.

Skillnaden mellan högskoleingenjör och civilingenjör varierar kraftigt beroende på bransch. Inte ovanligt att de ersätter de gamla gymnasieingenjörerna och därmed får jobb som de är överkvalificerade för samtidigt som de inte får samma typer av jobb som civilingenjörerna. Inom data och IT verkar skillnaderna vara mindre men där verkar kraven på formel utbildning generellt vara lägre och man ser mer till prestationer.

Nu ska vi lugna oss med växlarna här. Jag har aldrig påstått att det skulle vara något problem att anställa 4-års ingenjörer. Det enda jag sade är att frågetecken kan uppstå. Tankegången skulle då kunna vara: "varför välja någon som har läst 4 år när man kan välja någon som har läst 5 år?". Frågetecken är inte ekvivalent med nekad och får jobba på donken resten av livet.

Inom data (som jag själv läste) så var som du säger väldigt små skillnader. Kurserna var ibland samma eller väldigt lika (civiliarna fick en extra labb och 2hp mer, sjukt legit).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Nu ska vi lugna oss med växlarna här. Jag har aldrig påstått att det skulle vara något problem att anställa 4-års ingenjörer. Det enda jag sade är att frågetecken kan uppstå. Tankegången skulle då kunna vara: "varför välja någon som har läst 4 år när man kan välja någon som har läst 5 år?". Frågetecken är inte ekvivalent med nekad och får jobba på donken resten av livet.

Inom data (som jag själv läste) så var som du säger väldigt små skillnader. Kurserna var ibland samma eller väldigt lika (civiliarna fick en extra labb och 2hp mer, sjukt legit).

Nej grunden var att du tyckte att det lät konstigt med en master på fyra år och jag påpekade att det inte var så längesedan det såg likadant ut i Sverige. Vi har massa ingenjörer som pluggat fyra år. Vidare påpekade jag att folk som pluggat fem år är ovanligt eftersom det är ett extremt nytt påfund. Frågan är hur många arbetsgivare som faktiskt har koll på att det inte är fyra och ett halvt år längre. Namnet på universitetet lär spela betydligt större roll än antal år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej grunden var att du tyckte att det lät konstigt med en master på fyra år och jag påpekade att det inte var så längesedan det såg likadant ut i Sverige. Vi har massa ingenjörer som pluggat fyra år. Vidare påpekade jag att folk som pluggat fem år är ovanligt eftersom det är ett extremt nytt påfund. Frågan är hur många arbetsgivare som faktiskt har koll på att det inte är fyra och ett halvt år längre. Namnet på universitetet lär spela betydligt större roll än antal år.

Sant. Jag trodde Bologna var en internationell standard innan jag fick påbackning i tråden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Namnet på universitetet lär spela betydligt större roll än antal år.

Jag tror inte att namnet på universitetet spelar den minsta roll, om det inte råkar handla om något allmänt känt internationellt prestigeuniversitet.
Vi vet genom de fåtaliga studier som finns att arbetsgivare i princip inte bryr sig alls om vilket svenskt lärosäte man gått på, och antagligen vet de inte nog mycket om utländska universitet för att kunna göra någon mental rangordning utöver MIT/Harvard/Oxford. Något som däremot kan spela roll är namnet på landet som universitetet ligger i. Jag kan tänka mig att det ses som mer positivt med en examen från Storbritannien än en examen från Swaziland, helt enkelt för att man vet att Storbritannien är ett välfungerande i-land medan motsvarande inte gäller för Swaziland. Överlag räcker det nog dock med att man har en examen med rätt beteckning för att uppfylla utbildningskravet, och resten är en fråga om övriga egenskaper.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog snarare att det smäller högre då du kan visa på studier utomlands (på avancerad nivå dessutom). Utan att veta något om hur det egentligen ligger till så känns Singapore spontant som ett land som har ett bra rykte sett från ett studieperspektiv. Sedan om det exakt motsvarar en viss typ av examen här hemma i Svedala är väl mindre viktigt egentligen. Finns alla möjliga sorters masterprogram som varierar i både längd och utformning. Vissa masterprogram i exempelvis staterna inkluderar inte någon typ av exjobb alls utan består bara av vanliga kurser till 100%. Kör på kärleken och även om det nu skulle råka skita sig så tror jag inte Singapore är ett dåligt val alls för studier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Jag tror nog snarare att det smäller högre då du kan visa på studier utomlands (på avancerad nivå dessutom). Utan att veta något om hur det egentligen ligger till så känns Singapore spontant som ett land som har ett bra rykte sett från ett studieperspektiv. Sedan om det exakt motsvarar en viss typ av examen här hemma i Svedala är väl mindre viktigt egentligen. Finns alla möjliga sorters masterprogram som varierar i både längd och utformning. Vissa masterprogram i exempelvis staterna inkluderar inte någon typ av exjobb alls utan består bara av vanliga kurser till 100%. Kör på kärleken och även om det nu skulle råka skita sig så tror jag inte Singapore är ett dåligt val alls för studier!

Om jag bortser från min flickvän så är universiteten i Singapore i världsklass, visserligen inte lika kända som de stora Amerikanska universiteten är här i Sverige, men inte allt för långt ifrån internationellt som jag förstått. Enormt mycket internationella studenter och
Singapore i sig är ju ett extremt internationellt land, rikt och välordnat.

Sedan kommer det vara en betydligt bättre start på karriären än i Sverige, och så småning om vill jag vara del av utformning och uppförande av höghus, och Singapore måste vara ett av de bättre ställena för utlänningar att starta.

Som jag sen hört från vänner i Singapore läser de flesta bara en Bachelor, vilket skapar brist på folk med Master.
Detta betyder att man importerar mycket ingenjörer från t.ex. Kina eller Indien.
Sedan verkar man ha en förkärlek för vita Européer och vita Amerikaner, vilket defenitivt kommer vara till min fördel vare sig jag vill det eller inte.

Och det finns även där möjligheten att läsa två extra kurser istället för att göra exjobb.
Får se hur det blir med det, jag ska bli antagen också, men jag får behålla min plats i Sverige om jag jag inte blir antagen så jag har inget att förlora.

Men det är väldigt lugnande att höra att jag inte förstör för mig om jag skulle komma tillbaka till Sverige och vilja jobba.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340