Kan ej använda eller formatera/utöka 16gb i min nya hårddisk??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Kan ej använda eller formatera/utöka 16gb i min nya hårddisk??

Behöver hjälp!

Köpte mig en hårddisk på 4GB och en SSD på 120GB. Jag var tvungen att installera OS på HDD på grund av att det inte fanns några drivrutiner installerade till SSD:n. Installerade drivrutinerna och installerade om OS på SSD men när jag skulle ta bort utrymmet på HDD:n så delade den upp sig i två "partitioner"?
och den ena går att formatera men inte den andra? har testat både från Windowsskivan och Hårddiskhanteraren från windows.

Någon som har varit med om detta innan?
dom 16GB som bara ligger där går verkligen inte att röra?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Optima:

Behöver hjälp!

Köpte mig en hårddisk på 4GB och en SSD på 120GB. Jag var tvungen att installera OS på HDD på grund av att det inte fanns några drivrutiner installerade till SSD:n. Installerade drivrutinerna och installerade om OS på SSD men när jag skulle ta bort utrymmet på HDD:n så delade den upp sig i två "partitioner"?
och den ena går att formatera men inte den andra? har testat både från Windowsskivan och Hårddiskhanteraren från windows.

Någon som har varit med om detta innan?
dom 16GB som bara ligger där går verkligen inte att röra?

Vad har du köpt sa du, en hdd på 4 GByte ? För 20 år sedan var det en värsting, menar du 4 TByte ? I så fall måste du gpt partitionera den eftersom mbr inte kan hantera partitioner över 2 Gbyte men det ska inte behövas några drivers för en ssd.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Den här SSD:n behövde tydligen det, hahah menar 4TB! så har 16GB liggandes och spökar. har fortfarande inte klurat ut hur man ska kunna formatera tillbaka den för man kommer inte åt dom 16GB med OS skivan eller Hårddiskshanteraren

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du får nog använda diskpart (eller gparted) för att partitionera om hddn, det är skillnad på att partitionera, formatera och installera.
Radera alla partititioner och skapa en ny via gpt inte mbr om du vill ha en stor partittion av hela disken.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465%28v=ws.10...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Optima:

Den här SSD:n behövde tydligen det, hahah menar 4TB! så har 16GB liggandes och spökar. har fortfarande inte klurat ut hur man ska kunna formatera tillbaka den för man kommer inte åt dom 16GB med OS skivan eller Hårddiskshanteraren

Till vilken SATA-port har du kopplat din SSD? Du bör alltid koppla den till första porten (1 eller 0) och bara ha den i när du installerar + att du har AHCI inställt i bios/UEFI:n, så ka det nog fungera att installera utan drivrutiner.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud