Oneplus One kamerabilder imponerar stort

Permalänk
Medlem

Oneplus One kamerabilder imponerar stort

https://forums.oneplus.net/threads/photomania-oneplus-one-cam... (följ länkarna vid toppen av sidan för fler bilder)
Jämförelse med Oppo Find 5 och en för priset bra(tror jag) 3000kr systemkamera. Systemkameran är en Nikon D3100 för de som är intresserade.

Ta en titt. Jag blev mycket imponerad. Det producerade till och med objektivt bättre bilder än en systemkamera i 2 av de 11 bilderna och kom nära på flera andra. Kameran är utan tvekan bättre än Sony Z2 och alla andra Android flaggskepp.
Jag tror inte riktigt den når upp till Nokia 1020, men den är inte långt ifrån.

Det enda jag inte gillar är att färgerna är lite för överdrivna. Jag ser gärna mer realistiska färger.
Har den bara ett bra interface för kameran och fokuserar samt tar bilder snabbt så byter jag nog fasen ut min Nexus 5, trots att jag tycker 1+1 är lite för stor för mig.

Ju mer jag läser om den desto mer imponerad blir jag.
http://oneplus.net/se/one
http://oneplus.net/se/one#features-fsp
Och 64GB varianten går för 2850kr.
Herre jävlar..

Permalänk
Medlem

Jag tycker också kameran på 1+1 har levererat rätt hyfsade bilder.

Har du sett AndroidAuthoritys "Camera shootout"?
Väldigt snygga bilder, förutsatt att ingenting rörde på sig. Han försökte fota hans hund... det blev bara en stor suddig fläck. Kan väl hoppas på mjukvaruproblem.

Kan mycket möjligt byta ut min Galaxy S4 mot den. Ska vänta och se vad LG G3 bjuder på. Synd att 1+1 inte stödjer LTE band 20 dock, men dat specs/price-ratio

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll hur bra den är när man ändå måste ha en invite...vilket lär vara omöjligt att få tag på.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vad spelar det för roll hur bra den är när man ändå måste ha en invite...vilket lär vara omöjligt att få tag på.

Är med sjukt sugen på en, tills jag såg att man måste få en invite.....

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vad spelar det för roll hur bra den är när man ändå måste ha en invite...vilket lär vara omöjligt att få tag på.

Skrivet av Maho:

Är med sjukt sugen på en, tills jag såg att man måste få en invite.....

Tvivlar på att invites kommer vara ett problem

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor sensorn på kameran är? Jag hittade 1/3.06" på någon site, men kameran ser ju ut att ta bilder som är bättre än Xperia Z2 som har en större 1/2.3" sensor. Detta konfunderar mig lite..

Skrivet av Sonywalk:

Jag tycker också kameran på 1+1 har levererat rätt hyfsade bilder.

Mer än hyfsat. Från det jag sett hittills så ser den ut att vara den bästa flaggskeppsmodellen med Android. Lumia 1020 slår den säkerligen då den har en mycket större 1/1.5" sensor och optisk bildstabilisation, men den kommer bannemig nära, vilket är otroligt imponerande.

Citat:

Har du sett AndroidAuthoritys "Camera shootout"?
Väldigt snygga bilder, förutsatt att ingenting rörde på sig. Han försökte fota hans hund... det blev bara en stor suddig fläck. Kan väl hoppas på mjukvaruproblem.

Nja, problemet sker ju när saker rör på sig i dåligt ljus. I bra ljus så är slutartiden mycket låg (som demonstrerat i en av bilderna jag länkade till).
Detta är en vanlig svaghet när det kommer till små sensorer (som i mobiltelefoner).
Dock så har ju kameran visat sig kunna ta riktigt bra låg-ljus bilder (länkar), så det måste varit mjukvaran som fick fnatt eller fotografen som skakade rejält på handen.

Permalänk
Medlem

Denna ser ju intressant ut. Är det någon som har/får en invite över, skicka ett pm, tack

Hörde muntliga rykten om att det ska gå att få OnePlus med wp8, kan det stämma?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Denna ser ju intressant ut. Är det någon som har/får en invite över, skicka ett pm, tack

Hörde muntliga rykten om att det ska gå att få OnePlus med wp8, kan det stämma?

Tror nog att de är väldigt få som har några invites alls.
Från deras forum:
When do the next batch of invites roll out?
The first real batch of invites roll out late May, and will be of the 64GB Sandstone Black version.

Sen är en Invite bara Valid i 24 timmar så när man får en så måste kan köpa den direkt.
Och man kan bara få invite genom lotterier och tävlingar från Event just nu, så har du inte varit på något event
där de visat upp One+One så lär du få vänta tills hösten då den släpps "officiellt."

Har själv stått i kö för att få en sedan i December...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Tror nog att de är väldigt få som har några invites alls.
Från deras forum:
When do the next batch of invites roll out?
The first real batch of invites roll out late May, and will be of the 64GB Sandstone Black version.

Sen är en Invite bara Valid i 24 timmar så när man får en så måste kan köpa den direkt.
Och man kan bara få invite genom lotterier och tävlingar från Event just nu, så har du inte varit på något event
där de visat upp One+One så lär du få vänta tills hösten då den släpps "officiellt."

Har själv stått i kö för att få en sedan i December...

Tog mig lite tid att kolla på deras sida och det ser ju ganska dåligt ut med inviter. Man får försöka vinna en tävling då

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Varför jämför de med oppo find 5? Jag hade gärna sett jämförelse med oppo find 7/7a eftersom att de ligger kring samma prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Varför jämför de med oppo find 5? Jag hade gärna sett jämförelse med oppo find 7/7a eftersom att de ligger kring samma prislapp.

Jag tror inte Find 7 var ute när de gjorde jämförelsen. Det var väl mest att personen hade en gammal Find 5 till hands.
Nej, det var alltså inte Oneplus själva som tog bilderna, de skickade ut mobiler till fotografer att ta bilder med.

Permalänk
Medlem

Rätt många recesioner av 1+1 verkar säga att kameran är det som är sämst med telefonen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Rätt många recesioner av 1+1 verkar säga att kameran är det som är sämst med telefonen.

Det måste ju ha något att göra med kameraprogrammet eller något sådant.
Från de bilder jag studerat hittills så tycker jag att de ifrån 1+1 har hållit riktigt hög kvalitet. Bättre än de flesta skulle jag vilja säga.
I klass med Z2 i många fall, och till och med bättre i makro foton.

Om jag skulle rangordna nuvarande och förra generationen flaggskepp på bildkvalitet så skulle det nog se ut så här:

1. Z2, 1+1
2. SGS5.
3. iPhone 5S, SGS4.
4. Nexus 5, Z1.
5. Note 3.
6. HTC M8.
7. LG G2.
8. HTC M7, Nexus 4.

Dold text
Permalänk
Medlem

jävligt grym kamera måste jag säga!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

För mig är mobilen dessvärre inte aktuell med tanke på att den inte har trådlös laddning...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

1+1 vs iPhone 5S:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LÖVTRÄ:

1+1 vs iPhone 5S:

Jag kan inte säga att jag tycker det var en bra jämförelse.
De måste göra mer kontrollerade tester för att få en bra jämförelse.
En slutsats kan man nog dra av den jämförelsen i alla fall: att 1+1 överexponerar bilder lite för ofta och att den har lite för mättade färger. Dock har jag sett andra exempel där folk klagar på att färgerna är för "washed out", så det kan vara att denna videon inte kör med senaste mjukvaran.