Permalänk
Medlem

[Löst]Problem med Corsair H60 v2

Hej,

Installerade min nyinköpta Corsair H60 v2 vattenkylare men får det inte riktigt att fungera, har kopplat pumpen till pwr_fan och fläkten till Cpu_fan, problemet är att pumpen går inte igång, visar att det är 0 rpm i bios. Så jag läste lite på nätet och kopplade om pumpen till cpu_fan, men även den visar då 0 rpm. Jag har letat runt i bios och kan inte hitta något inställning som tillåter mig ändra inställningar för fläktarna, ser enbart hur många rpm de har under "PC health". Hur ska jag gå till väga? Några tips?

Specs:
Gigabyte GA-X58A-UD3r
Intel Core i7 950

Permalänk
Skrivet av Brygus:

Hej,

Installerade min nyinköpta Corsair H60 v2 vattenkylare men får det inte riktigt att fungera, har kopplat pumpen till pwr_fan och fläkten till Cpu_fan, problemet är att pumpen går inte igång, visar att det är 0 rpm i bios. Så jag läste lite på nätet och kopplade om pumpen till cpu_fan, men även den visar då 0 rpm. Jag har letat runt i bios och kan inte hitta något inställning som tillåter mig ändra inställningar för fläktarna, ser enbart hur många rpm de har under "PC health". Hur ska jag gå till väga? Några tips?

Specs:
Gigabyte GA-X58A-UD3r
Intel Core i7 950

Dold text

Rätta mig om jag har fel med pumpar kan ej skicka RPM värden till moderkortet? Bästa sättet är att först kontrollera så att cpu_fan går på max till pumpen så att den får gott med ström, sedan kan du lägga ett finger emot pumpen för å känna av om det vibrerar ifrån den (för isåfall betyder ju det att pumpen arbetar ) vad har du för temps på cpu'n när du e inne i bios? är det över 50c så bör det vara tecken nog för att pumpen inte driver.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla dina inställningar för pwr_fan i BIOS.
Har för min min H60 v1 är satt till 100%/ingen reglering (dvs full 12V) och sedan sitter det en manuell vridknapp emellan för att finjustera varvtalet... vilket var käckt för pumpen låter lite illa mellan c:a 95-100% pådrag, men går jämt och tyst 95% och under.

Men egentligen ska pumpen aldrig sättas under 100% tycker jag, låten den gå fullt och sedan får fläkten regleras.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Rätta mig om jag har fel med pumpar kan ej skicka RPM värden till moderkortet? Bästa sättet är att först kontrollera så att cpu_fan går på max till pumpen så att den får gott med ström, sedan kan du lägga ett finger emot pumpen för å känna av om det vibrerar ifrån den (för isåfall betyder ju det att pumpen arbetar ) vad har du för temps på cpu'n när du e inne i bios? är det över 50c så bör det vara tecken nog för att pumpen inte driver.

Dold text

Jag vet faktiskt inte själv om den ska ge något som helst utslag, men problemet är att jag inte kan hitta några inställningar för reglering av fläktarna, temperaturen går stadigt uppåt med ca 1 grad per 10 sek, så vid 90 C slog jag av strömmen för att inte skada processorn (om den inte redan har tagit lite stryk) Pumpen vibrerar inte och ena slagen är bara varm till hälften, dvs som om värmen leds i vätskan men vätskan står still. Kortfattat, jag har konstaterat att pumpen inte går men kan inte få den att gå

Skrivet av RHWarrior:

Dubbelkolla dina inställningar för pwr_fan i BIOS.
Har för min min H60 v1 är satt till 100%/ingen reglering (dvs full 12V) och sedan sitter det en manuell vridknapp emellan för att finjustera varvtalet... vilket var käckt för pumpen låter lite illa mellan c:a 95-100% pådrag, men går jämt och tyst 95% och under.

Men egentligen ska pumpen aldrig sättas under 100% tycker jag, låten den gå fullt och sedan får fläkten regleras.

Dold text

Den där knappen har jag faktiskt inte sett, kan vara så att jag missat den och den är nervriden, eller så finns den kanske inte på v2 varianten?

Hur som helst, ingen av er vet hur man ställer om fläktar i Gigabytes bios? Eller får jag sätta in gamla fläkten och styra om fläktarna i Gigabyts programvara "Easy tune" eller vad den nu heter...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brygus:

Den där knappen har jag faktiskt inte sett, kan vara så att jag missat den och den är nervriden, eller så finns den kanske inte på v2 varianten?

Det är möjligt att jag hade en fan controller från nåt tidigare bygge eller om den tom. följde med chassit.
Sätt pumpen helt enkelt på ett 3-pins-uttag, eller 4-pins molex med 3-pins adapter och se vad det ger?

(pumpen måste givetvis gå annars kan fläkten jobba hur mycket som helst men inget kommer att bli kylt.)

Du får rota fram manualen till moderkortet eller ladda ned den?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Då var problemet löst, visade sig att pumpen var DOA, testade genom att köpa en 3pin till molex adapter och koppla direkt mot PSUn. Fick byta utan problem och nu fungerar allt som det ska!

Tack för hjälpen

(Förresten nu visar bios att pumpen har rpm )