Problem med långsam uppladdningshastighet

Permalänk
Medlem

Problem med långsam uppladdningshastighet

Hej!

Har nu haft problem med internet i ca en vecka. Med problem menar jag oanvändbart, surfa runt på internet är en plåga, skypesamtal är bara att glömma, onlinespel behöver jag nog inte ens nämna..

Den utlovade hastigheten stämmer på 6-8 Mb/s (ASDL) Telia. Det jag lagt märke till är den låga uppladdningshastigheten som vid tester ligger på ca 0.1 - 0.2 Mb/s. Vid ett fåtal tillfällen mäter den upp till den vanliga hastigheten på ca 0.9 Mb/s som fungerat utmärkt i ett flertal år, så kommentarer som "skaffa bättre internet" kan du trycka upp någonstans. Tester kör jag via Bredbandskollen och speedtest.net, båda ger samma resultat.

På andra datorer i hushållet fungerar allt som vanligt, trådat samt trådlöst. Testat att koppla in samma lina som problemet uppstår på på laptopen och den ger normala värden vid mätningar.

Datorn i fråga fick sig en hårdvaruuppdatering för ca 2 månader sen med moderkort, processor osv. Nätverkskortet verkar även fungera som det ska enligt Windows 7.

Vänder mig nu därför till er för att fråga om tips. Vad kan det vara som ställer till detta? Kan tillägga att router/modem är utbytt och mjukvara uppdaterad för ett par månader sen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt, det är enbart en dator som har detta problem?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om jag förstår rätt, det är enbart en dator som har detta problem?

Precis, endast på min stationära dator problemet uppstår på. Har fungerat nästintill felfritt fram till förra veckan.

Har någon gång tidigare upplevt det segt vissa stunder, problemet har då varit nedladdningshastigheten som varit väldigt låg, vilket då har drabbat alla enheter i hushållet.
Problemet som tråden handlar om har varit konstant i en vecka nu så någon tillfällig störning handlar det definitivt inte om.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är ett hård- eller mjukvaruproblem i din dator.

Har du sökt efter nya drivisar till nätverkskortet?
Har du möjlighet att testa med ett annat nätverkskort?
Eller testa att ta upp datorn på en live-linux, funkar det bra då så har du ett mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Frågan är om det är ett hård- eller mjukvaruproblem i din dator.

Har du sökt efter nya drivisar till nätverkskortet?
Har du möjlighet att testa med ett annat nätverkskort?
Eller testa att ta upp datorn på en live-linux, funkar det bra då så har du ett mjukvaruproblem.

Misstänker också att felet sitter i datorn. Igår fungerade allt utmärkt på kvällen, gjorde inga som helst förändring i dator eller nätverk sen tidigare på dagen då det var riktigt dåligt.

Nätverkskortet är uppdaterat men har inte möjlighet att testa med annat kort, måste köpa separat i så fall.

Nu när det fungerat bra en hel kväll börjar jag misstänka att felet inte sitter i min utrustning eller lokala nätverk, utan utåt mot ISPn. Ska dubbelkolla med samma lina på andra datorer när jag har tid för att sedan ringa kundtjänsten (suck) och se om de kan hitta något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ippw:

Hej!
På andra datorer i hushållet fungerar allt som vanligt, trådat samt trådlöst. Testat att koppla in samma lina som problemet uppstår på på laptopen och den ger normala värden vid mätningar.

Skrivet av ippw:

Nu när det fungerat bra en hel kväll börjar jag misstänka att felet inte sitter i min utrustning eller lokala nätverk, utan utåt mot ISPn. Ska dubbelkolla med samma lina på andra datorer när jag har tid för att sedan ringa kundtjänsten (suck) och se om de kan hitta något fel.

Om det fungerar bra för andra datorer i hushållet så är det nog inte fel hos din ISP.